Test av overstimulering

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Neste helg får vesla virkelig testet seg. Vi skal ha barnevelsignelse ( samme som barnedåp bare uten dåp) på søndag. Blir ca 35 personer med stort og smått i festen.
Fredagen før skal hun til fysioterapeuten, og mandagen etter skal hun på 5 mnd kontroll på helsestasjonen.

Vi velger å ha noen regler på søndagen, f.eks får ingen andre enn mannen min, datteren min, moren min eller jeg holde/bære på henne. Moren min kun hvis vi trenger hjelp til noe.
Har også informert gjestene på at hun reagerer på høye lyder. Barna har en lekeplass rett utenfor lokalene hvor de kan få herjet fra seg.

Noe annet vi kan gjøre?
 
Mitt tips er å,sørge for at hun får nok hvile i løpet av dagen, ofte trenger de mer søvn og hvile ved overstimulering. Om det betyr søvn under festmåltidet så er det bedre at hun sover da og spiser etterpå fremfor å la henne sitte ved matbordet (selv om det er koselig). Så er det lov, hvis det blir for mye for henne, å ta henne med hjem før gjestene har dratt.
 
Mitt tips er å,sørge for at hun får nok hvile i løpet av dagen, ofte trenger de mer søvn og hvile ved overstimulering. Om det betyr søvn under festmåltidet så er det bedre at hun sover da og spiser etterpå fremfor å la henne sitte ved matbordet (selv om det er koselig). Så er det lov, hvis det blir for mye for henne, å ta henne med hjem før gjestene har dratt.
Lurt. Vi tenker gode trilleturer ute, da hun sover godt i vogna. Heldigvis er lokalene ute på landet, så det er lite støy ute, noe som er vårt hemmelige våpen hvis det blir mye støy inne.
 
Vi tenker også å holde henne unna familien som kommer tilreisende på lørdag. Hun reagerer på nye mennesker. Så selv om de gjerne vil ha mest mulig tid med henne, har vi valgt det slik for å skåne henne. Men jeg føler meg litt sær som har disse reglene/ begrensninger
 
Vi tenker også å holde henne unna familien som kommer tilreisende på lørdag. Hun reagerer på nye mennesker. Så selv om de gjerne vil ha mest mulig tid med henne, har vi valgt det slik for å skåne henne. Men jeg føler meg litt sær som har disse reglene/ begrensninger

Det handler ikke om å være sær, men å ivareta din datters behov - noe enhver god mamma vil gjøre :)
 
Så lenge det er til beste for datteren din så må gjestene bare innfinne seg i det. Og jeg tror de aller fleste vil forstå det. Vi hadde ingen regler da vi hadde dåp, og det var uansett ikke noe problem med de to eldste siden de sov under hele dåp og selskapet. Men da vi døpte minsten i vår ble det nok for mye for han. Han sov nesten ingenting under selskapet og han gikk på rundgang blant gjestene. Da vi kom hjem sov han hele kvelden og natta, og hele dagen etter. Bare så vidt våken for mat før han sovnet igjen. Heldigvis for vår del så reagerer han med å sove mye når han har blitt overstimulert. Men allikevel så er det jo best om vi unngår at det skjer.

Lykke til med dåp og forberedelser. Jeg tenker det er lurt å ta de forhåndsreglene man kan[emoji4]
 
Back
Topp