Termindato fra tidlig ultralyd

Anne My på landet

Andre møte med forumet
Hei. En ting jeg ikke helt skjønte på tidlig ultralyd i går. Babyen ble målt til 10 uker og 6 dager, og da var terminen 30.juli sa jordmoren. I følge babyverdens app var jeg 11 uker og 2 dager i går, men terminen der er også 30.juli.. Noen som har en god forklaring på dette?

Last edited:
Jordmoren har et annet tellesystem. Jeg opplevde akkurat det samme, men velger å forholder meg til min egen regnemåte.

Et gjennomsnittlig svangerskap varer i 40 uker og 3 dager. Men å regne slik er en forholdsvis ny måte å regne på, det har bl.a økt med en dag siden jeg fødte første gang. Leger og JM bruker som regel Snurra til å beregne dato, og termindatoen vil da avhenge av hvor gammel den aktuelle Snurra’en er, og om den stilles inn rett i alle hjulene, det er fort gjort å bomme en dag eller to om man ikke er veldig nøye....

Et gjennomsnittlig svangerskap varer i 40 uker og 3 dager. Men å regne slik er en forholdsvis ny måte å regne på, det har bl.a økt med en dag siden jeg fødte første gang. Leger og JM bruker som regel Snurra til å beregne dato, og termindatoen vil da avhenge av hvor gammel den aktuelle Snurra’en er, og om den stilles inn rett i alle hjulene, det er fort gjort å bomme en dag eller to om man ikke er veldig nøye....
Sniker

Også er det sjelden datasystemene på ul-apparat viser norsk standard. Mange viser WHO sin på 40+0

Alle appene mine og jordmor viser forskjellig. Valgte den telle-metodeb jeg var mest komfertabel med.
Det er fordi de legger ulike svangerskapslengder til grunn. I Norge er et gjennomsnittlig svangerskap 40+3, andre steder i verden 40+2, og atter andre steder regner 40+0

Det er som det skrives over; forskjellige tellemåter. Dette er mitt andre svangerskap og jeg tenker at termindato er så flytende helt frem til OUL. Da settes en dato og det er den som er gjeldende (etter måling av foster osv). Den blir satt på helsekortet og er den sykehus og jordmor forholder seg til ift overtid og slikt.

Jeg holder meg til mens termin frem til oul, har også blitt målt til å være lenger på vei på tul, men velger å vente til oul før jeg tar standpunkt til termindato :happy:

Fostere kan jo vokse i forskhellig tempo i starten men ved uke 17-21 så skal fostere være på "riktig" størrelse ifht hvor langt man er har jeg hørt :happy:

Fostere kan jo vokse i forskhellig tempo i starten men ved uke 17-21 så skal fostere være på "riktig" størrelse ifht hvor langt man er har jeg hørt :happy:
Nope.
De vokser i rykk og napp i første trimester. Sikrest terminfastsettelse ved UL er omkring 12 uker. Da er det bare ca 4 dager avvik.
Deretter kan den individuelle veksten allerede starte slik at ved OUL er det opptil 10(-14) dager avvik om man setter termin da.
Tidligere i første trimester, altså TUL er mindre slingringsmonn så det er også bedre enn ved OUL.
grunnen til at termin settes ved OUL i Norge (skal være unntak ved assistert befruktning eller termin satt på TUL) er fordi at vi bare får tilbud om en offentlig UL på generell basis.
Termin fastsettes best omkring 12 uker og fosterhjertet sees best etter 20 uker. Fordi tilbudet bare skulle være en gang ble OUL ved 17-19 uker kompromisset i sin tid..

Nope.
De vokser i rykk og napp i første trimester. Sikrest terminfastsettelse ved UL er omkring 12 uker. Da er det bare ca 4 dager avvik.
Deretter kan den individuelle veksten allerede starte slik at ved OUL er det opptil 10(-14) dager avvik om man setter termin da.
Tidligere i første trimester, altså TUL er mindre slingringsmonn så det er også bedre enn ved OUL.
grunnen til at termin settes ved OUL i Norge (skal være unntak ved assistert befruktning eller termin satt på TUL) er fordi at vi bare får tilbud om en offentlig UL på generell basis.
Termin fastsettes best omkring 12 uker og fosterhjertet sees best etter 20 uker. Fordi tilbudet bare skulle være en gang ble OUL ved 17-19 uker kompromisset i sin tid..
OK,Jeg vet ikke, gjentar bare hva jeg har lest og hørt,men mulig det er feil :)

Jeg forholder meg hvertfall til termindato som jeg får på oul, noe legen også anbefalte meg.

OK,Jeg vet ikke, gjentar bare hva jeg har lest og hørt,men mulig det er feil :)

Jeg forholder meg hvertfall til termindato som jeg får på oul, noe legen også anbefalte meg.
Det er riktig som Eskimonika skriver :) de andre nordiske landene har annen praksis, tilbyr offentlig ul mellem 11+4-13+6 hvor termin blir fastsatt blandt annet. Der er også ul ved 20 uker da det er best å undersøke hjerte på det tidspunktet.

Ok, men for oss så har hatt ivf ( viss det er andre med ivf her) høyrer de på dato utifrå OUL eller beregninger frå innsett?

Ok, men for oss så har hatt ivf ( viss det er andre med ivf her) høyrer de på dato utifrå OUL eller beregninger frå innsett?
Skal egentlig følge IVF-termin, og om babyens størrelse avviker veldig fra det skal det skrives notat og følges opp. Men vet dessverre om mange som har blitt flyttet likevel...

Skal egentlig følge IVF-termin, og om babyens størrelse avviker veldig fra det skal det skrives notat og følges opp. Men vet dessverre om mange som har blitt flyttet likevel...
Veiledningen heter vel at ivf termin ikke skal flyttes
okay, takk for info! Då blir da spennande å sei på oul. frå tul fekk eg termindato 22.juli, mens ivf er 27.juli..

Vi som har gått gjennom ivf vet jo på timen hvor langt vi er på vei, så jeg tenker oul bør innrette seg etter oss egentlig. :hilarious:

Det kan også bli feil i den andre retning hvis barnet kommer for tidlig (men forstår godt tanken)
Såklart, hvis du er helt på 24 ukers grensa er jeg enig i det :happy: Men det er teoretisk større sjanse for overtid som det har vært mye snakk om i det siste. At mange sykehuset er treige med å sette i gang fødsel og en derfor går for langt over.

Og korriger meg gjerne, men selv med IVF så kan embryoet ha festet seg på ulikt tidspunkt og derfor være litt slakk på dager? I mitt tilfelle var mannen på jobbreise og vi hadde oss en gang den syklusen akkurat på EL som førte til baby. I mitt hode så er det ganske sikkert det også i forhold til dager. Ble likevel satt frem 5 dager på OUL, og forholdt meg til det, selv om det ikke var fysisk mulig. Men det var sånn hun vokste, litt kjapt :p

Såklart, hvis du er helt på 24 ukers grensa er jeg enig i det :happy: Men det er teoretisk større sjanse for overtid som det har vært mye snakk om i det siste. At mange sykehuset er treige med å sette i gang fødsel og en derfor går for langt over.

Og korriger meg gjerne, men selv med IVF så kan embryoet ha festet seg på ulikt tidspunkt og derfor være litt slakk på dager? I mitt tilfelle var mannen på jobbreise og vi hadde oss en gang den syklusen akkurat på EL som førte til baby. I mitt hode så er det ganske sikkert det også i forhold til dager. Ble likevel satt frem 5 dager på OUL, og forholdt meg til det, selv om det ikke var fysisk mulig. Men det var sånn hun vokste, litt kjapt :p
Ja mye større sjanse for overtiid og synes det er litt skummelt med tanke på den studien i Sverige :meh: tar jo ingen sjanser med gullet i magen

Back
Topp