Jeg vil be legen om å teste meg for toxoplasmose, ettersom vi har to katter hjemme. Er det flere som vurderer å teste seg eller som allerede har gjort det? 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg testa meg i forrige svangerskap siden jeg hadde mye katter som barn, men hadde ikke hatt det.Jeg vil be legen om å teste meg for toxoplasmose, ettersom vi har to katter hjemme. Er det flere som vurderer å teste seg eller som allerede har gjort det?![]()
Jeg tror ikke det er veeeldig stor fare, mine er også utekatter, men man vet aldri om det kommer usynlige rester på et teppe e.l. ved et uhell tenker jeg. Så jeg vil helst teste meg bare i tilfelle. Fikk kattene etter mitt første barn.Har to katter, men de gjør fra seg ute, bør jeg teste meg da?
Du kan jo børste de uansett, er vel bare avføring man skal holde seg unna?Jeg tror ikke det er veeeldig stor fare, mine er også utekatter, men man vet aldri om det kommer usynlige rester på et teppe e.l. ved et uhell tenker jeg. Så jeg vil helst teste meg bare i tilfelle. Fikk kattene etter mitt første barn.
Så hvis man allerede har antistoffer mot toxoplasmose kan slappe litt mer av når det gjelder stell av kattene osv. F.eks. jeg liker å børste dem dalig.
Så lenge du ikke er borti avføringen, for så å putte fingrene i munnen, så er det ingen problem. Du kan fortsatt klappe kattene som før. Katter har fått et ufortjent rykte når det gjelder toksoplasmose, de fleste som får toksoplasmose, får der via mat. Det er viktigere å vaske grønnsaker og frukt, vaske hendene grundig etter hagearbeid osv. Steke kjøtt godt, spesielt lam/sau- over 50% av sau i Norge har toksoplasmose!Har to katter, men de gjør fra seg ute, bør jeg teste meg da?
Jada, og jeg vasker jo hendene etterpå uansett. Men kan ikke unngå å tenke "hva hvis". Jeg er veldig glad i kattene mine, så tror ikke jeg kan slutte å kose med dem, men jeg tror det ville gitt meg trygghet å vite om jeg har antistoffer.Du kan jo børste de uansett, er vel bare avføring man skal holde seg unna?