Terskelen for å ringe føden ved kynnere

Aprilsol

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Jeg synes det er så vanskelig å vurdere, for jeg har på en måte ikke lyst å "ringe dem ned" heller, og så er det litt styrete å dra dit hvis det er ingenting heller hvis dere skjønner. Har en viss avstand til sykehuset og. Så er det også denne tanken om at "det er sikkert ikke noe, jeg drar nok dit helt unødvendig" etc.

Jeg har hatt en del kynnere og det er tydelig en sammenheng med stress, og det er ganske lite som skal til før jeg får massse kynnere (hyppige og langvarige)

Jordmor snakker om svangerskapspenger på sikt pga dette, men per nå er jeg delvis sykemeldt. Har hatt en stor belastning på privaten denne uken med kjæledyr som døde i armene mine, og har sovet dårlig flere netter både pga sykdom hos dyret det siste levedøgnet, og pga sorg over tapet etterpå. Så det er på en måte derfor ganske forståelig at jeg ender opp med masse kynnere igjen, men samtidig snakket jordmor om at det kan bli premature rier og det er dette jeg er bekymret for.

I går kveld fikk jeg hyppige kynnere, men ikke med jevnlige intervaller, så det kunne være noen kynnere med 2 minutter mellom og noen med 10-15 minutter mellom. De var ikke smertefulle, så derfor gikk jeg og la meg og tenkte at det nok kom til å gå over når jeg fikk slappet helt av. Jeg var sykt trøtt av søvnmangel, og sovnet egentlig med en gang, og så våknet jeg kl 03 og da hadde jeg (fortsatt?) kynnere med få minutter mellom og varighet på ca 1 minutt per kynner. Lå våken til nesten kl 04 og hadde egentlig tastet nummeret til føden, men da stoppet det helt brått så jeg sovna igjen. Har hatt litt kynnere gjennom dagen i dag, men ikke så ofte og det har roet seg nå når jeg har fått lagt meg ned på sofaen og slappet av.
Derfor har jeg fortsatt ikke ringt til føden, siden det har roet seg litt igjen. Men hvis det tar seg opp igjen tenker jeg at jeg skal ringe de.

Synes det er vanskelig når jeg er førstegangs å vite hva jeg skal gjøre og ikke, og lurer på om kanskje noen av dere har noen tanker?
 
Jeg tenker du skal ringe hvis du er bekymret. Jeg var gravid med tvillinger sist og hadde myyyye kynnere, fra uke 18. Ble vant til det etter hvert, men forsøkt å tilpasse dagene etter kroppen. Jobbet 50% fra uke 25 og jobbet da annenhver dag, det hjalp veldig for meg. Rask gange var det verste. Kunne trene tung styrke hele graviditeten, men å gå raskt til bussen var helt krise
 
De er vant til dette og syntes det er bedre du kommer for en sjekk enn å være redd for det. Så om du har masse kynnere så ville jeg ringt dem og undersøkt. Det gjorde jeg med nr 1 og de sa det er bra du kommer når bekymret. Det skal være lav terskel for å ringe å si ifra. Verste de kan si i tlf er se det ann, de kan ikke nekte deg å komme for en sjekk. Du ringer dem ikke ned og du sløse ikke med tiden deres, dette er deres jobb og de er vant til det og ser dette ofte. Hilsen tidligere jordmor student :happy:
 
Så trist å høre at du har mistet kjæledyret ditt. Ikke rart du kjenner det på kroppen når det har skjedd så mye, og dårlig søvn i tillegg. Ta vare på deg selv og ring heller en gang for mye enn for lite :Heartred
 
(Jeg er også førstegangsfødende og har ikke peiling på kynnere egentlig, men tenker bare du skal ta bekymringene dine på alvor)
 
Takk for svar dere :Heartred
Hvis det skjer igjen skal jeg ha lavere terskel for å ringe i stedet for å være så bekymret.
 
Back
Topp