Termindato

MotherOfDragons

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Jeg har aldri skjønt dette med hvordan de regner ut termin! :confused004

Ser på nesten alle apper at du kan velge mellom følgende:

-Dato for siste menstruasjon
-Dato for befruktning
-UL termin

Men dato for befruktning må vel kun være hvis du har blitt inseminert, eller?

Jeg kan vel ikke utifra de dagene vi hadde oss på når jeg hadde EL beregne når termin er vel? :laughing002 se bilde, fjernet spiralen 10. mai. Dette var etter kalender og relativt stabil syklus siste dag av EL. Men i teorien kan jeg ha blitt gravid både i dagene før OG etter??

Uansett. Jeg gjorde det enkelt og valgte dato for siste menstruasjon :laughing002
 

Vedlegg

  • A12145B3-3B8F-4911-9F10-9797029D1DA2.png
    A12145B3-3B8F-4911-9F10-9797029D1DA2.png
    495,9 KB · Visninger: 29
Hvis du vet når du hadde EL kan du regne med at befruktningen skjedde samme dag. Egget lever ikke mer enn ca 1 døgn etter at det slippes, og blir befruktet med en gang hvis det ligger svømmere og venter. Du kan ikke bli gravid før du har hatt eggløsning (egget ligger innkapslet frem til eggløsning). Første dag i siste menstruasjon er alltid 14 dager før eggløsning i følge terminkalkulatorene (så det blir altså feil hvis du har eggløsning en annen dag). Det blir altså riktig dag hvis du plotter inn den dagen du hadde eggløsning.
 
Hvis du vet når du hadde EL kan du regne med at befruktningen skjedde samme dag. Egget lever ikke mer enn ca 1 døgn etter at det slippes, og blir befruktet med en gang hvis det ligger svømmere og venter. Du kan ikke bli gravid før du har hatt eggløsning (egget ligger innkapslet frem til eggløsning). Første dag i siste menstruasjon er alltid 14 dager før eggløsning i følge terminkalkulatorene (så det blir altså feil hvis du har eggløsning en annen dag). Det blir altså riktig dag hvis du plotter inn den dagen du hadde eggløsning.
Veldig godt forklart!

Jeg aner ikke hvilken dag jeg hadde EL.. har ikke hatt særlig tydelige tegn på EL på mange år. Faktisk siden forrige fødsel i 2014.
Og vi prøvde jo heller ikke enda, så hadde ingen behov for å følge med. Fjernet spiralen siste dag i EL, så mest sannsylig samme dag??
Spennende saker!

Men jeg går nå utifra menstermin, så får vi se i uke 18 hva de sier på OUL :dance008
 
Veldig godt forklart!

Jeg aner ikke hvilken dag jeg hadde EL.. har ikke hatt særlig tydelige tegn på EL på mange år. Faktisk siden forrige fødsel i 2014.
Og vi prøvde jo heller ikke enda, så hadde ingen behov for å følge med. Fjernet spiralen siste dag i EL, så mest sannsylig samme dag??
Spennende saker!

Men jeg går nå utifra menstermin, så får vi se i uke 18 hva de sier på OUL :dance008
EL har du bare en dag, men du regnes som fruktbar fra noen dager før EL fordi sædcellene kan overleve i egglederen i noen dager (og en dag etter fordi egget ikke dør med en gang. Det er bare relevant hvis du ikke har sex i dagene før eller dagen for EL.). Men siste mens høres ut som et fornuftig utgangspunkt, da. Det blir spennende!!!
 
Back
Topp