Test av solkrem

Sniker litt jeg..

Supert at du linka til denne testen! Denne testen er helt uavhengig og tester det som bør være noe av det viktigste man tester på solkremer, nemlig om de faktisk funker. Testene til f.eks. grønn hverdag, der babyline vel ofte kommer bra ut, ser kun på hvilke innholdsstoffer som er i solkremen, ikke om solkremen funker.

Det at en solkrem beskytter mot UVA er veldig viktig. UVA-strålene merker man ikke, de finnes hele året (med mindre man har mørketid der man bor) og UVA strålene går veldig langt ned i huden og gjør skade på lang sikt. Man blir ikke brent av UVA-strålene så dermed er det viktig at man bruker en solkrem som beskytter godt mot UVA-strålene.

Babyline er vel en av de kremene som kun har fysisk filter og hvis du da smører kremen godt ut så vil du strekke det fysiske filteret så mye at det i huden vil være store "huller" der strålene kan komme gjennom. En solkrem med både fysiske og organiske (kjemiske) filtre har ofte 3-4 forskjellige filtre som virker på forskjellige bølgelengder og vil dermed beskytte myye mer!

Sorry at det ble litt laaangt dette. Var på kurs i solbeskyttelse igår[:)]

ORIGINAL: vestfold80

Sniker litt jeg..

Supert at du linka til denne testen! Denne testen er helt uavhengig og tester det som bør være noe av det viktigste man tester på solkremer, nemlig om de faktisk funker. Testene til f.eks. grønn hverdag, der babyline vel ofte kommer bra ut, ser kun på hvilke innholdsstoffer som er i solkremen, ikke om solkremen funker.

Det at en solkrem beskytter mot UVA er veldig viktig. UVA-strålene merker man ikke, de finnes hele året (med mindre man har mørketid der man bor) og UVA strålene går veldig langt ned i huden og gjør skade på lang sikt. Man blir ikke brent av UVA-strålene så dermed er det viktig at man bruker en solkrem som beskytter godt mot UVA-strålene.

Babyline er vel en av de kremene som kun har fysisk filter og hvis du da smører kremen godt ut så vil du strekke det fysiske filteret så mye at det i huden vil være store "huller" der strålene kan komme gjennom. En solkrem med både fysiske og organiske (kjemiske) filtre har ofte 3-4 forskjellige filtre som virker på forskjellige bølgelengder og vil dermed beskytte myye mer!

Så bra endelig noen sier noe om det jeg maser om hele tida...
For meg er det viktigere at kremen funker enn at den inneholder noen litt skumle stoffer..

ORIGINAL: 3barnsmor*30

Sniker litt jeg..

For meg er det viktigere at kremen funker enn at den inneholder noen litt skumle stoffer..

Tusen takk! Endelig noen som støtter meg og ikke bare maser om parabener og andre "farlige" stoffer. De stoffene som nå har erstattet parabenene er sikkert fyfy om 10 år[8D]

Sniker litt jeg..

Tusen takk! Endelig noen som støtter meg og ikke bare maser om parabener og andre "farlige" stoffer. De stoffene som nå har erstattet parabenene er sikkert fyfy om 10 år[8D]

Jeg sier som Ole Brumm, ja takk begge deler [:D] Synes en solkrem både bør være uten farlige stoffer og beskytte godt mot sola.

Skal lese testene litt bedre, men tror kanskje vi ender opp med Cosmica. Den har kommet godt ut i begge tester [:D]

Vår solkrem oppfyller kravene[:D] Godt å vite[:)]

ORIGINAL: Nota

Sniker litt jeg..

Jeg sier som Ole Brumm, ja takk begge deler [:D] Synes en solkrem både bør være uten farlige stoffer og beskytte godt mot sola.

Skal lese testene litt bedre, men tror kanskje vi ender opp med Cosmica. Den har kommet godt ut i begge tester [:D]

ja det er jeg jo egentlig enig i, men om man må velge mellom mest beskyttelse eller den med minst farlige stoffer ville jeg helt klart valgt mest beskyttelse!!!

endelig en test over hva som funker å ik.. å godt å se at solkremen vi bruker holder mål[:)]

Også må du huske å kaste de som du har igjen fra i fjor,, skal ikke være mer en ett år gamle.... :-))

ORIGINAL: *Ønskebarnet*

Også må du huske å kaste de som du har igjen fra i fjor,, skal ikke være mer en ett år gamle.... :-))

Men angående det... F.eks hvis jeg kjøpte solkrem ifjor, kan jeg bruke den iår om den er uåpnet? For hva er det som bestemmer fra når det året gjelder? De står jo lenge i butikken. Og de er heller ikke vanskelig å lukte på i butikken... Og dette gjelder jo flere produkter. Alle kremer, shampooer osv varer ca 12 mnd!

ORIGINAL: Sunshine1983

Men angående det... F.eks hvis jeg kjøpte solkrem ifjor, kan jeg bruke den iår om den er uåpnet? For hva er det som bestemmer fra når det året gjelder? De står jo lenge i butikken. Og de er heller ikke vanskelig å lukte på i butikken... Og dette gjelder jo flere produkter. Alle kremer, shampooer osv varer ca 12 mnd!

ja det kan du!
det er 12 mnd i åpnet tilstand.

Hvorfor det egentlig? [8|]

det er maks 12 mnd holdbarhet på alt av kremer egentlig.......
går jo på det at alt SKAL ha datostempling....

men hva som kan skje med den vet jeg ikke helt... men det sies i hvertfall at den kan miste virkning om den oppbevares i sola o.l...

Okei... Oppbevarer jo aldri mine i sola... Det har sikkert med at fettstoffene kan harskne og sånn, men det skjer jo ikke på et år med så liten lufttilgang, og kanskje noe med bakterieutvikling, men jeg har liksom tenkt at det ikke er så farlig med ting som er på tube/spray [8|].

ORIGINAL: Sunshine1983

På apoteket hvor jeg kjøpte solkrem (Vichy 50 for barn, som ikke anbefales siden den bare rant ut og var vanskelig å smøre utover...) sa de at det var 3 års holdbarhet fra produksjonsdato, som skal stå på - men usikker på om det er åpnet eller uåpnet..

Greia er at den mister virkning altså faktor om den blir brukt når den er over året, vil tro dette er i åpnet tilstand, jeg rydder altid og kaster åpnede solkremer når ny sommer er på vei..

Fant dette her : http://www.klikk.no/mote/skjonnhet/article443493.ece

Du bør vurdere å kaste fjorårets solkrem.
Har du solkrem stående på badet fra i fjor, bør du vurdere å kaste den.
[link=http://avd.rikshospitalet.no/hps/nyttognyttig/19solvett.htm]Rikshospitalet[/link] anbefaler at du kvitter deg med solkrem som er over ett år gammel.
Solkrem som er åpnet og har ligget lenge gir nemlig ikke like god beskyttelse som ny, mener de.
Les også: [link=http://www.klikk.no/helse/allmenn/article441382.ece]Velg riktig leppepomade[/link]
Solkrem er holdbar i ett år
Grunnen er at de aktive ingrediensene i solkremen forringes over tid, og solkremprodusentene kan ikke garantere at solkremen har like høy faktor når den har ligget vinteren over.
Solkremer er generelt termostabile, det vil si at de tåler varme godt. Men, som Rikshospitalet understreker, kremer tåler dårlig å ligge lenge uten kork.
Holder du kremen på et tørt og kjølig sted vil den holde seg lenger, om korken er godt skrudd på.
Halvt år gammel krem fortsatt holdbar
En nylig undersøkelse utført av det danske [link=http://www.taenk.dk/artikler/solcremen-fra-sidste-sommer-holder/]Forbrugerrådet[/link] viser for øvrig at de to solkremene de testet holdt seg godt etter et halvt år på badehyllen.
Forbrugerrådet hadde åpnet solkremene og tatt litt krem ut av dem, før de lagret dem på en hylle inne i et skap med stuetemperatur over vinteren.
Disse resultatene stemmer overens med opplysningene som danske [link=http://www.cancer.dk/Cancer/]Kræftens Bekæmpelse[/link] kommer med.
De sier at en solkrem kan holde i to år hvis man oppbevarer den på en temperatur under 25 grader.
Men husk å sjekke kremen fra i fjor før du smører deg. Lukter den dårlig eller har en rar konsistens er den nok gammel, og da bør du unngå å bruke den.
Lurer du på hvilken solkrem du skal kjøpe i år? Vi har funnet fram til et godt utvalg i alle prisklasser. Se oversikten i bildegalleriet under.
Positive og negative effekter
Sola har som kjent mange positive effekter på oss mennesker. Den øker blant annet D-vitaminproduksjonen i huden og har en antidepressiv effekt.
Men sola kan også gjøre skade. UVA- og UVB-strålene angriper huden både direkte og indirekte.
– På kort sikt blir du solbrent. Det første tegnet på solskader er at du blir synlig rød i huden, sier [link=http://www.drbondevik.no/]hudlege Bjørn E. Bondevik[/link], som er spesialist på hudsykdommer.
Han forteller at det først og fremst er UVB-strålene fra sola som forårsaker rødhet.
Det øker sjansen for hudkreft, både føflekkreft og ikke-føflekkreft. Dessuten kan du også få små, hvite og skjellete hudflekker i huden.
– En annen negativ effekt er at du får rynker – hudens aldringshastighet øker. Dette er det UVA-strålene som forårsaker. Disse går ned i bindevevet og svekker kollagenet og elastinet i huden, forteller Bondevik.
UVA-strålene utløser såkalte frie radikaler, som ødelegger hudcellen og kan forårsake varige endringer og skader. Immunforsvaret ditt kan dessuten reduseres og risikoen for infeksjoner øker.
De kan også forårsake hudkrefttypen basaliom, som ikke må forveksles med føflekkreft. Basaliom en den som øker mest, men er en kreftform med svært god prognose.
[link=http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1595]Les mer om basaliom i Pasienthåndboka[/link]
Smører du deg godt med solkrem når du oppholder deg i sola, beskytter du deg mot de skadelige strålene og du unngår varige skader i huden.

Kaster alltid alle åpne kremer når solsesongen er over! Samme med andre kremer og produkter.

Vi hadde babyline til mini når vi var i Thailand i vinter/vår. Var den vi fikk anbefalt på apoteket siden den visst la seg utpå huden og ikke trakk inn. Syns den funket fint, men vi hadde han jo alltid på seg uvdrakt/solhatt og/eller satt i skyggen. Kjøpte cosmica i går fordi jeg ble litt sjokket over at babyline kom dårlig ut på beskyttelse (som jeg syns er en viktig faktor på akkurat solkrem), men kommer jo fremdeles til å kjøre skygge og uvdrakt.

*Ønskebarnet* : Takker [;)].

Vi fikk anbefalt babyline på apoteket, til de aller minste. Vi brukte den på Gran Canaria og det gikk greit, men får vel vurdere en ny etter å ha lest denne testen. 

Back
Topp