Termin

Sjakk Matt

Betatt av forumet
Jeg har fått ulike terminer 24.april (ul) 4.april (lege) og 12.april... Siste termin har jeg regnet ut selv ut fra at jeg vet da unnfangelsen var... Men skjønner ikke at det kan vike med 12 dager som er målt på ul.... Heller kan ikke forstå at legen kan regne 20 dager "feil" fra ul...

Stol på den ordinære ultralyden når den tid kommer, du! :) men rart det er så stor forskjell, ja!

Legen tar jo utgangspunkt i menstruasjonen din, uavhengig hva tidlig UL sier..
Ville forholdt meg til det du selv mener er riktig - og hatt i bakhodet at ordinær UL kanskje setter deg litt tilbake.

Imogene skrev:
Ville forholdt meg til det du selv mener er riktig - og hatt i bakhodet at ordinær UL kanskje setter deg litt tilbake.

Ja, litt slik jeg også tenker. På helsekortet står det at jeg er 14+2 i dag og det er jo hvertfall helt feil... Han prøvde å leite etter hjertelyd, men jeg sa jeg ikke er så lang som han mente. Han fant ikke noe annet enn et par kick fra den lille. Deretter sa han: spørs om ikke jeg hadde rett i det jeg sa... Ikke vet jeg!?

Sjakk Matt skrev:
Jeg har fått ulike terminer 24.april (ul) 4.april (lege) og 12.april... Siste termin har jeg regnet ut selv ut fra at jeg vet da unnfangelsen var... Men skjønner ikke at det kan vike med 12 dager som er målt på ul.... Heller kan ikke forstå at legen kan regne 20 dager "feil" fra ul...

Jeg har også flere terminer. Jeg gikk rett fra en spontanabort (MA uke 11) til å bli gravid igjen, og det er derfor litt vanskelig å vite helt sikkert når terminen er. Har vært på 2 ultralyder (gikk privat for jeg var veldig engstelig og bekymret etter det som skjedde første gangen), og har da fått 2 ulike terminer: 9 april første gang og 11 april andre gang. På første legekontroll skrev legen opp spontanabort datoen som siste menstruasjonsdato og terminen ble da 24.mars. Selv tror jeg at 10 april er mest riktig siden jeg ved begge graviditetene "kjente når jeg ble gravid" (mensenmurringer). Jeg stoler mest på ultralyd terminen(e), og vil tro at rutineultralyden gir en mest nøyaktig termindato.

Synes det var stort sprik ja. Hos meg er det bare 2 dagers forskjell på menstermin og termin som ble satt på tidlig UL. Når ordinær UL kommer vil du (slik jeg har forstått det) få en endelig termin, og inntil da ville jeg nok forholdt meg til det jeg selv hadde ment var riktig, slik Imogene skriver.

Har legen sagt noe ifht det store spriket i termindatoer?

Blistex skrev:
Synes det var stort sprik ja. Hos meg er det bare 2 dagers forskjell på menstermin og termin som ble satt på tidlig UL. Når ordinær UL kommer vil du (slik jeg har forstått det) få en endelig termin, og inntil da ville jeg nok forholdt meg til det jeg selv hadde ment var riktig, slik Imogene skriver.

Nei... Han ville liksom ikke snakke om det. Synes han hvertfall skulle regnet ut fra dato for ul, da jeg var 7+3. Hadde det vært snakk om to-tre dager skulle jeg ikke sagt noe, men det er snakk om uker, noe jeg synes er merkelig bare. Foreløbig er terminen usikker, det har legen hvertfall klart å krysse av for. Også skal jeg på ordinær ul i uke 18. Og det blir jo da om 4uker i følge han, fremfor om 7 uker som forje ul sier - så det gjør jo ikke noen ting som helst...

Sjakk Matt skrev:

Blistex skrev:

Nei... Han ville liksom ikke snakke om det. Synes han hvertfall skulle regnet ut fra dato for ul, da jeg var 7+3. Hadde det vært snakk om to-tre dager skulle jeg ikke sagt noe, men det er snakk om uker, noe jeg synes er merkelig bare. Foreløbig er terminen usikker, det har legen hvertfall klart å krysse av for. Også skal jeg på ordinær ul i uke 18. Og det blir jo da om 4uker i følge han, fremfor om 7 uker som forje ul sier - så det gjør jo ikke noen ting som helst...

Har du hatt regelmessige menstruasjoner da? Har du normal lengde på syklusene? Hva målte de CRL til å være på ultralyd? Det er vist nokså vanskelig å beregne nøyaktig på ultralyd så tidlig. Vet du om de brukte det "nye" eller "gamle" hjulet for å beregne hvor langt du var kommet?

Har du hatt regelmessige menstruasjoner da? Har du normal lengde på syklusene? Hva målte de CRL til å være på ultralyd? Det er vist nokså vanskelig å beregne nøyaktig på ultralyd så tidlig. Vet du om de brukte det "nye" eller "gamle" hjulet for å beregne hvor langt du var kommet? Har så vidt hatt menstruasjon etter jeg sluttet med p-sprøyte og syklusen var kanskje ikke helt stabilisert etter dette. Syklus på 36 dager, men utover det stabil. Før var syklus alltid 28-29 dager. Crl? Ja, hva var det igjen? Da jeg var på ul for en mnd siden trodde vi at jeg var 9 - 10 uker (jeg trodde 9 og legene trodde 10), men ble satt tilbake til 7+3... hva er forskjell på det nye og det gamle hjulet?

Hadde stolt mest på ul terminen. Du kan jo vente på ordinær ul og visst det stemmer ganske bra med tidlig ul termin så stemmer nok det :)

mariannnilsen skrev:
hadde brukt legen sin frem til den ordinære ul jeg

Men denne vet jeg er feil med sikkerhetet!

Sjakk Matt skrev:
 Har du hatt regelmessige menstruasjoner da? Har du normal lengde på syklusene? Hva målte de CRL til å være på ultralyd? Det er vist nokså vanskelig å beregne nøyaktig på ultralyd så tidlig. Vet du om de brukte det "nye" eller "gamle" hjulet for å beregne hvor langt du var kommet? Har så vidt hatt menstruasjon etter jeg sluttet med p-sprøyte og syklusen var kanskje ikke helt stabilisert etter dette. Syklus på 36 dager, men utover det stabil. Før var syklus alltid 28-29 dager. Crl? Ja, hva var det igjen? Da jeg var på ul for en mnd siden trodde vi at jeg var 9 - 10 uker (jeg trodde 9 og legene trodde 10), men ble satt tilbake til 7+3... hva er forskjell på det nye og det gamle hjulet?

Om syklusen din var 36 dager, så kan det ha noe å si. Tror det vanligste at eggløsningen er 14 dager før menstruasjonen. Tok du hensyn til det i beregningen din?
CRL- lengden som ble målt (i begynnelsen av svangerskapet regner de CRL). Det nye hjulet er et hjul de bruker for å finne ut hvor langt du er kommet i svangerskapet utifra lengden på embryoet/fosteret. Det er vist mere nøyaktig når det er tidlig i svangerskapet (iforhold til det gamle som var før). Tror legene som regel har begge!?
Ville stolt mest på ultralydterminen :)

Imogene skrev:

Enig med Imogene! :-)

Back
Topp