Termin i mars: Hvordan gjør man det med perm hvis barnet skal starte i barnehage august 2020?

Peanut88

Andre møte med forumet
Termin i mars 2019: Hvordan tenker dere å gjøre det med perm hvis barnet skal starte i barnehage august 2020?

Vi er to pers i fulltidsjobb. Hvis vi velger 80% lønn så har vi 15+15+26 uker sammenlagt (basert på de nye reglene per 1. juli 2018), men barnet skal ikke i barnehage før han er ca. 1.5 år, altså i august 2020. Hvordan løser dere det?

Dere har vel etter de ny reglene 19+19+18 uker etter barnet er født hvis dere velger 80 % uttak. Har du rett på ferie så kan feks far utsette sine uker pga du skal ha ferie for 2019. Da er det alt avhengig av når dere har termin hvor mye ulønnet som eventuelt må til for å dekke opp fram til August.

Her satser vi på å få bhg plass fra januar av. Men får vi ikke det så blir det 100 % uttak av foreldrepenger for så å ta den ferien vi har og ulønnet perm for å dekke opp til august. Problemet våres er at jeg egentlig ikke har en jobb å komme tilbake til og dermed ikke får tjent opp rett på ferie i permisjonstiden. Hadde jeg hatt det så hadde det blitt 10 uker ferie på meg + 2 uker på far også ulønnet permisjon i 19 uker. Siden jeg ikke har jobb så blir det da eventuelt å leve på kontantstøtten fram til bhg start + eventuelt litt ekstravakter når det er mulig.

Sniker litt. Vi fikk et barn i februar,og vi tok 100% dekning. Den første sommeren nå tok vi ferie etter hverandre. Vi hadde også spart opp en ekstra ferieuke hver som vi ikke brukte året før. Dermed kom juni,og så tok jeg først ferie i 6 uker,og så samboer 6 uker. Dermed ble permisjonen satt på pause først fordi jeg hadde ferie,og dernest fordi jeg jobbet 100% siden samboer var hjemme. Siden samboer jobber turnus,har jeg også tatt ut gradert permisjon og spart 15 dager. Dermed er permisjonen vår slutt i slutten av mars. Deretter blir det igjen bruk av ferie, så vi tar ikke ferie samtidig i år heller. Pga mye røddager på våren, mener jeg vi skal komme et godt stykke ut i juli med det.

Så skal også nevnes at vi får kontantstøtte fra mars og utover,og det vil dekke ca en månedslønn for en av oss hvis vi må ta noe ulønnet.

Det ble litt av et puslespill, men anbefaler å forlenge tiden hjemme med lønn gjennom å ikke bruke i alle fall alle ferieukene sammen. Husk at to stk har normalt til sammen 10 uker ferie hvert år. Til sammen kan dermed permisjonen forlenges med 20 uker pga bytte av kalenderår. Men da får dere ikke noe ferie sammen da.

Her tar vi 80%.
Jeg tar ut 3 uker ferie i september, så jobber jeg 50% i november og desember (mannen jobber sent annenhver uke, så vi løser det med at jeg jobber formiddag de dagene han starter mellom 14-15, så jobber jeg 16-20 to dager i uka de ukene han jobber tidlig + 4 timer annenhver lørdag (butikkjobb, det trengs uansett ekstra bemanning de 2 mnd). Da får jeg strekt min permisjon til rundt 9. Januar 2020. Så tar jeg ut 2 uker til med ferie slik at jeg starter å jobbe igjen i slutten av januar.

Så er det mannens tur!
Permisjon, 3 uker ferie i mars, permisjon, så kommer sommerferien! Der tar vi 3 uker hver etter hverandre, på den måten får vi det til å gå opp til august :)

Helt uten å ta ulønnet permisjon!

Mannen har fått tillatelse til å spare opp 2 uker ferie i 2019, så etter sommerferien har han enda 1 uke ferie som brukes til alle planleggingsdager resten av 2020.

Vi går for 100%. Her tar jeg min og fellesperioden, deretter har jeg spart opp seks uker ferie og så tar jeg ca. tre måneder ulønnet. Deretter tar samboer sin periode og så har han to måneder ferie (lærer) og så begynner den lille i barnehage august 2020.

Last edited:
Vi er også to stykker i 100% jobb, og tenker å løse det sånn her:
Vi velger 100% dekningsgrad. Jeg tar mødrekvoten og felleskvoten. Deretter tar jeg årets ferie og litt ferie som ble overført fra 2018. Så blir jeg å ha ulønnet permisjon fram til baby er 1 år gammel. Da tar pappaen fedrekvota, mens jeg jobber redusert frem til barnehagestart i august.

100 % uttak her også - det lønner seg økonomisk uansett inntekt.

Jeg får strukket min perm til nyttår med ferie og et par uker ulønnet. Mannen graderer pga eget firma, men vil ha ansvaret for lille fra januar. Mulig vi kan få noe hjelp fra mamma som jobber 80 %, ellers får jeg ta noen dager ulønnet hvis det blir nødvendig. Håper på bhg-plass fra april, men må vel planlegge for august.

Tar ut 100 % dekning, strekker permisjon til nyttår med ferie og ulønnet. Mannen graderer sin perm 50 % og er da ferdig med sin perm i midten av juli. Jeg jobber 50 % fra nyttår til bhgstart i august

Vi gjør nok noe slikt: Permisjon på meg til november, 5 uker ferie, permisjon uten lønn fram til 1.1.20.
En eller to måneder permisjon på far.
En eller to måneder hjelp av farmor.
Barnehage fra 1 års alder.

Vi tar 100%. Jeg tar min og felleskvoten, så seks uker ferie som jeg har tilgode, deretter ca 3 måneder ulønnet. Så tar samboer sin kvote, og heldigvis er han lærer og har da ferie frem til barnehagestart august 2020.

Vi vil ta sammenhengende perm 100% om hverandre frem til starten av februar 2020, men vil ha ferie sammen så jeg tar slle mine 8 ferieuker (3 oppspart fra året før) i juli/august mens pappa tar 8 uker av fedrekvoten samtidig.. fra februar tar jeg noen måneder ulønnet men økonomisk lønner det seg ifht om vi skulle hatt 80% dekning ut samme tidsperiode.. etter det får vi dele ut kontantstøtten vi får til familie for barnepass og utnytte muligheten til hjemmekontor og helgevakt/kvrldsvakt så en av oss er hjemme mest mulig av døgnet frem til barnehagestart .. blir litt komplisert men deilig tid å føde på da, nyte hele sommeren pluss masse ferie og perm sammen så vi kan nyte familielivet med en liten knøtt :D

Er så usikker på hvordan vi skal gjøre det i og med at mannen er fisker og ikkje har datoer å forholde seg til!

I utgangspunktet skal eg være tilbake i jobb 24.oktober (7mnd), men mannen reiser på fiske i november og er avhengig av reisedager for å få lønn, så da må eg være hjemme. Tenkte da å ta mine 5 ferie uker + de to eg ikkje fikk tatt i fjor. Blir vel da ca 2 1/2 uke igjen av desember hvor eg må ha ulønnet. I tillegg reiser mannen på fiske fra januar til slutten på mars, så da skal eg ha ulønnet 3 mnd.

Mannen min har permisjon fra 1.april til 15.juli og eg tar ferie fra 15.juli frem til 12 august slik at hun får en rolig tilvenning i barnehagen ❤️

Back
Topp