Teste for mat-allergi..

*Julia89*

Glad i forumet
Må man bestille det på sykehuset? Eller skal man til fastlegen, å få henvisning?

Det er noe i fiskeboller hun ikke tåler, og lå strak ut igår, og kastet opp i hele gårkveld(igjen), til slutt spydde hun syre..
Hun spiste akkurat samme matrett før sist hun begynte med oppkast, og varte i en uke..

Har gitt seg idag, heldigvis, men vil gjerne finne ut om det er noe hun faktisk er allergisk mot..
Melk har hun drukket uten problemer i flere mnd, samme med smeltet smør, men ikke blandet med mel, som vi har i hvitsausen. Så har jeg jo karri oppå til henne, så kan være så mye..

Hva gjør de på en slik test? Blodprøve?

Vi tok kontakt med fastlege etter en sannsynligvis allergisk reaksjon. Så henviste hun videre til sykehus for nærmere undersøkelse og prøver der. Er nok det som er den vanlige veien å gå.

Nå går vi og venter på svar for å få dato og tid for time. Har ventet et par uker og har fått bekreftelse på at hun blir kalt inn på undersøkelse om ikke annet.

Mulig de tar inn direkte på sykehuset (uten henvisning fra fastlege), man kan jo ringe og høre. Får vel ikke verre svar enn nei uansett :o))

Håper dere får svar på hva det er hun evt reagerer på da, eller at det bare er tilfeldig.

Bestill time til fastlegen hennes, så får dere henvisning. Ble iallefall gjort slik til oss :)

Jo fortere jo bedre ;)
Go bedring t søte lille prinsæssa di <3

Hvis det "bare" er en vanlig prikketest du tenker å ta så gjør veldig mange fastleger dette nå, hvertfall barneleger, så om de har en barnelege på legekontoret der dere bor så ville jeg bare ringt til fastlegen og gitt beskjed om at du ønsker å ta en test så slipper dere å vente på henvisning til sykehuset.

Okei..
Får ta det opp med Hs først når vi kommer hjem..

En tanke slo meg .. kan d være karri hun reagerer på? At d blir for sterkt for magen?

*Julia89* skrev:
Okei..
Får ta det opp med Hs først når vi kommer hjem..

Ikke gå gjennom HS, gå gjennom legen. Det er isåfall de som utfører prikketester og kan gi henvisning til sykehuset for flere tester.
Er enig med løven87. Ring legekontoret og bestill time for prikktester!

AngelWishBaby skrev:
En tanke slo meg .. kan d være karri hun reagerer på? At d blir for sterkt for magen?

Samme tenker jeg.. For det andre som er i maten har hun vel spist før? Men ville ringt legen for å få testet, ikke HS.

Men hun har spist mye karri før, uten å spydd..
Neida, skal bestille legetime, men skal ta vaksine hos hs uansett, så skal isåfall ta det opp..

Da vi var hos lege for å få henvisning videre, fikk vi vite at barna ikke reagerer på ting/mat første gangen de blir utsatt for det.. så det kan godt være at hun er allergisk mot noe hun har spist mange ganger før..

Cici84 skrev:
Da vi var hos lege for å få henvisning videre, fikk vi vite at barna ikke reagerer på ting/mat første gangen de blir utsatt for det.. så det kan godt være at hun er allergisk mot noe hun har spist mange ganger før..

Okei.. Da kan det jo stemme.. for hun har spist det en del ganger nå!

Vi fikk tatt blodprøve hos legen vi, så sendte de den til sykehuset for sjekk.

jeg gikk til fastlegen min og snakket med han om d. gikk på haukeland sykehus og fikk tatt blodprøver og venter på svar. gutten min har mulighet for cøliaki siden d kommer fra begge sider (mor og søster til far).
og vet at viss den blodprøven blir positiv, så må vi inn og svelge slangen med han. :S

Back
Topp