Jeg er gravid etter fryseforsøk (11+0 i dag).
På TUL 7+5 ble jeg målt til 8+4, og på privat TUL 10+3 ble jeg målt til 11+2.
Har OTUL 12+5 og lurer på om de vil justere termindatoen hvis jeg fortsatt blir målt lenger enn jeg egentlig er.
I metodebok for fødselshjelp/ultralydundersøkelser står følgende:
«Vi foreslår at man står fast ved IVF-termin i de tilfeller hvor slik termin oppgis fra IVF-klinikken og metoden er kjent, slik at kvinner unngår å få endret sin IVF-termin. Ved ukjent IVF-metode eller usikkerhet rundt termin foreslår vi å fastsette termin ut fra første trimester ultralyd biometri.»
Kilde: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ZFSKK2sF
Dere med IVF-barn:
Fikk dere termindato fra klinikken deres?
Ble termindatoen deres justert etter OTUL?
Når kom babyen i forhold til IVF-termin og UL-termin?
Jeg synes det blir feil å justere termin når vi vet alder på embryo og vet innsettdatoen. I mitt hode blir det som å si at jeg er 45 år basert på høyden min, selv om vi vet fødselsdatoen min. Og all oppfølging deretter blir basert på at jeg er 45 år. Litt dumt eksempel kanskje, men dere skjønner greia
Dette er noe jeg kommer til å ta opp med jordmor etterhvert, men kom gjerne med innspill.
Hvorfor er det ok/ikke ok å justere termin?
Ulemper/farer ved å justere/ikke justere termin?
På TUL 7+5 ble jeg målt til 8+4, og på privat TUL 10+3 ble jeg målt til 11+2.
Har OTUL 12+5 og lurer på om de vil justere termindatoen hvis jeg fortsatt blir målt lenger enn jeg egentlig er.
I metodebok for fødselshjelp/ultralydundersøkelser står følgende:
«Vi foreslår at man står fast ved IVF-termin i de tilfeller hvor slik termin oppgis fra IVF-klinikken og metoden er kjent, slik at kvinner unngår å få endret sin IVF-termin. Ved ukjent IVF-metode eller usikkerhet rundt termin foreslår vi å fastsette termin ut fra første trimester ultralyd biometri.»
Kilde: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ZFSKK2sF
Dere med IVF-barn:
Fikk dere termindato fra klinikken deres?
Ble termindatoen deres justert etter OTUL?
Når kom babyen i forhold til IVF-termin og UL-termin?
Jeg synes det blir feil å justere termin når vi vet alder på embryo og vet innsettdatoen. I mitt hode blir det som å si at jeg er 45 år basert på høyden min, selv om vi vet fødselsdatoen min. Og all oppfølging deretter blir basert på at jeg er 45 år. Litt dumt eksempel kanskje, men dere skjønner greia
Dette er noe jeg kommer til å ta opp med jordmor etterhvert, men kom gjerne med innspill.
Hvorfor er det ok/ikke ok å justere termin?
Ulemper/farer ved å justere/ikke justere termin?