Termin

Lille Ris

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Tar lege hensyn til sykluslengde og sånn når de setter termin om vi ber om det? Tenkte ikke så mye over det med de to forrige svangerskapene, men etter å ha brukt babycomp har jeg jo fått god kunnskap om syklusen min. Jeg har 26 dagers syklus, og lutealfase (fra El til Mens) på 12 dager. Terminen min blir jo derfor egentlig litt annerledes enn om de regner 28 dager, og fra forrige mens.
Men egentlig er det vel ultralyd som bestemmer uansett etterhvert?

(Grunnen til at jeg lurer er at jeg har gått over tiden med mine, og to jeg kjenner har opplevd dødfødsler (:() på grunn av at lille var for lenge i magen. Er derfor opptatt av at terminen ikke blir for langt unna "min termin" når jeg VET når el var..)

Last edited:
Det tror jeg de gjør.
Men i utgangspunktet så bestemmes terminen din utifra ultralyden i uke 18.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Litt usikker, men om syklusen din r langt over eller under gjennomsnittet burde de vel det :)

jeg var ikke så helt inne på syklusen i forrige men siste året har jeg følgt godt med, så den er ca 33 dager, kan være en eller to dager til. men vet jo når knøttet ble laget, så da håper jeg de kan ta terminen utifra det.
fødte to uker før termin forrige gang, så regner med jeg gjør det denne gangen også, vertfall før, så da gjør det vell ikke så mye men vi ha en mest mulig korrekt dato da

jeg var ikke så helt inne på syklusen i forrige men siste året har jeg følgt godt med, så den er ca 33 dager, kan være en eller to dager til. men vet jo når knøttet ble laget, så da håper jeg de kan ta terminen utifra det.
fødte to uker før termin forrige gang, så regner med jeg gjør det denne gangen også, vertfall før, så da gjør det vell ikke så mye men vi ha en mest mulig korrekt dato da

Du er heldig som fødte før, og ja, da er det heldigvis ikke så viktig. Jeg måtte gå 17 (!!!) dager over med førstemann (heldigvis ikke lov lenger), og hvis termin da var feks fem dager feil ift "min" termin hadde det blitt 22 dager. Derfor er jeg opptatt av å slippe å gå aaalfor lenge over min egentlige termin. Men skal prate med lege om det :)

Tror det kommer an på legen. Men det er nok ul termin som er den viktigste. Og en forskjell i 2 dager (26 vs. 28 dagers syklus) blir vel ikke så langt fra hverandre uansett.

Legen jeg hadde forrige gang regnet bare ut fra 28 dager, men så ba jeg jo ikke om noe annet heller da.
Denne gangen VET jeg når jeg ble gravid, siden vi bare hadde sex 1 gang denne syklusen, og jeg vet at de siste syklusene har vært på 33 dager. Så jeg skal si det til henne iallfall. Om hun gjør noe annerledes pga det, aner jeg ikke.

Du er heldig som fødte før, og ja, da er det heldigvis ikke så viktig. Jeg måtte gå 17 (!!!) dager over med førstemann (heldigvis ikke lov lenger), og hvis termin da var feks fem dager feil ift "min" termin hadde det blitt 22 dager. Derfor er jeg opptatt av å slippe å gå aaalfor lenge over min egentlige termin. Men skal prate med lege om det :)

ja gjør det=) de må da skjønne at vi kan sette en dato selv når vi vet når vi har el og hvor lang syklusen er.

Back
Topp