Testing

Førstegangsmammaen

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Noen som vet sånn ca hvor lenge eggløsningssprøyta sitter igjen i kroppen?

Når pleier dere å teste første gang etter innsett?
Hvor mange dager etter innsett har dere fått testdag?

Dette er bare rugedag én :p utålmodig på å teste sa dere?

Sprøyta sitter 10-12 dager.
Er somregel ute etter 10.
Jeg fikk positiv test 10 dager etter innsett og er nå i uke 9+2. De anbefaler vel egentlig ikke å teste før 14 dager etter innsett tror jeg :) lykke til :)

Sprøyta sitter 10-12 dager.
Er somregel ute etter 10.
Jeg fikk positiv test 10 dager etter innsett og er nå i uke 9+2. De anbefaler vel egentlig ikke å teste før 14 dager etter innsett tror jeg :) lykke til :)

Jeg testet også rugedag 10 sist og da var den positiv. Blir vel å gjøre denne gangen og :)

Jeg testet positivt på rugedag 11, men man er jo 13 dpo da når man har satt inn et 2 dagers egg. Så jeg ville komme så nærme 14 dpo som jeg klarte, men telte fra uttak og ikke innsett :-)

Jeg fikk positiv test 7-8 dager etter innsett av blastocyst :) for blastocyst så hadde jeg testdag for blodprøve 10 dager etter innsett.

Blastocyst er når det overlever til dag fem eller seks :) jeg er så heldig å ha fem av dem på frys :)

Åja. Jeg har ett egg på frys som overlevde til tredje dagen. Hva kalles dette?

Det kalles morula (eller f.eks. "åttedelt" - altså så mange den var delt opp i akkurat da.) Blastocyst er når den er delt i så mange celler at det ikke kan telles lenger, og da endrer den også karakter, gjerne 5-6 dager etter befruktning. :)

Etter 3-4 dager med celledelinger består celleklumpen av 16 til 32 celler og kalles morula (“morbær”) på grunn av sitt karakteristiske utseende. Celleklumpen er nå på størrelse med et lite korn (0,2 millimeter). Celledelingen fortsetter og morula utvikler seg til en blastocyst. Til forskjell fra morula har blastocysten flere celler og et væskefylt hulrom.

Det kalles morula (eller f.eks. "åttedelt" - altså så mange den var delt opp i akkurat da.) Blastocyst er når den er delt i så mange celler at det ikke kan telles lenger, og da endrer den også karakter, gjerne 5-6 dager etter befruktning. :)

Etter 3-4 dager med celledelinger består celleklumpen av 16 til 32 celler og kalles morula (“morbær”) på grunn av sitt karakteristiske utseende. Celleklumpen er nå på størrelse med et lite korn (0,2 millimeter). Celledelingen fortsetter og morula utvikler seg til en blastocyst. Til forskjell fra morula har blastocysten flere celler og et væskefylt hulrom.

Du er et leksikon her på forumet altså :D

Du er et leksikon her på forumet altså :D
Virkelig! Hehe

Haha... Bare veldig nysgjerrig. Dette med celledelingen før implantasjon i livmoren har jeg vært opptatt av lenge før IVF, fordi jeg var opptatt av når man kunne få tidlig positiv test. :p

Sånn her ser det ut:

ImageUploadedByBV Forum1452423144.916880.jpg

Jeg fikk beskjed om å teste tre uker (21 dager) etter uttak, syntes det var vestlig lenge! Klarer aldri å vente så lenge:S

Jeg fikk beskjed om å teste tre uker (21 dager) etter uttak, syntes det var vestlig lenge! Klarer aldri å vente så lenge:S

Alt for lenge å vente 3 uker!

Jeg har to graviditetstester hjemme. En jeg fikk på klinikken etter innsett jeg har tenkt å ta 10. rugedag (nå på søndag) og en digital jeg skal ta på testdag som er 15 dager etter innsett. Får nesten vondt i magen av å gruglede meg :p

Alt for lenge å vente 3 uker!

Jeg har to graviditetstester hjemme. En jeg fikk på klinikken etter innsett jeg har tenkt å ta 10. rugedag (nå på søndag) og en digital jeg skal ta på testdag som er 15 dager etter innsett. Får nesten vondt i magen av å gruglede meg :p
Helt enig! Er ikke vi på rugedag 5 nå, men 7 dpo?

Jeg har aldri klart å holde meg.. testet fra dag 10 her. Det kjedelig er jo at man kan få falsk positiv pga kjemisk gravid.

Jeg har aldri klart å holde meg.. testet fra dag 10 her. Det kjedelig er jo at man kan få falsk positiv pga kjemisk gravid.

Det er ikke falsk positiv når man er gravid. Embryoet har jo da faktisk overlevd, og festet seg. Kjemisk graviditet betyr jo at man er gravid og lager hcg, så testen forteller sannheten. Problemet er at graviditeten stopper før 5+0. Derfor kalles det kjemisk graviditet - fordi det stopper så tidlig at den eneste måten å påvise graviditeten på er kjemisk (måle hcg i blod og/eller urin). Klinisk graviditet regnes fra 5+0 fordi man da ved grundig undersøkelse kan påvise graviditeten klinisk (ultralyd er den tidligste kliniske undersøkelsen, men det er likevel ofte bedre å vente til uke 6 eller senere med å påvise graviditeten klinisk ved ultralyd). Kjemisk graviditet er en undergruppe av spontanabort. Spontanabort kan deles i kjemisk graviditet (før 5+0), tidlig spontanabort (før 12+0) eller sen spontanabort (etter 12+0). Alle typene abort betyr at man har vært gravid, og vil ha hatt hcg i kroppen - mengden hcg avhenger selvsagt av hvor langt embryoet/fosteret har utviklet seg før det stopper.

Falsk positiv test har man omtrent aldri. :) Forhåpentligvis slipper man abort om testen er positiv. ❤️

Back
Topp