Teste for corona og ny vaksine

Reinrosa

Bli kjent med forumet
Juliknøttene 2022
To spørsmål;
1. har deres eldre barn fått beskjed om å testes før skolestart/barnehagestart til uka? Til meg må 1.klassingen testes før han får starte på tirsdag. Er det ekkelt for barna?

2. har dere/skal dere melde dere for en 3.vaksinedose, evt de to første, mens dere er gravid?

To spørsmål;
1. har deres eldre barn fått beskjed om å testes før skolestart/barnehagestart til uka? Til meg må 1.klassingen testes før han får starte på tirsdag. Er det ekkelt for barna?

2. har dere/skal dere melde dere for en 3.vaksinedose, evt de to første, mens dere er gravid?

Har ingen barn fra før så kan ikke svare på den første, men hypotetisk sett hadde jeg testa, hurtigtest skal ikke like langt bak.

Nr 2. Enn så lenge så avventer jeg med 3 dose, den beskytter uansett ikke mot smitte, og selvom ikke jeg har hatt blødning som bivirkning så bekymrer det meg at det er en risiko. Så per nå tenker jeg å vente til etterpå.

To spørsmål;

Både jeg og 9-åringen må testes før vo får lov å møte opp på jobb og skole til uka. Vi får test av skolen og jobben.

9-åringen min HATER coronatesten. Han begynte gråte sist, og jeg sleit i 20 minutter før jeg fikk ham til å ta den "sånn halvveis", så hvor riktig resultatet blir vet jeg ikke, men i jula har vi vært stort sett isolert uansett.

Jeg vet ikke enda ang. dose 3. Jeg er uansett ikke klar før Februar, siden jeg fikk dose 2 i September. Jeg ble kjempedårlig, og slet med daglig hodepine i nesten 2 mnd., og fikk etterhvert også ukesvis med nakkesmerter. Dette var fra dose 1, men dose 2 gjorde vondt verre da jeg på toppen fikk en kraftig influensalignende reaksjon over flere dager. Jeg er liksom ikke helt klar for å utsette babyen for det :sorry:

Har ingen barn som er i testealder enda, men kommer til å ta vaksinen dersom den blir gjort tilgjengelig for min aldersgruppe. Nå som jeg er ute av første trimester anses det som trygt.

Både jeg og 9-åringen må testes før vo får lov å møte opp på jobb og skole til uka. Vi får test av skolen og jobben.

9-åringen min HATER coronatesten. Han begynte gråte sist, og jeg sleit i 20 minutter før jeg fikk ham til å ta den "sånn halvveis", så hvor riktig resultatet blir vet jeg ikke, men i jula har vi vært stort sett isolert uansett.

Jeg vet ikke enda ang. dose 3. Jeg er uansett ikke klar før Februar, siden jeg fikk dose 2 i September. Jeg ble kjempedårlig, og slet med daglig hodepine i nesten 2 mnd., og fikk etterhvert også ukesvis med nakkesmerter. Dette var fra dose 1, men dose 2 gjorde vondt verre da jeg på toppen fikk en kraftig influensalignende reaksjon over flere dager. Jeg er liksom ikke helt klar for å utsette babyen for det :sorry:
Dette hørtes ikke ut som gode erfaringer:(

jeg tenker å ta tredje dose når det blir min tid, men har lyst til å snakke med legen min/jordmor først.

Her må alle 4 barna testes i morra kveld :) jeg må også testes i og med at jeg jobber på skole. Her fikk alle elever og ansatte med seg hurtigtest hjem før skolen slutta :)

Tester, men den minste (9) hater det.

Kommer til å ta dose 3 i 2. trimester. Fått oppfordringspost (til min aldersgruppe) fra kommunen allerede.

Skulle ønske barna fra 5-12 kunne få vaksinen også. Trygt og godt og tryggere enn for andre aldersgrupper.

Nå har jeg akkurat hatt corona og hadde det veldig mildt pga vaksinen er jeg sikker på. Men det jeg syntes var ekkelt var verket i brystet og at det var litt tungt å puste. Så kan skjønne at høygravide som er uvaksinerte kan få problemer. Babyen presser jo opp alle organene. Så jeg vil virkelig anbefale dere vaksinen i 2. Trimester :Heartbigred

Mine to i tredje og femte klasse hater å ta test. Iallefall i nesen. Vet ikke om de slipper siden de hadde corona nå i julen. Men her i kommunen skal alle testes :happy:

Eldste datteren min på 11, har testet mange ganger. Både pcr-test og hjemmetester. Hun har ikke hatt noe problemer med det:) litt ubehagelig pcr-testen siden den skal lengre opp i nesen og i svelg. Iallefall det de har gjort her i kommunen på teststasjonen.
Hun må ta hjemmetest i morgen kveld, før skolestart. Eller det er anbefalt og skolen oppfordrer til at vi gjør det:)

Bare litt på siden, men kan dere vente med å ta testen til samme dag anbefaler jeg det! Her har vi hatt corona nå i romjula, og siste eksempel på dette var negativ hurtigtest i går på morgenen, og på kvelden, men tydelig positiv på morgenen 12 timer etterpå. Så timer kan ta noe å si.

Hurtigtesten skal jo bare rett innenfor nesa, så det skal ikke gjøre vondt. Blir har tatt det både hjemmet og på stasjonen uten problemer (og på skolen). Barnet kan også prøve selv ? For å ufarliggjøre det litt om det blir problemer :)

Me har ikkje fått beskjed om at vår 5-åring må testast før barnehagestart, men ho har tatt fleire testar gjennom pandemien, både PCR og hurtigtest. Ho har vore veldig tøff og det har gått heilt fint!

Det er jo spesiell oppfordring til gravide om å ta tredje dose pga ekstra risiko for både mor og barn om me blir smitta av covid. Både FHI og min internasjonalt anerkjente IVF-klinikk i St. Petersburg anbefaler tredje dose i andre trimester (og dei andre dosane for gravide som er uvaksinerte). Som min klinikk sa; det er også eit pluss at fosteret kan få med seg litt antistoff frå vaksinen.

Her har både 5-åringen og 10-åringen blitt veldig vant til testing. Det var vært smitteutbrudd her hele høsten og nå frem til jul testet de annenhver dag. De skal begge testes i morgen før skole og bhg.

Jeg tar dose tre så snart den blir tilbudt. Jeg er i andre trimester nå:)

Hurtigtesten skal jo bare rett innenfor nesa, så det skal ikke gjøre vondt. Blir har tatt det både hjemmet og på stasjonen uten problemer (og på skolen). Barnet kan også prøve selv ? For å ufarliggjøre det litt om det blir problemer :)

Min gjorde det selv, men det tok 20 minutter før jeg i det hele tatt fikk ham til å stikke pinnen i nesa. Han hater det. Hjelper ikke at hjemmetesten ikke skal like langt bak. Han grein mens han roterte pinnen. Nå har jeg faktisk ikke sett ham med fingeren i nesa engang, så kan hende han er veldig sensitiv også i ytre nesebor.

Jeg testet min 4 åring i kveld imens hun sov. Det gikk mye bedre en hva det har gjort i våken tilstand. Hun syns ikke det er vondt men det kiler sånn.

Back
Topp