Teste seg for toksoplasmose etter sydentur?

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Er det noe man burde gjøre?
Vet ikke status før ferien heller da, vet heller ikke om de kan se på evt prøver om det er nylig smitte eller ikke?
Har vært på Mallorca. Vært forsiktig, dvs fulgt alle råd. Men får jo seff litt noia for at noe kan ha skjedd uansett. Var kjøttet virkelig heeeelt gjennomstekt? Tenk hvis jeg slurvet litt med håndhygiene en gang? Osv osv.
Vet sjansen for smitte er liten, og sjansen for fosterskade også.
Men allikevell, lurer på om man burde teste seg ved hjemkomst?
 
Jeg testet etter å ha vært i Hellas sist jeg var gravid. Jeg fikk vite at de kan se om det er ny eller gammel smitte :)
 
Sniker fra sept, jeg fikk beskjed fra fastlege om å teste før jeg dro og 4 uker etter jeg kom hjem. Ved å bare teste ved hjemkomst vet man ikke om man har blitt smitta på ferie, eller om man har vært smitta før i livet. Var iallefall den beskjeden jeg fikk. :)

Jeg ble skikkelig dårlig 1 dag på ferie og var godt å få avkreftet at det i alle fall ikke var toxoplasmose som var årsaken. Var litt urolig for ecoli og listeria men fastlegen roa meg og ba meg glemme det siden alt så bra ut på UL..
 
Sjansen er liten ja, spesielt liten om du ikkje har vært dårlig då gravide har ein tendens til å bli dårlige :)
Men om du e bekymra så test tenke eg. Dei vil se om det er nylig smitte eller gammel ❤️
 
Takker for svar :) skal på ultralyd på mandag, kan jo også spørre gyn da. Hun skal jo rekvirere prøver til nipt så kanskje jeg får henne til å slenge på en for toxo også :)
 
Back
Topp