Terminkalkulator eller OUL-termin..?

Lunagull

Andre møte med forumet
Hei folkens!

Jeg har gjennom hele svangerskapet vært usikker på termindatoen min.
Jeg dro på en priv TUL i uke 6-7 og fikk beskjed om at jeg har termin 30.juli, men i uke 19 fikk jeg beskjed om at termindato er 08.08 med overtid 19.08.
Jeg fikk positiv graviditetstest 17.november. Det var en digitaltest og der sto det 2-3 uker på vei. Med eggløsning 1.nov. Vi prøvde aktivt 27.okt til 2.nov (ja vi hadde samleie 1.nov)
Når jeg slår inn dette på terminkalkulator, får jeg 28.juli som termindato. Hva tenker dere? Jeg er veldig forvirret..ifølge legen er jeg 35+3 i dag, men i følge kalkulatoren er jeg 37+0
 
Terminen beregnet fra ordinær ultralyd er nok mest nøyaktig. Målene legges inn i verktøyet esnurra som du kan lese mer om her: http://www.esnurra.no/

Termin fra esnurra er den som best kan forutsi når det er sannsynlig at barnet fødes.. Du kan også legge inn termindato direkte i kalkulatorer og appper (som feks Preglife) sånn at termin og uke som legen bruker stemmer med det du ser i dine verktøy.

Men jeg skjønner at du stusser siden det er såpass stor forskjell på termin fra siste mens og oul. Du kan jo spørre lege eller jordmor om dette? Det diskuteres tidvis heftig i fagmiljøet. Hvis du orker å lese finnes det blandt annet en artikkel om det her: https://forskning.no/medisin-svange...r-trobbel-for-bade-forskning-og-foster/274214

Ønsker deg uansett lykke til i "innspurten" av svangerskapet og håper frisk og fin baby dukker opp når den er klar :)
 
Last edited:
De sier faktisk at termin fra tidlig ultralyd er mer nøyaktig, men likevel så følger sykehuset OUL-termin slavisk. I forrige svangerskap hadde jeg to tidlige ultralyder som sa 03. desember og menstermin sa 02. desember. På ordinær ultralyd ble termin satt til 09. desember, men vesla kom heldigvis 01. desember, så jeg trengte ikke ta stilling til at overtid ble feil. Men husker jeg stresset litt over det.
 
De sier faktisk at termin fra tidlig ultralyd er mer nøyaktig, men likevel så følger sykehuset OUL-termin slavisk. I forrige svangerskap hadde jeg to tidlige ultralyder som sa 03. desember og menstermin sa 02. desember. På ordinær ultralyd ble termin satt til 09. desember, men vesla kom heldigvis 01. desember, så jeg trengte ikke ta stilling til at overtid ble feil. Men husker jeg stresset litt over det.
Sniker.

Dette tror jeg varierer fra sykehus til sykehus. Jeg fikk ikke justert termin ved OUL fordi vi hadde vært på TUL. Termin fra TUL ble automatisk brukt som termin, uten at de i det hele tatt vurderte det opp mot OUL-målene. Dette er i Bergen.
 
Sniker.

Dette tror jeg varierer fra sykehus til sykehus. Jeg fikk ikke justert termin ved OUL fordi vi hadde vært på TUL. Termin fra TUL ble automatisk brukt som termin, uten at de i det hele tatt vurderte det opp mot OUL-målene. Dette er i Bergen.

Interessant at det (fortsatt) brukes ulike metoder. Helsedirektoratet anbefaler at alle bruker esnurra og denne og igjen anbefaler på mål fra ultralyd i 16-20.uke
http://www.nsfm.no/esnurra/0.php

Når det er sagt så tror jeg både Bergen og Tromsø har vært forkjempere for Terminhjulet så kanskje ikke så overraskende om de fortsatt bruker en annen metode og feks TUL ;)

For oss som liker å "nerde" om dette synes jeg denne artikkelen er interessant: https://www.dagensmedisin.no/artikl...kke-forskjell-pa-termin-og-aldersbestemmelse/
 
Jeg fikk samme som deg, positiv test 2-3 uker 17.november. Jeg har termin 30.juli :happy: Tidlig ultralyd i uke 7 fikk jeg termin 03.august og når jeg var igjen i uke 12 fikk jeg 30.juli. Denne ble ikke endret på OUL i uke 18.
 
Jeg fikk samme som deg, positiv test 2-3 uker 17.november. Jeg har termin 30.juli :happy: Tidlig ultralyd i uke 7 fikk jeg termin 03.august og når jeg var igjen i uke 12 fikk jeg 30.juli. Denne ble ikke endret på OUL i uke 18.


Nå blir jeg småstressa hva kan være grunnen til at min ble forandret til 08.august..? Utvikler ikke barnet seg «bra nok»..?
 
De sier faktisk at termin fra tidlig ultralyd er mer nøyaktig, men likevel så følger sykehuset OUL-termin slavisk. I forrige svangerskap hadde jeg to tidlige ultralyder som sa 03. desember og menstermin sa 02. desember. På ordinær ultralyd ble termin satt til 09. desember, men vesla kom heldigvis 01. desember, så jeg trengte ikke ta stilling til at overtid ble feil. Men husker jeg stresset litt over det.

Hos meg satt de dato fra TUL da jeg var på OUL, selv om det var noe avvik. Oppfattet at det var normal praksis?
 
Sniker.

Dette tror jeg varierer fra sykehus til sykehus. Jeg fikk ikke justert termin ved OUL fordi vi hadde vært på TUL. Termin fra TUL ble automatisk brukt som termin, uten at de i det hele tatt vurderte det opp mot OUL-målene. Dette er i Bergen.

Hos meg satt de dato fra TUL da jeg var på OUL, selv om det var noe avvik. Oppfattet at det var normal praksis?

Så heldig dere er med sykehus som er oppdatert på forskningen. På Kalnes var det ingen kjære mor, og selv om jeg hadde flere tidlige ultralyder som støttet opp om menstermin, så var det visst bare OUL som gav riktig termin ifølge dem.
 
Så heldig dere er med sykehus som er oppdatert på forskningen. På Kalnes var det ingen kjære mor, og selv om jeg hadde flere tidlige ultralyder som støttet opp om menstermin, så var det visst bare OUL som gav riktig termin ifølge dem.

Rart. Dette burde det jo være lik praksis på. Jeg hører til Vestre Viken HF, og tidlig ultralyd var på Riksen. Kan kanskje hvem som har utført tidlig ultralyd ha noe å si?
 
Rart. Dette burde det jo være lik praksis på. Jeg hører til Vestre Viken HF, og tidlig ultralyd var på Riksen. Kan kanskje hvem som har utført tidlig ultralyd ha noe å si?

Ja, det er helt sikkert forskjell på hvor man utfører ultralyden. Men likevel dumt når flere tidlige ultralyder sier det samme, og så legger de til grunn ordinær ultralyd som avviker med alle tidlige ultralyder, menstermin og befruktning
 
Så heldig dere er med sykehus som er oppdatert på forskningen. På Kalnes var det ingen kjære mor, og selv om jeg hadde flere tidlige ultralyder som støttet opp om menstermin, så var det visst bare OUL som gav riktig termin ifølge dem.
Sniker.
Samme her! Var på fire ul før oul (to privat og to på Ahus, og disse ga ca samme termin). Oul som også var på Ahus satte meg typ 1,5 uke tilbake. Ga beskjed om hva de andre ultralydene sa, men det var visst kun oul som ble skrevet i stein fikk jeg beskjed om :rolleyes:
Har dessverre ikke noe menstermin å sammenligne med da jeg sluttet på p-pillen og ble gravid før jeg rakk å få mensen tilbake.
 
Sniker.
Samme her! Var på fire ul før oul (to privat og to på Ahus, og disse ga ca samme termin). Oul som også var på Ahus satte meg typ 1,5 uke tilbake. Ga beskjed om hva de andre ultralydene sa, men det var visst kun oul som ble skrevet i stein fikk jeg beskjed om :rolleyes:
Har dessverre ikke noe menstermin å sammenligne med da jeg sluttet på p-pillen og ble gravid før jeg rakk å få mensen tilbake.

Ja! Det sa de til meg også, at de tok utgangspunkt i OUL-termin, fordi den visstnok var mest korrekt.

Ah, nei da er det vanskelig å sammenligne. Vi prøvde i et halvt år med førstemann, så jeg hadde stålkontroll på mens og eggløsning. LITT utålmodig, kan man si :p Mens denne gangen så klaffet det på første forsøk :D
 
Grunnen til at oul blir satt som termin er at alle foster utvikler seg likt inntil ei viss uke.. tror (ta det med en klype salt) det var uke 20.. måling av mage og lårbein++ avgjør termindato..
Jeg ble også forvirret, ble satt tilbake ganske mye og gikk de samme ukene på "nytt". De følger så godt opp at du skal ikke være engstelig <3
Hilsen mamma som har opplevd dette 3ganger ;)
 
Ja! Det sa de til meg også, at de tok utgangspunkt i OUL-termin, fordi den visstnok var mest korrekt.

Ah, nei da er det vanskelig å sammenligne. Vi prøvde i et halvt år med førstemann, så jeg hadde stålkontroll på mens og eggløsning. LITT utålmodig, kan man si :p Mens denne gangen så klaffet det på første forsøk :D
Skjønner! Men så bra at det klaffet på første forsøk :D Planen her var egentlig å få tilbake mensen før vi begynte å prøve, samt at jeg ammet. For i første svangerskap ble jeg gravid 3 mnd før vi skulle begynne å prøve. Men er veldig takknemlig for at det har klaffet såpass fort her også! ❤️
 
Nå blir jeg småstressa hva kan være grunnen til at min ble forandret til 08.august..? Utvikler ikke barnet seg «bra nok»..?
Du trenger nok ikke være stresset. Så lenge barnet vokser og følger kurven sin så er det viktigst. Jeg har sikkert blitt gravid litt før deg da, jeg har ikke peiling for jeg prøvde ikke å bli gravid :hilarious:
 
Sniker.

Dette tror jeg varierer fra sykehus til sykehus. Jeg fikk ikke justert termin ved OUL fordi vi hadde vært på TUL. Termin fra TUL ble automatisk brukt som termin, uten at de i det hele tatt vurderte det opp mot OUL-målene. Dette er i Bergen.

Samme! Fikk TUL i uke 12 som sa 9. august (menstermin 10. august) og på OUL var hun inne og leste gjennom papirene og snakket om 9. august før hun i det hele tatt begynte å måle. Kan så klart være alle tallene gav samme resultat, men jeg bet meg merke i at hun tilsynelatende ikke overskrev datoen fra TUL.

Også Bergen.
 
Back
Topp