Termin

Helga

Andre møte med forumet
Er det noen her som vet hva som er vanlig for førstegangsfødene, og føde før eller etter termin. Mannen min skal på en dagstur rundt termintid og er sikker på at jeg føder etter termin. Han vil være flere timer unna. Jeg mener at man ikke kan se på statistikken og regne med at man er blant flertallet. Ønsker at han skal være i nærheten. Ungen kommer jo når den vil og det kan være den dagen...

Rent statistisk så er det vanligst at man føder etter termin, og det gjelder spesielt førstegangsfødende.... men som du sier - du behøver ikke å være noen gjennomsnittsfødende, og fødselen kan starte tre uker før den...

Første gang jeg var på UL så sa jordmor at jenter (som jeg venter) kommer før termin.

ORIGINAL: April06

Første gang jeg var på UL så sa jordmor at jenter (som jeg venter) kommer før termin.

Det går jo ann å håpe[8D]

Det stemmer da ikke. Min kom en uke etter termin.. Og jeg fikk jente.  [;)]

Min samboer måtte egentlig reise bort litt før termin. Vi spurte jordmor, og ho sa at mange førstegangsfødende gikk over tia. Allikevel ville æ ikkje at han skulle dra, og bra va det, for Mathilde kom 5 daga før termin!!!

Ja her finnes det jo ingen fasitsvar. Mange går over, men noen får jo også før tida.

Men så er det jo også litt liten sjags for at det skjer noe akkurat den dagen mannen din er borte da. Og hvis han er noen timer unna, så er det nok fullt mulig å rekke å komme tilbake før fødselen starter. De aller fleste kjenner jo at noe er på gang lenge før selve fødselen setter i gang!

Lykke til!
M

Tror det er like vanlig å føde en uke før som en uke etter termin. Alle sa til meg at man alltid går over tiden når man er førstegangsfødende, men Tobias kom 3,5 uke før termin. Hadde ikke pakka bagen eller noe så mellom de hyppige dobesøkene der jeg satt å nileste om fødselen var det bare å løpe rundt å pakke bagen. hihi:) Kommer nok til å ha bagen klar lenge før neste gang

Ikke "la" sambo dra hvis du er usikker. han vil vel sikkert også være tilstede under hele fødselen. bedre at du har det bra og føler deg trygg enn at han skal ta en dagstur?  Hvis turen er viktig kan du jo ha en annen person hos deg denne dagen...

sambo min jobber i oslo man til fre (bor 3 timer unna). jeg har termin 5 mars og  han har tatt fri fra 23 feb og ut mars. Han sier det er  for at jeg skal føle meg trygg, men tror nok det er fordi han føler litt på det og. hehe søt da.

Skjønner godt at du er bekymra og trist for det! [&:] Har selv født to jenter og venter nr tre. Den ene 5 dager over tremin og nr. to fem dager før.... Det tok likevel et døgn fra jeg kjente antydninger til rier og blodslim til fødselene kom igang, begge gangene. Første gang måtte jeg t.o.m. ha hjelp for å få riene kraftige nok....Andre gang gikk vannet etter 18 timer med "maserier" og da gikk det unna på tre timer [;)] Men så hører man jo om de som ikke merker noe før fødselen plutselig er i full gang.... Så man kan jo aldri vite.... Denne gangen tror jeg ikke jeg gidder å stresse til sykehuset (bor 6 min unna med bil)...for jeg vet hvordan det er, men første gang var jeg fryktelig usikker, og vi dro avgårde med en gang det kom litt blod og jeg kjente antydinger til vonde sammetrekninger....Det er ikke lett å være førstegangsfødende, man kan aldri vite hvor fort ting skjer. Dette bør absolutt din kjære tenke på....Lykke til [:)]

Hei, og takk for masse flotte svar. Tror jeg skal ha besøk den dagen, i tilfelle noe skulle skje...

Er vel egentlig ikke noe som heter vanlig eller generelt når det gjelder fødsel og svangerskap....:)

Min svigerinne har tre barn, hun fikk førstemann på termindagen mens de to andre kom senere. Sistemann måtte settes i gang fordi hun ikke ville ut.

Back
Topp