Termindato IVF

Balderina

Elsker forumet
Assistert-jentene
Augustmagi 2025
Jeg er gravid etter fryseforsøk (11+0 i dag).
På TUL 7+5 ble jeg målt til 8+4, og på privat TUL 10+3 ble jeg målt til 11+2.

Har OTUL 12+5 og lurer på om de vil justere termindatoen hvis jeg fortsatt blir målt lenger enn jeg egentlig er.

I metodebok for fødselshjelp/ultralydundersøkelser står følgende:
«Vi foreslår at man står fast ved IVF-termin i de tilfeller hvor slik termin oppgis fra IVF-klinikken og metoden er kjent, slik at kvinner unngår å få endret sin IVF-termin. Ved ukjent IVF-metode eller usikkerhet rundt termin foreslår vi å fastsette termin ut fra første trimester ultralyd biometri.»

Kilde: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ZFSKK2sF

Dere med IVF-barn:
Fikk dere termindato fra klinikken deres?
Ble termindatoen deres justert etter OTUL?
Når kom babyen i forhold til IVF-termin og UL-termin?

Jeg synes det blir feil å justere termin når vi vet alder på embryo og vet innsettdatoen. I mitt hode blir det som å si at jeg er 45 år basert på høyden min, selv om vi vet fødselsdatoen min. Og all oppfølging deretter blir basert på at jeg er 45 år. Litt dumt eksempel kanskje, men dere skjønner greia :bag:

Dette er noe jeg kommer til å ta opp med jordmor etterhvert, men kom gjerne med innspill.
Hvorfor er det ok/ikke ok å justere termin?
Ulemper/farer ved å justere/ikke justere termin?

Jeg har ikke blitt justert i noen av mine svangerskap, de har forholdt seg til IVF-termin. De to første kom 40+4 og 40+2 etter IVF-termin, så det har jo stemt godt. Så får vi se hva sistemann gjør. Hvis du blir justert tilbake så kan du komme i en situasjon der du går over makstid overtid, det er jo ikke så heldig. Samtidig vil man ikke risikere at de f.eks dropper behandling hvis du får premature rier fordi de mener du er lenger på vei enn du faktisk er. Når alt kommer til alt vil du sannsynligvis ikke bli justert, når det er satt inn et embryo og du vet nøyaktig termindato.

Jeg har ikke født enda (er 39+2 idag), men har hele veien målt 2-4 dager foran, uten at IVF-termin har blitt endret av den grunn. Jordmor på OUL sa at det var veldig vanlig at man målte noen dager foran ved IVF og hun mente det hadde noe med væsken/mediet embryoet er i frem til innsett. Særlig var det vanlig å måle foran tidlig i svangerskapet, men at dette kunne jevnes ut etterhvert. Jeg hadde 3D ultralyd i uke 28, og da var forskjellen fortsatt 2 dager. Blir veldig spennende å se når hun kommer. De sier bare at det er vanlig å gå over med første barn, og jeg tenker at selve termindatoen ikke betyr så veldig mye (er vel bare rundt 5% som føder på termindato).

Føler meg som den eneste i verden som måler bak med IVF fryseforsøk men ja :wtf: :joyful:

Jeg har ikke født enda da (38+3) men ble ofte satt tilbake på de tidligere ul. Etterhvert ble jeg satt frem igjen så IVF termin består her også :)

Jeg er gravid etter fryseforsøk (11+0 i dag).
På TUL 7+5 ble jeg målt til 8+4, og på privat TUL 10+3 ble jeg målt til 11+2.

Har OTUL 12+5 og lurer på om de vil justere termindatoen hvis jeg fortsatt blir målt lenger enn jeg egentlig er.

I metodebok for fødselshjelp/ultralydundersøkelser står følgende:
«Vi foreslår at man står fast ved IVF-termin i de tilfeller hvor slik termin oppgis fra IVF-klinikken og metoden er kjent, slik at kvinner unngår å få endret sin IVF-termin. Ved ukjent IVF-metode eller usikkerhet rundt termin foreslår vi å fastsette termin ut fra første trimester ultralyd biometri.»

Kilde: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ZFSKK2sF

Dere med IVF-barn:
Fikk dere termindato fra klinikken deres?
Ble termindatoen deres justert etter OTUL?
Når kom babyen i forhold til IVF-termin og UL-termin?

Jeg synes det blir feil å justere termin når vi vet alder på embryo og vet innsettdatoen. I mitt hode blir det som å si at jeg er 45 år basert på høyden min, selv om vi vet fødselsdatoen min. Og all oppfølging deretter blir basert på at jeg er 45 år. Litt dumt eksempel kanskje, men dere skjønner greia :bag:

Dette er noe jeg kommer til å ta opp med jordmor etterhvert, men kom gjerne med innspill.
Hvorfor er det ok/ikke ok å justere termin?
Ulemper/farer ved å justere/ikke justere termin?
Hos meg målte hun noen dager større (varierte med 2-5 dager tror jeg) i begynnelsen (fra de helt tidlige 7+noe til OTUL 13+noe), og JM på otul ville egentlig flytte oss frem et par dager fordi hun mente det ikke hadde så mye å si og målingene hennes var så konsistente. Men hun spurte hva vi syntes, og jeg ville ikke fordi det var jo helt sikkert hvilken dato det egentlig var etter ivf.

Nå er jeg veldig glad for det, for hvis jeg går over termin (er 39+2 idag) vil jeg pga alder bli satt i gang 41+3 istedenfor 42+0, og da slipper jeg å bli satt igang «enda tidligere» slik jeg ville hvis hun hadde flytta datoen enda et par dager frem. Vil helst at fødselen skal få starte spontant og at hun får komme når hun er klar for det.

Men er helt enig med deg - synes det er rart å skulle beregne alder ut fra størrelse når man vet befruktningstidspunkt. Så jeg ville nok forsøkt å beholde ivf-datoen min om jeg var deg.

Back
Topp