Termindato IVF

Balderina

Elsker forumet
Assistert-jentene
Augustmagi 2025
Jeg er gravid etter fryseforsøk (11+0 i dag).
På TUL 7+5 ble jeg målt til 8+4, og på privat TUL 10+3 ble jeg målt til 11+2.

Har OTUL 12+5 og lurer på om de vil justere termindatoen hvis jeg fortsatt blir målt lenger enn jeg egentlig er.

I metodebok for fødselshjelp/ultralydundersøkelser står følgende:
«Vi foreslår at man står fast ved IVF-termin i de tilfeller hvor slik termin oppgis fra IVF-klinikken og metoden er kjent, slik at kvinner unngår å få endret sin IVF-termin. Ved ukjent IVF-metode eller usikkerhet rundt termin foreslår vi å fastsette termin ut fra første trimester ultralyd biometri.»

Kilde: https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=ZFSKK2sF

Dere med IVF-barn:
Fikk dere termindato fra klinikken deres?
Ble termindatoen deres justert etter OTUL?
Når kom babyen i forhold til IVF-termin og UL-termin?

Jeg synes det blir feil å justere termin når vi vet alder på embryo og vet innsettdatoen. I mitt hode blir det som å si at jeg er 45 år basert på høyden min, selv om vi vet fødselsdatoen min. Og all oppfølging deretter blir basert på at jeg er 45 år. Litt dumt eksempel kanskje, men dere skjønner greia :bag:

Dette er noe jeg kommer til å ta opp med jordmor etterhvert, men kom gjerne med innspill.
Hvorfor er det ok/ikke ok å justere termin?
Ulemper/farer ved å justere/ikke justere termin?

Jeg har ikke blitt justert i noen av mine svangerskap, de har forholdt seg til IVF-termin. De to første kom 40+4 og 40+2 etter IVF-termin, så det har jo stemt godt. Så får vi se hva sistemann gjør. Hvis du blir justert tilbake så kan du komme i en situasjon der du går over makstid overtid, det er jo ikke så heldig. Samtidig vil man ikke risikere at de f.eks dropper behandling hvis du får premature rier fordi de mener du er lenger på vei enn du faktisk er. Når alt kommer til alt vil du sannsynligvis ikke bli justert, når det er satt inn et embryo og du vet nøyaktig termindato.

Jeg har ikke født enda (er 39+2 idag), men har hele veien målt 2-4 dager foran, uten at IVF-termin har blitt endret av den grunn. Jordmor på OUL sa at det var veldig vanlig at man målte noen dager foran ved IVF og hun mente det hadde noe med væsken/mediet embryoet er i frem til innsett. Særlig var det vanlig å måle foran tidlig i svangerskapet, men at dette kunne jevnes ut etterhvert. Jeg hadde 3D ultralyd i uke 28, og da var forskjellen fortsatt 2 dager. Blir veldig spennende å se når hun kommer. De sier bare at det er vanlig å gå over med første barn, og jeg tenker at selve termindatoen ikke betyr så veldig mye (er vel bare rundt 5% som føder på termindato).

Føler meg som den eneste i verden som måler bak med IVF fryseforsøk men ja :wtf: :joyful:

Jeg har ikke født enda da (38+3) men ble ofte satt tilbake på de tidligere ul. Etterhvert ble jeg satt frem igjen så IVF termin består her også :)

Har OTUL 12+5 og lurer på om de vil justere termindatoen hvis jeg fortsatt blir målt lenger enn jeg egentlig er.

«Vi foreslår at man står fast ved IVF-termin i de tilfeller hvor slik termin oppgis fra IVF-klinikken og metoden er kjent, slik at kvinner unngår å få endret sin IVF-termin. Ved ukjent IVF-metode eller usikkerhet rundt termin foreslår vi å fastsette termin ut fra første trimester ultralyd biometri.»

Dere med IVF-barn:

Jeg synes det blir feil å justere termin når vi vet alder på embryo og vet innsettdatoen. I mitt hode blir det som å si at jeg er 45 år basert på høyden min, selv om vi vet fødselsdatoen min. Og all oppfølging deretter blir basert på at jeg er 45 år. Litt dumt eksempel kanskje, men dere skjønner greia :bag:

Dette er noe jeg kommer til å ta opp med jordmor etterhvert, men kom gjerne med innspill.
Hos meg målte hun noen dager større (varierte med 2-5 dager tror jeg) i begynnelsen (fra de helt tidlige 7+noe til OTUL 13+noe), og JM på otul ville egentlig flytte oss frem et par dager fordi hun mente det ikke hadde så mye å si og målingene hennes var så konsistente. Men hun spurte hva vi syntes, og jeg ville ikke fordi det var jo helt sikkert hvilken dato det egentlig var etter ivf.

Nå er jeg veldig glad for det, for hvis jeg går over termin (er 39+2 idag) vil jeg pga alder bli satt i gang 41+3 istedenfor 42+0, og da slipper jeg å bli satt igang «enda tidligere» slik jeg ville hvis hun hadde flytta datoen enda et par dager frem. Vil helst at fødselen skal få starte spontant og at hun får komme når hun er klar for det.

Men er helt enig med deg - synes det er rart å skulle beregne alder ut fra størrelse når man vet befruktningstidspunkt. Så jeg ville nok forsøkt å beholde ivf-datoen min om jeg var deg.

Har alltid ligget foran på målinger på UL i mine svangerskap. Men termin har aldri blitt flyttet på :)

Dere med IVF-barn:

Slik jeg har forstått det skal ikke IVF terminen justeres fordi man ved IVF vet akkurat hvor gammelt babyen er. Det er spesielt viktig å ikke bli justert tilbake da man risikerer å ikke bli satt i gang tidsnok dersom man går over termin.
Jeg er gravid med barn nr to etter IVF og har ikke opplevd å bli justert verken frem eller tilbake ved noen ultralyder og de ulike stedene jeg har vært på har vært tydelige på at det skal jeg ikke heller.

Dere med IVF-barn:

Tror det du spør om har variert fra sykehus til sykehus, men det virker som flere går nå over til å holde seg til IVF-termin.

Kan fortelle om praksis ved St Olavs: i 2022 justerte de termindato etter størrelse målt ved OUL (min fastsatt termin ble en dag senere enn IVF-termin, så hadde lite å si i praksis). Nå i 2025 holder de seg til IVF-termin (fikk høre dette ved OTUL).

Jeg (som ikke har noe utdannelse i dette feltet, så ta det med en stor klype salt) synes det er mest fornuftig/trygt å ikke justere termin ut i fra størrelse til foster. Min logikk:
  1. For de som måler bak IVF-termin: dersom de går over termin er det en viss fare for at morkaken kan bli ordentlig gammel før man kommer til "maks overtid".

2. For de som måler foran IVF-termin: mulig jeg tar feil, men jeg regner med at selv om barnet er stor, lungene vil trenge like lang tid å modne. Så dersom man måler foran, og i tillegg føder litt på den tidlige siden, kan det hende at man vurderer barnets behov for oppfølging etter fødsel litt feil.
Det er jo ikke slik at trivsel/helse til baby er vurdert kun basert på termindato, så jeg tror ikke det er sannsynlig med alvorlige konsekvenser som følge av disse scenarioene ^. Men for at termindato skal være et nyttig verktøy for helsevesenet gir det mening at den er så nøyaktig som mulig.

Last edited:
Jeg ble målt noen dager "kortere" ved OUL, og en uvitende jordmor på lokalsykehus ville flytte ivf-termin. Spurte både Porsgrunn og Ahus (der jeg hadde fødeplass) og de sa at termin IKKE skal flyttes ved ivf! Så jeg beholdt opprinnelig termin. Hun kom 1 uke før termin, litt liten i vekt, men veldig klar for verden! :joyful:

Jeg opplevde det i begynnelsen med sønnen, rundt der du er nå og litt lengre ut i svangerskapet. Lå opp mot en uke over IVF termin. Ble fortalt at det var helt ok og kunne ha noe med at man går på progesteron å gjøre, i tillegg til at det selvsagt er noe ujevn vekst også (samt også sikkert manuelle vurderinger av målinger). Fikk beskjed fra jordmor på OUL at ivf-barn måler ofte litt større i begynnelsen. Målte 10+ når jeg var 9+.

Sååeh, de fikk måle hva de ville, jeg godtok ikke at de flyttet på termin (ikke at de prøvde seg, men noen prøver seg faktisk). Han ble født en uke før IVF termin... :hungry:

Jeg opplevde det i begynnelsen med sønnen, rundt der du er nå og litt lengre ut i svangerskapet. Lå opp mot en uke over IVF termin. Ble fortalt at det var helt ok og kunne ha noe med at man går på progesteron å gjøre, i tillegg til at det selvsagt er noe ujevn vekst også (samt også sikkert manuelle vurderinger av målinger). Fikk beskjed fra jordmor på OUL at ivf-barn måler ofte litt større i begynnelsen. Målte 10+ når jeg var 9+.

Sååeh, de fikk måle hva de ville, jeg godtok ikke at de flyttet på termin (ikke at de prøvde seg, men noen prøver seg faktisk). Han ble født en uke før IVF termin... :hungry:
Jeg fikk også vite av jordmor at det var helt vanlig pga de ekstra hormonene man bruker ved IVF og at det etter uke 20 uansett går over til genetikk og blir individuelle forskjeller.

Dere med IVF-barn:

Litt merkelig svar fra meg, men kanskje noe relevant for deg som også får "avvikende" tall som det der: pga. blødninger i begynnelsen av svangerskapet (spesielt en plutselig blødning i uke 6 der jeg trodde jeg tisset på meg) gikk jeg til tidlig ultralyd i uke 7+0. De så ikke noe foster og konstanterte blighted ovum. Dro til sykehuset for vurdering/igangsettelse av abort uka etter og ved den siste sjekken før jeg skulle reise hjem med piller fant de et embryo med god hjerterytme. Men den målte en uke for lite.

Verken klinikken eller sykehuset visste hvilken vei det ville gå, spesielt ettersom vi visste befruktningsdato. Fikk derfor ukentlig oppfølging med ultralyd - og han målte konstant en uke bak. Fikk oppfølging ca. hver 1-1,5 mndr fra og med uke 12. Hjerterytme var bra og han vokste "korrekt" fra uke til uke, han bare holdt seg på en kurve seks dager "bak" det han skulle. Dette gjorde han helt fram til han ble født, fem dager over termindato (satt ut ifra kjent befruktning), og da med kommentarer fra de som bisto på sykehuset at han så ut som en som kom en uke for tidlig og ikke en uke for sent.

Uansett, faktisk svar på det du spurte om: termindato ble satt av klinikken, deretter "bekreftet" ved 12-ukers ultralyd. Fikk da muntlig beskjed om at det var kommet nye retningslinjer om at de ved IVF skal bruke dato for befruktning uansett hva målingene sier. Jeg utfordret dette litt da jeg gikk inn i siste trimester og ba sykehuset om en bekreftelse på dette, med argument om at jeg ikke ønsket å bli igangsatt for tidlig. Fikk da skriftlig bekreftelse på at de beholdt termindatoen basert på befruktningsdato, selv om ultralyddato kanskje var mer korrekt (dette også fordi de heller vil igangsette for tidlig enn for sent pga. risiko).

Babyen kom (med igangsettelse) fem dager etter termin satt av klinikken, og da nesten på det som ellers ville vært "UL-termin".

edit:skriveleifs

Last edited:
Takk til alle som deler!

Var på OTUL i dag og jordmor sa at det er UL-termin som gjelder uansett :rolleyes: Men i dag ble jeg målt bare to dager foran så vi fikk lov til å beholde IVF-termin til slutt. Lurer på om vi hadde fått lov til det hvis det var større forskjell.

Takk til alle som deler!

Var på OTUL i dag og jordmor sa at det er UL-termin som gjelder uansett :rolleyes: Men i dag ble jeg målt bare to dager foran så vi fikk lov til å beholde IVF-termin til slutt. Lurer på om vi hadde fått lov til det hvis det var større forskjell.
Da tar hun feil, i retningslinjer til sykehus etc står det tydelig at IVF dato skal beholdes. Høres veldig merkelig ut. Tenk om du hadde målt en uke kortere og kunne risikert og gått langt over termin før igangsettelse!

Jeg ble flytta en dag frem, altså at jeg var kommet en dag lengre enn ivf-termin. Siden det bare var en dag så sa hun det ikke spilte store rollen, og at om ikke annet så slapp jeg gå én ekstra dag over termin. Jeg spurte på TOUL og fikk beskjed på OUL om at hun flyttet meg. Hun har i alle fall skrevet ul-termin på dokumentene mine :happy:

Jeg ble flytta en dag frem, altså at jeg var kommet en dag lengre enn ivf-termin. Siden det bare var en dag så sa hun det ikke spilte store rollen, og at om ikke annet så slapp jeg gå én ekstra dag over termin. Jeg spurte på TOUL og fikk beskjed på OUL om at hun flyttet meg. Hun har i alle fall skrevet ul-termin på dokumentene mine :happy:
Ja det gjør jo ingenting og er jo bare digg for deg, men jeg skjønner likevel hvorfor de gjør det, når man faktisk vet akkurat hvor gammelt fosteret er. Er jo ingen andre graviditeter man vet det.

Ja det gjør jo ingenting og er jo bare digg for deg, men jeg skjønner likevel hvorfor de gjør det, når man faktisk vet akkurat hvor gammelt fosteret er. Er jo ingen andre graviditeter man vet det.
Nei, jeg skjønner godt at det kan bli veldig feil! Er jo flere her som har målt 5 dager ulikt på ul mot ivf, da skjønner jeg at det blir vanskeligere. Hadde vært interessant å se noe form for forskning på det, kan noen barn være 5 dager mer modne? Eller er de bare større? Større hjelper jo ikke hvis de kommer for tidlig.

Nei, jeg skjønner godt at det kan bli veldig feil! Er jo flere her som har målt 5 dager ulikt på ul mot ivf, da skjønner jeg at det blir vanskeligere. Hadde vært interessant å se noe form for forskning på det, kan noen barn være 5 dager mer modne? Eller er de bare større? Større hjelper jo ikke hvis de kommer for tidlig.
I følge min gynekolog er IVF barn større i starten fordi de har fått så mye hormoner, men at det jevner seg ut underveis i svangerskapet etter uke 20 da genetiske individuelle forskjeller overtar

I følge min gynekolog er IVF barn større i starten fordi de har fått så mye hormoner, men at det jevner seg ut underveis i svangerskapet etter uke 20 da genetiske individuelle forskjeller overtar
Oi, det er interessant! Dette er sånne ting jeg synes kan være skikkelig spennende å lese om, også mtp de som får termindato som er veldig ulik deres egen eggløsningsdato etc.

Oi, det er interessant! Dette er sånne ting jeg synes kan være skikkelig spennende å lese om, også mtp de som får termindato som er veldig ulik deres egen eggløsningsdato etc.
Men det er vel gjerne ikke UL termin, men termin som blir stt helt i starten pga legene bruker menstermin som beregning. Så får de jo en termin som ikke skal endres på ul i uke 18 fordi det fortsatt da er veldig likt mellom naturlige fostere før de individuelle forskjellene starter etter uke 20. Etter det skal ikke terminen endres.

Jeg jobbet sammen med noen som forsket på hvorfor det var «vanligere» med dødfødsler ved diabetes pasienter og en av hypotesene der var at fostere til diabetes pasienter er mindre enn andre i starten og at de derfor fikk for sen termin og de ble derfor ikke satt i gang før de var for langt på overtid. Så hun sa til alle oss kvinner at når dere er litt over termin så skal dere kreve å bli satt i gang! (Altså alle, ikke bare de diabetes).

Back
Topp