Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Har samme «problemet» med min på 1,5. Han har sinnsykt sterke meninger, men språket er ikke der helt enda. Så vanskelig å forklare ting til han. Noen ganger må han bare rase fra seg på gulvet i et par minutter før han er «klar» til å få kos eller leke.Eldste på snart 3 tester alle grenser for tiden og har mange, sterke følelser! Alt fra mat, klær, legging etc.
Hvordan takle dette best mulig?
Tja det hjelper litt om du har litt bedre tid og prøver å være litt ekstra toldmodig. Velg dine kamper. Om barnet kan velge selv så gi to alternativer
Huff ikke greit at han kaster mat.. Da er det kanskje på tide å gi noen konsekvenser. Kaster han mat da får han ikke mer mat. Eller at han får noe for å vaske opp med. Du kan ikke tillate at han gjør slikt.Om han vil sove i genseren sin istedet for pysj så krangler jeg ikke på det liksom.
Men når han kaster maten sin på meg, på gulvet, etc og ikke hører, da er tålmodigheten liten.
Vi er i en veldig «nei, ikke den» fase, selv om jeg gir han kun to valg så er ikke alltid valgmulighetene gode nok for han.
Huff ikke greit at han kaster mat.. Da er det kanskje på tide å gi noen konsekvenser. Kaster han mat da får han ikke mer mat. Eller at han får noe for å vaske opp med. Du kan ikke tillate at han gjør slikt.
Jeg ville tatt maten bort, deretter latt mitt barn rydde og vaske etter seg og så gitt barnet sjansen å spise videre. Ville ikke forventet at det ble ordentlig rent akkurat.. Men viktig at de deltar.
Hvis han ikke vil rydde fks så sett bort lekene, gjerne et sted han ser dem og si at nå ligger den der og vi skal rydde.
Vær tydelig i situasjone. Om det er noe barnet skal så sier man fks ikke skal vi bytte bleie? Da sier man kom nå bytter vi bleie. Nå skal vi...
Fortell barnet hva du forventer av han og bekreft og benevn hva barnet gjør, prøv å bryte Nei mønsteret.. Hent barnet inn igjen når barnet stopper med det han skal.
Ja.. man må starte med seg selv for å endre pa andre. Men du er inne på det ha troen på deg selv da kommer du langt men det er ikke noen nederlag å tape noen kamper de fleste har vært borti det.Vi begge øver veldig på å si nå skal vi ...
istedet for vil du..
dessverre lett å glemme seg.
Har begynt å ta han vekk fra situasjonene hvis han klatrer der han ikke har lov (som på ovnen...), kaster mat etc. Sånn at det ikke er noen andre rundt oss og da får jeg snakka rolig til han men bestemt. Virker som det har en effekt, men han gutten min er seig.
Får vel bare øve på å være konsekvent og snakke rolig men bestemt.
Ja.. man må starte med seg selv for å endre pa andre. Men du er inne på det ha troen på deg selv da kommer du langt men det er ikke noen nederlag å tape noen kamper de fleste har vært borti det.
Nei er ikke det. Jeg jobber i barnehage og har 2 små barn hjemme . Så forstår at du blir sliten.. Det blir jeg også.Ja, ikke alltid like lett å stå i det.
Nei er ikke det. Jeg jobber i barnehage og har 2 små barn hjemme . Så forstår at du blir sliten.. Det blir jeg også.
Helt normalt. Min var slik når han ble storebror ogsåFøler vi er i en dårlig periode hvor ALT skal testes.
Og han tester nok meg ekstra siden jeg er mye med lillebror som ammes.