Tester og samtaler

Boja

Andre møte med forumet
Hei

Vi er i følge TUL tatt forrige uke nå 6+4 uker på vei. Vi fant ikke ut av graviditet før uke 4+6 og har jo levd som "normalt" før dette ble oppdaget. Dette gjør oss jo nervøse og ønsker å snakke med noen. Vi har som sagt vært hos privat jordmor for TUL også har vi snakket med offentlig jordmor på telefon (det var ikke mye til hjelp, dessverre). I morgen skal vi til hver vår fastlege hvor far skal til fastlege og mor skal til turnuslege i fastlegens fravær. Ingen av oss har etablert forhold til legene våre pt.

I den forbindelse er det ønskelig å høre om det finnes gode fødselsleger og/eller gynekologer som man kan booke time med i Oslo? Er det vanlig?

Spørsmålet er altså; hvem prater dere med nå frem til uke 12 (om noen), og hvilke tester vurderer dere privat (TUL, NIPT, etc.)?

Vi har så mange bekymringer både til inntak av alkohol og mat og mangel på vitaminer før graviditet ble oppdaget.

Hei! Gratulerer med graviditet! :)

Det er fortsatt tidlig, og det viktigste du kan gjøre nå er å kjøpe gravidvitaminer/folat, og legge om til «gravidvennlig» livsstil (altså ikke alkohol, røyk, disse matvarene man unngår osv).

Men over til spørsmålet ditt; Jeg prater ikke med noen andre enn fastlege ved første kontroll. Tenkte å bestille rundt uke 11/12ish. Blodprøver pleier de vel å ta i uke 12. Noen velger å kontakte fastlege tidligere ved bekymringer/bekrefte graviditet osv. Ellers tenkte jeg å bestille TUL privat i uke 11 for å sjekke at alt er fint før vi forteller ungene og arbeidsgiver.

Lykke til videre, og ikke bekymre deg for det du har gjort tidligere :)

Jeg levde også som normalt før jeg ble gravid. Startet med folsyre når jeg fjernet spiral, men jeg spiste og drakk som normalt. Inntil uken før jeg fant ut at jeg var gravid drakk jeg alkohol! Jeg tenker at I de første ukene skjer det befruktning og implantasjon. Jeg er mer opptatt av hva man gjør etter man vet man er gravid og nå som fosteret utvikler seg. Tror ikke jeg ville dvelet hva hva man har gjort, men tenke på hva man gjør!
Jeg har venner som har friske barn som har drukket alkohol i flere uker uten å vite at de er gravide og til og med ei venninne som har fått en frisk pike etter angrepille! Ta vare så deg selv og spiren fremover, så går det helt sikkert bra!

Takk for gode svar. Har som sagt vært i kontakt med jordmor x2 og skal til lege i morgen. Tar folsyre, B12, og tran nå - men skal spørre lege om jod og jern i morgen. Har naturligvis ikke noe alkoholinntak nå (det er helt uproblematisk, det er ikke der utfordringen ligger - det er i hodet vårt; altså bekymringene) og matvanene er forholdsvis fine med variert kosthold og fisk 2-4 ganger i uka.

TUL viste i 5+5 et hjerte som banket fint, særlig mer enn det kunne vi jo ikke se - men vi er veldig bekymret for om våre levevaner tidlig i svangerskapet har skapt stor sannsynlighet for komplikasjoner og sykdommer for barnet. Tror derfor vi trenger å snakke med en lege som har god peiling på fagfeltet og her tror jeg fastlegen kanskje kommer litt til kort.

Har ei venninne som ikke fant ut at hun var gravid før hun var nærmere 12 uker på vei. Hun drakk alkohol og snuste frem til hun fant ut av det. Spiste som normalt, altså ikke gravid vennlig, og hun tok heller ingen vitaminer... men ut kom det altså en frisk og flott baby, som utvikler seg helt normalt. Så tror ikke dere trenger å bekymre dere så veldig :)

Planen min frem til uke 12 er et par ultralyder hos privat gyn, også må jeg få booket meg time til fastlegen min tenker jeg. Lengre enn det har jeg ikke tenkt altså. kanskje jordmor?! vi får se.

og gratulerer så mye!!

...Så tror ikke dere trenger å bekymre dere så veldig :)...

Takk for betryggende ord. Det er nok liten sjanse for at vi har gjort noen skade ja - men kjenner at vi ikke får helt "roen" og sliter litt med å finne tilbake til gleden vi hadde de to første dagene før bekymringen tok totalt overhånd. Vi har faktisk vært helt nede i abortsamtalen på bakgrunn av dette da vi var "låst" i et løp om at vi hadde ødelagt alt.

Vi kjente imidlertid etterhvert at det ikke var rett løp for oss da vi ønsker barn. Trenger imidlertid en fagperson tror jeg som kan pedagogisk forklare oss at vi ikke er uansvarlige mennesker :smiley-ashamed004

Du sier du skal ha et par TUL privat - er det vanlig før uke 12? Vi har hatt en på 5+5. Vi vurderer NIPT også, og da er det uke 10+0 behov for ny UL.

Takk for betryggende ord. Det er nok liten sjanse for at vi har gjort noen skade ja - men kjenner at vi ikke får helt "roen" og sliter litt med å finne tilbake til gleden vi hadde de to første dagene før bekymringen tok totalt overhånd. Vi har faktisk vært helt nede i abortsamtalen på bakgrunn av dette da vi var "låst" i et løp om at vi hadde ødelagt alt.

Vi kjente imidlertid etterhvert at det ikke var rett løp for oss da vi ønsker barn. Trenger imidlertid en fagperson tror jeg som kan pedagogisk forklare oss at vi ikke er uansvarlige mennesker :smiley-ashamed004

Du sier du skal ha et par TUL privat - er det vanlig før uke 12? Vi har hatt en på 5+5. Vi vurderer NIPT også, og da er det uke 10+0 behov for ny UL.

Såpass ja, huff, skjønner at det ikke har vært greit! Det hjelper nok å høre det fra en fagperson skal du se :)

Nja, ja, jeg vet ikke om det er vanlig, men er så redd for å miste, så da gjør jeg det bare sånn :p

Takk for gode svar. Har som sagt vært i kontakt med jordmor x2 og skal til lege i morgen. Tar folsyre, B12, og tran nå - men skal spørre lege om jod og jern i morgen. Har naturligvis ikke noe alkoholinntak nå (det er helt uproblematisk, det er ikke der utfordringen ligger - det er i hodet vårt; altså bekymringene) og matvanene er forholdsvis fine med variert kosthold og fisk 2-4 ganger i uka.

TUL viste i 5+5 et hjerte som banket fint, særlig mer enn det kunne vi jo ikke se - men vi er veldig bekymret for om våre levevaner tidlig i svangerskapet har skapt stor sannsynlighet for komplikasjoner og sykdommer for barnet. Tror derfor vi trenger å snakke med en lege som har god peiling på fagfeltet og her tror jeg fastlegen kanskje kommer litt til kort.
Det kommer til å gå så fint! Så tidlig deler du ingenting med embryoet alikevel :) Det har egen næring fra plommesekken, og ikke deg. Har du dessuten så variert kosthold som du beskriver, så gjør det ingenting med Folsyren heller- så lenge du har startet nå:happy:

senk skuldrene, nyt svangerskapet. Ingenting man får gjort hverken fra eller til uansett :happy:

Ikke uro deg. Spiren får ikke noe fra deg før uke 5+0. Til da, nærer den seg på plommesekken. Etter det, tar morkaken over. Og det er da, man ikke skal innta alkohol, salami ++++

Dette er gull for oss som er bekymret. Takk skal dere ha for varme kommentarer.

Last edited:
Back
Topp