termin??

frk k

Flørter med forumet
Hvor sikker er ultralyd termin i forhold til mensen termin?
mensen termin sier 7 feb men ultralyd sier 19 februar..
synes d er mye når d er 1å en halv uke forskjell...

Lurer jeg også på. Mensen termin sier 12.feb, men ultralyd termin sier 22.feb..

Eg tenker at det spørst litt kor sikker du er sjølv. kjenner ei som hadde et one night stand. det var eienste gangen ho hadde seg på lang tid, så ho viste jo nermest klokkeslett når bayen blei unnfanga. alikavell blei Ul terminen flytta nesten 3 uker frem.. son at om ho skulle gått på overtid hadde ho gått 5 uker over den terminen ho var sikker på ho hadde..

men kor sikker det egentlig er og sont det veit eg ikkje..
eg har mens termin 5 februar og UL termin 4 februar, så for meg spiller det jo liten rolle.

Spiller ingen rolle,her var det to dager som skilte..

Jeg hadde menstermin 15. Januar, og UL termin 21. Februar, hehe! så jeg skulle gjerne likt å visst hva som er mest sikkert? Haha :-p

åj, ja den var litt værre  ;p
må jo være noen som vet :p skal ikke til jordmor før neste uke :(

Det skal vel godt gjøres at noen vet når den ekte termindatoen er.. Sædcellene kan leve i oss i noen dager. Så det er ikke så sikkert at barnet blir laget akkuratt den dagen dere hadde sex. Men 1 1/2 uke var jo litt lenge. Jeg hadde snakket med JM om dette! Ikke noe gøy å gå så lenge over tiden hvis det skulle bli aktuelt. For min del er termin ganske sikker, fordi menstermin og ul termin er samme dag :)

karamell skrev:
Jeg hadde menstermin 15. Januar, og UL termin 21. Februar, hehe! så jeg skulle gjerne likt å visst hva som er mest sikkert? Haha :-p

Akkurat samme her.... :p LURER

marley88 skrev:

karamell skrev:

Ikke bare meg som har så stort avvik? :- o Jeg skulle jo i teorien ikke kunnet bli gravid i mai, siden jeg ikke hadde hatt mensen siden starten av april, så synes det er rart jeg.. Men kan jo heller ikke tro at de kan se over en mnd feil på UL da, så får vel bare stole på UL-terminen..

Vanligvis vet en jo ikke når eggløsningen har skjedd, eller hvor lenge sædcellen har svømt rundt før befruktningen har skjedd. Jeg ble gravid etter prøverørsforsøk, så har eksakt dato for termin. Da vi var på ultralyd skilte det 4 dager mellom termin og det ultalyden sa termin var. Noen fostre er større en andre og vokser fortere en andre. Jordmødrene eller gynekologene som tar ultalyden måler også forskjellig, noen tar knappe mål andre er mer romslige i målene. Forstår frustrasjonen angående termin dato, men det er vel også grunnen til at en regner pluss/minus 2 uker fra termin. Ved førstemann gikk jeg 6 dager over termin dato, han er også prøverørsbarn.

Vilpa skrev:
Vanligvis vet en jo ikke når eggløsningen har skjedd, eller hvor lenge sædcellen har svømt rundt før befruktningen har skjedd. Jeg ble gravid etter prøverørsforsøk, så har eksakt dato for termin. Da vi var på ultralyd skilte det 4 dager mellom termin og det ultalyden sa termin var. Noen fostre er større en andre og vokser fortere en andre. Jordmødrene eller gynekologene som tar ultalyden måler også forskjellig, noen tar knappe mål andre er mer romslige i målene. Forstår frustrasjonen angående termin dato, men det er vel også grunnen til at en regner pluss/minus 2 uker fra termin. Ved førstemann gikk jeg 6 dager over termin dato, han er også prøverørsbarn.

Det er sant! Man vet jo ikke helt når eggløsningen er, og sædcellen kan jo overleve 72 timer, så man vet jo aldri helt. Men slik som jeg, som ikke hadde mensen siden april, men tydeligvis ble gravid i mai. Jeg skal vel i teorien ikke ha eggløsning i mai, når jeg ikke fikk mensen da? Jeg stoler jo på UL-terminen egentlig, som er 21. februar, for hvis jeg hadde fått mensen når jeg skulle i mai hadde terminen vært regnet til ca. 15. februar. + at hcG-et mitt stemte overens med hvor mange uker UL-en sa at jeg var. Men som du sier, man burde jo uansett regne +/- et par uker fra termin hvis man ikke er HELT sikre..

Det er sant! Man vet jo ikke helt når eggløsningen er, og sædcellen kan jo overleve 72 timer, så man vet jo aldri helt. Men slik som jeg, som ikke hadde mensen siden april, men tydeligvis ble gravid i mai. Jeg skal vel i teorien ikke ha eggløsning i mai, når jeg ikke fikk mensen da? Jeg stoler jo på UL-terminen egentlig, som er 21. februar, for hvis jeg hadde fått mensen når jeg skulle i mai hadde terminen vært regnet til ca. 15. februar. + at hcG-et mitt stemte overens med hvor mange uker UL-en sa at jeg var. Men som du sier, man burde jo uansett regne +/- et par uker fra termin hvis man ikke er HELT sikre..

Jeg tok jo eggløsningstest og vet når jeg hadde eggløsning.. min termin er 20. feb og UL er 17. feb, så ikke så stor forskjell da :) Men jeg tror min stemmer best :)

karamell skrev:

marley88 skrev:

karamell skrev:

Ikke bare meg som har så stort avvik? :- o Jeg skulle jo i teorien ikke kunnet bli gravid i mai, siden jeg ikke hadde hatt mensen siden starten av april, så synes det er rart jeg.. Men kan jo heller ikke tro at de kan se over en mnd feil på UL da, så får vel bare stole på UL-terminen..

DET går fint ann :p Jeg hadde ikke hatt mensen siden februar når jeg ble gravid i mai, så om jeg skulle forholdt meg til mens termin hadde jeg vert 8 uker på overtid nå :p

Jeg har mens termin 2 februar, og ul- termin 17 februar. Og jeg har virkelig ikke peiling på når nurket ble unnfanget ;)  Jeg har gått 2 uker over termin med mine 2 andre barn også, så hvis jeg egentlig har termin 2 februar kan jeg risikere å gå alt for lenge over. Men jordmor sa sist gang at hun vil ta meg inn på ul rundt den første terminen min. For å se str på babyen, og hvordan morkaka fungerer.

~Lillepusekatt~ skrev:

karamell skrev:

marley88 skrev:

karamell skrev:

DET går fint ann :p Jeg hadde ikke hatt mensen siden februar når jeg ble gravid i mai, så om jeg skulle forholdt meg til mens termin hadde jeg vert 8 uker på overtid nå :p

Okei, trodde bare ikke eggløsningen kom hvis ikke mensen kom. Men da hadde jeg vel kanskje mensen uten blod i april da, haha! ;-) 

Jeg har ul termin og mens termin samme dag, akkurat som i svangerskap nr to, så trenger heldigvis ikke bekymre meg så veeeldig i forhold til dette med overtid. Så får vi bare se når tulla dukker opp :-)

karamell skrev:

~Lillepusekatt~ skrev:

karamell skrev:

marley88 skrev:

karamell skrev:

Okei, trodde bare ikke eggløsningen kom hvis ikke mensen kom. Men da hadde jeg vel kanskje mensen uten blod i april da, haha! ;-) 

Eggløsninga kommer før mensen ;-) Så det er fullt mulig å bli gravid "uten mens" for å si det sånn ;-)

thrane skrev:

karamell skrev:

~Lillepusekatt~ skrev:

karamell skrev:

marley88 skrev:

karamell skrev:

Eggløsninga kommer før mensen ;-) Så det er fullt mulig å bli gravid "uten mens" for å si det sånn ;-)

Ja, men jeg hadde mensen sist 8.april, og ble gravid ca. 17. mai, så det har liksom "hoppa over" en mnd :- p

Back
Topp