Termindato

Blomsterpiken83

Forelsket i forumet
Jeg ser det er veldig mye forskjellige måter å telle ned til termindato rundt om i landet. Feks en jeg vet om har termin 3 dager før meg og hun regner seg selv som halvveis, mens jeg kun er 18+4 i dag. Jeg har termin 15 feb hun har 12 feb. Hva som blir rett?

Et svangerskap regnes som 40+3 uker i Norge (noen regner kanskje 40+2 fremdeles), så man er ikke halvveis før man er 20+1/20+2. Men kanskje hun tenker i kalendermåneder, for da er hun ca. 4,5 måned på vei nå (og et svangerskap regnes "på folkemunne" som 9 måneder)?

Jordmor å lege hos meg har forskjellige termindato på meg, å jordmor sa det at det var litt ulikheter på de runde skivene de bruker til å se termin

Men det er vel oul termin de går etter på overtidsberegning og hos nav uansett?

Jeg har termin 3. Feb (oul) og regner meg som halveis i går.

Ifølge OUL er jeg 19+1 idag, og har termin 10.februar. Ifølge legen er jeg 19+2 med termin samme dato. Men det riktige nå er vel at et svangerskap er 40+3 langt, og noen leger henger litt etter og bruker 40+2 fortsatt.

Det skal sies at hvis noen litt perifere spør meg nå hvor langt jeg er på vei, så svarer jeg "ca halvveis". Så det spørs vel hvor detaljert man er :p

Regnes forskjellig. Legen min regner 40+2. Sykehuset vsr jeg og ble målt til uke 16 og fikk da en termin fra dem også som er 40+2. Sykehuset satt meg frem ettet forrige fødsel. 39+0- 39+1 og noen apper gjør det samme. Forvirrende. Men tenker 20+1 er halveis

Kommer vel på det samme om man er +1 eller +2 så lenge man skal forholde seg til en termindato? :p

Om noen spør sier jeg antall uker, ikke dager. Det høres jo så teit ut :p

Back
Topp