Tester grenser

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Februarhjertene 2025
Eldste på snart 3 tester alle grenser for tiden og har mange, sterke følelser! Alt fra mat, klær, legging etc.

Hvordan takle dette best mulig?

Eldste på snart 3 tester alle grenser for tiden og har mange, sterke følelser! Alt fra mat, klær, legging etc.

Hvordan takle dette best mulig?
Har samme «problemet» med min på 1,5. Han har sinnsykt sterke meninger, men språket er ikke der helt enda. Så vanskelig å forklare ting til han. Noen ganger må han bare rase fra seg på gulvet i et par minutter før han er «klar» til å få kos eller leke.

Tja det hjelper litt om du har litt bedre tid og prøver å være litt ekstra toldmodig. Velg dine kamper. Om barnet kan velge selv så gi to alternativer

Tja det hjelper litt om du har litt bedre tid og prøver å være litt ekstra toldmodig. Velg dine kamper. Om barnet kan velge selv så gi to alternativer

Om han vil sove i genseren sin istedet for pysj så krangler jeg ikke på det liksom.

Men når han kaster maten sin på meg, på gulvet, etc og ikke hører, da er tålmodigheten liten.

Vi er i en veldig «nei, ikke den» fase, selv om jeg gir han kun to valg så er ikke alltid valgmulighetene gode nok for han.

Vi er i samme fase:eek: av og til er alt helt krise. Merker du noe til sjalusi om dagen? Vi har jo barn i samme alder og jeg merker at storebror blir verre når hun lille er våken. Når hun sover feks er han ganske rolig og hører etter, men kan være ramp da og

Her var frøkna meget hissig når hun var ca. 3 år.. husker ikke helt hva jeg gjorde, men hun måtte roe seg litt ned på rommet etpar ganger etter at hun hadde slått, sparka og kalt meg stygg og dritt:woot:
Passa også på å stå opp tidligere om morgenen, og begynne tidlig på kveldsstell sånn at vi alltid hadde god tid..
hun er meget medgjørlig,positiv, glad og fornøyd nå 5 år etterpå, så jeg gjorde vel noe rett:hilarious:

Om han vil sove i genseren sin istedet for pysj så krangler jeg ikke på det liksom.

Men når han kaster maten sin på meg, på gulvet, etc og ikke hører, da er tålmodigheten liten.

Vi er i en veldig «nei, ikke den» fase, selv om jeg gir han kun to valg så er ikke alltid valgmulighetene gode nok for han.
Huff ikke greit at han kaster mat.. Da er det kanskje på tide å gi noen konsekvenser. Kaster han mat da får han ikke mer mat. Eller at han får noe for å vaske opp med. Du kan ikke tillate at han gjør slikt.

Jeg ville tatt maten bort, deretter latt mitt barn rydde og vaske etter seg og så gitt barnet sjansen å spise videre. Ville ikke forventet at det ble ordentlig rent akkurat.. Men viktig at de deltar.

Hvis han ikke vil rydde fks så sett bort lekene, gjerne et sted han ser dem og si at nå ligger den der og vi skal rydde.

Vær tydelig i situasjone. Om det er noe barnet skal så sier man fks ikke skal vi bytte bleie? Da sier man kom nå bytter vi bleie. Nå skal vi...

Fortell barnet hva du forventer av han og bekreft og benevn hva barnet gjør, prøv å bryte Nei mønsteret.. Hent barnet inn igjen når barnet stopper med det han skal.

Huff ikke greit at han kaster mat.. Da er det kanskje på tide å gi noen konsekvenser. Kaster han mat da får han ikke mer mat. Eller at han får noe for å vaske opp med. Du kan ikke tillate at han gjør slikt.

Jeg ville tatt maten bort, deretter latt mitt barn rydde og vaske etter seg og så gitt barnet sjansen å spise videre. Ville ikke forventet at det ble ordentlig rent akkurat.. Men viktig at de deltar.

Hvis han ikke vil rydde fks så sett bort lekene, gjerne et sted han ser dem og si at nå ligger den der og vi skal rydde.

Vær tydelig i situasjone. Om det er noe barnet skal så sier man fks ikke skal vi bytte bleie? Da sier man kom nå bytter vi bleie. Nå skal vi...

Fortell barnet hva du forventer av han og bekreft og benevn hva barnet gjør, prøv å bryte Nei mønsteret.. Hent barnet inn igjen når barnet stopper med det han skal.

Vi begge øver veldig på å si nå skal vi ...
istedet for vil du..
dessverre lett å glemme seg.

Har begynt å ta han vekk fra situasjonene hvis han klatrer der han ikke har lov (som på ovnen...), kaster mat etc. Sånn at det ikke er noen andre rundt oss og da får jeg snakka rolig til han men bestemt. Virker som det har en effekt, men han gutten min er seig.

Får vel bare øve på å være konsekvent og snakke rolig men bestemt.

Vi begge øver veldig på å si nå skal vi ...
istedet for vil du..
dessverre lett å glemme seg.

Har begynt å ta han vekk fra situasjonene hvis han klatrer der han ikke har lov (som på ovnen...), kaster mat etc. Sånn at det ikke er noen andre rundt oss og da får jeg snakka rolig til han men bestemt. Virker som det har en effekt, men han gutten min er seig.

Får vel bare øve på å være konsekvent og snakke rolig men bestemt.
Ja.. man må starte med seg selv for å endre pa andre. Men du er inne på det :) ha troen på deg selv :) da kommer du langt :) men det er ikke noen nederlag å tape noen kamper :) de fleste har vært borti det.

Ja.. man må starte med seg selv for å endre pa andre. Men du er inne på det :) ha troen på deg selv :) da kommer du langt :) men det er ikke noen nederlag å tape noen kamper :) de fleste har vært borti det.

Ja, ikke alltid like lett å stå i det.

Ja, ikke alltid like lett å stå i det.
Nei er ikke det. Jeg jobber i barnehage og har 2 små barn hjemme . Så forstår at du blir sliten.. Det blir jeg også.

Man burde ikke gi så små barn ett valg. Egentlig ikke barn i det hele tatt sånn sett. Barn blir fort forvirra av det og frustrert siden det er vår jobb og ta de valgene. Ser det fort på 3 åringen her. Sier man ting som ett spm eller valg så sier 3 åringen nei. Men sier vi hva som skal skje så sier han ok og er med. Men vanvittig vanskelig å huske. 3 åringen her er vår nr 2 så kan vel si at 5.5 åringen er ganske kvass på å svare oss innimellom. Man får det visst igjen senere også.

Her har vi en på snart 3 år og merker det... her velger vi våre kamper og gir ikke valgmuligheter i situasjoner vi vet fort kan eskalere. Ved dytting, sparking, slåing flyttes barnet vekk fra aktiviteten samtidig som vi forteller hvorfor på et språk barnet forstår. Hvis det er snakk om kasting av leker fjernes lekene som kastes. Kastes mat eller at han leker med maten fjernes maten og måltidet er over. Gir alltid to advarsler før det sanksjoneres (1: det er ikke lov å.... 2: det er ikke lov å....informerer kon konsekvensen 3: gjennomfører konsekvensen). Gir rom for følelsene, men ikke handlingene.
Både samboer og jeg er samstemte om dette sånn at ungene vet at de ikke kan sette oss opp mot hverandre.

Bestem deg for noen regler og følg disse, feks ikke kaste mat på gulvet... ikke gi deg på dette, men ikke ha for mange regler

Nei er ikke det. Jeg jobber i barnehage og har 2 små barn hjemme . Så forstår at du blir sliten.. Det blir jeg også.

Føler vi er i en dårlig periode hvor ALT skal testes.

Og han tester nok meg ekstra siden jeg er mye med lillebror som ammes.

Føler vi er i en dårlig periode hvor ALT skal testes.

Og han tester nok meg ekstra siden jeg er mye med lillebror som ammes.
Helt normalt. Min var slik når han ble storebror også

Back
Topp