Tett i nesa

sjøhest

Glad i forumet
Blir så tett i nesa om kveldene for tia. Er det et symptom på graviditet eller? Kan gravide bruke nesespray?

hei hei.. kan være pollen, jeg spurte legen min ang nesespray, men fikk ikke lov å ta det[:@]

Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg var veldig tett i nesa i ca en uke før jeg testa positivt.
Du kan bruke nesespray, men ikke med mentol[:)] Helst saltvannsløsning, mener jeg å tro. Hvertfall det jeg har hørt, korriger meg gjerne om noen vet hundre prosent sikkert[:)]

Ok. Er ikke allergisk mot pollen, så det er ikke det hvertfall =)

saltvann er ikke noe problem tror jeg.. men kan være allergi nesespray legen mente jeg ikke kunne ta..

Quote, lommelegen:

"Det er nok en fordel å velge en ren saltvanns-nesespray når man er gravid, og å unngå preparater som inneholder slimhinneavsvellende middel – slik som Xolin, Otrivin, Rhinox o.l. Bakgrunnen for det er at disse preparatene inneholder et virkestoff som gjør at blodårene trekker seg sammen, og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken.

I Felleskatalogen står det at Xolin ikke bør brukes i svangerskapet. Imidlertid har man ingen holdepunkter for at slimhinneavsvellende nesedråper/spray i vanlige doser medfører noen risiko for fosteret. Som et generelt prinsipp er det allikevel greit å bruke minst mulig medikamenter når man er gravid, og jeg vil derfor råde deg til heller å bruke en ren saltvanns-spray".

Veldig vanlig å bli litt tett i nesa under graviditeten. Jordmor forklarte det for meg forrige gang, husker ikke alt, men er noe med at slimhinnene våre hovner opp eller noe slikt. Var tett i 7-8 måneder sist. Lærer seg å leve med det meste[;)] 

Nesespray anbefales ikke! Kan påvirke slimhinnene i hele kroppen, ikke bare nesen.

Jeg var kjempetett i nesa de første mnd. i forrige svangerskap, men så prøvde jeg akupunktur! Akupunktøren satt to nåler øverst på nesebeinet og da begynte snørra å renne med en gang, fortsatt å renne et par dager før det ble slutt. Null tett nese etter det!![:D]

Back
Topp