Termin i desember....

AnniPia

Forelsket i forumet
Hva tenker dere om å faktisk ha termin i desember?

Med førstemann gikk alt etter planen og han ble født i mai. Perfekt måned i forhold til vår, barnehagestart, barnrhageopptak, permisjon osv.

Nå derimot... Etter å ha mistet mange ganger har alt dette blitt så utrolig uviktig. Nå har jeg tilogmed klart å få termin på julaften. Og super upraktisk ifht. Barnehageopptak. Må jo gå hjemme en evighet i ulønnet permisjon..

Må bare le jeg altså:)

Syns det med barnehage er no stress, jeg fikk vesla i juni i fjor og syns ikke barnehagen har vert noe mindre stress i år heller, jeg har planlagt veldig dårlig da, så må ha med lille på jobb frem til august :-P denne skal superplanlegges.

Jeg syns vårbarn var stress, hadde ks og problemer med å gå, så kom meg ikke ut pga trapper med vogna, så hadde bare dårlig samvittighet for å være inne i starten, om jeg blir inne i starten nå kommer jeg ikke til å ha dårlig samvittighet :-P

Nå har vi heldighvis hus og litt lettere å komme seg ut med vogna da :)

IVF, så måned spiller ingen rolle lenger. Første kom i juli og det var jo perfekt i forhold til permisjon, Bhgstart osv. Men å være barselkvinne når det var tidenes varmeste sommer var fælt. Rommet på sykehuset hadde over 30 grader, og det er fælt når man er nyoperert. Ikke kunne jeg bade heller. Og det var altfor varmt for lille å være ute. Så jeg ser frem til vinterbaby :)

Forrige barnet hadde termin på nyttårsaften, men ble flyttet til 4.januar på ordinær ul. Jeg håpet jo vi skulle komme over nyttår. Men de siste ukene tenkte jeg at der spilte ingen rolle om det ble desember eller januar. Var så sliten og lei! Men vi kom langt ut i januar før han meldte ankomst :p

Jeg har termin julaften, men skal ha planlagt ks så vet jo da at baby kommer 1-3 uker tidligere. Jeg er ufør og har derfor ikke det store problemet i forhold til barnehageopptak.
Både førstemann og nå nr.2 har tatt litt tid å få til. Så har virkelig lært at man ikke kan tidsplanlegge barn. Er bare veldig takknemlig for at vi har klart det igjen, og håper spiren klorer seg fast <3

Jeg er så glad for å få et barn til at det spiller ingen rolle! Det kan vi klare :)
Jeg er selv desemberbarn :)

Førstemann kom i juni i 2014, det var en helt sinnsyk varm sommer, så jeg syntes ikke det var no praktisk ifh en liten baby ;-) men desember er vel kanskje ikke den heelt beste tida det heller :-P men bare glad for å være gravid, og få muligheten til å bli mamma en gang til, så ikke så nøye hvilkem måned og årstid det er :-)

Når babyen kom var ikke så viktig for meg, bare den kom en gang ;) Jeg stresser ikke så mye med bhg. Vi vil greier oss fint frem til aug, men håper bhg storebror går i har plass til å ta h?n inn før 15 jan ( da blir lille visst mer attraktiv da bhg får dekket barnet hele året)

Vi har også gått gjennom ivf og er bare kjempetakknemlige for at jeg er gravid. Må nok spare litt ferie og spare penger til ulønnet permisjon, men slik må det bare bli. Er ikke så glad i vinteren med tanke på kulde og snø, og derfor er jeg litt redd for å bli deprimert eller bare litt nedfor. men samtidig så blir det deilig at man har permisjon utover vår og sommer når barnet er litt større :) gleder meg masse og håper virkelig at dette går veien for oss alle❤

Kjedelig med termin i desember, men tenker mest på julen og sånn da. Bhgopptak spiller ingen rolle for oss uansett, for de skal ikke i bhg.

Jeg tenker mye på hvordan vi skal løse det I forhold til BHG. Men må nesten ta det litt ettervert.. er jo en sjans for å få plass, så litt tilfeldig!
Sist fikk vi også I desember men da la jobben min ned rett før jeg skulle tilbake også ny jobb ble da fra mars, så tok pappa ut perm og sommerferie. Han var hjemme fra mars til august :D:D sånn blir det nok ikke denne gang :):)

Hvordan fungerer bhg opptak for barn som er født etter september? Betyr det at barnet ikke har rett på bhg plass hele 2017, men fra januar 2018? Eller må barna vente til sommeren -18 for å starte i bhg? :p er førstegangsgravid og er grønn på visse områder :p

Nå har jeg termin helt i slutten av november da, men går sikkert over noen dager så det blir desember.
Sist fødte jeg i Juli, noe som passer perfekt med permisjonslengde og barnehagestart i august.
Må nok planlegge permisjonen litt mer nøye denne gangen, da jeg ikke har mulighet til å ha med mini på jobb eller lignende.
Tror det er opptak i barnehage hele året da, så er jo lov å håpe det er en ledig plass til oss.

Men håpet er jo å ha fått en ny jobb som ikke er fulltid, samtidig som jeg har startet egen bedrift på det tidspunktet. Men har litt forberedelser å gjøre i forkant av det

Hvordan fungerer bhg opptak for barn som er født etter september? Betyr det at barnet ikke har rett på bhg plass hele 2017, men fra januar 2018? Eller må barna vente til sommeren -18 for å starte i bhg? :p er førstegangsgravid og er grønn på visse områder :p

I hovedsak så har jeg forstått at man ikke har rett på barnehageplass da før høsten 2018. Men man kan jo søke uansett:) Og disse reglene er jo stadig i endring nå, og det diskuteres jo om man skal ha to opptak pr. år. Så kan godt hende ting endrer seg innen det er tid for å søke barnehageplass :)

Man har vel egentlig ikke rett på plass før 1. august 2018 om de er født etter 1. September, men noen steder har de opptak hele året så om det er ledige plass så kan man jo være heldig.
Tror det har vært snakk om å endre det til at man har rett på plass fra året etter om de er født før 1. November, men tror ikke det har gått gjennom enda og det har jo uansett ikke noe å si for oss:/

Man har jo krav på ulønnet permisjon, men er jo ikke alle som har råd til dette

Man kan derimot få kontantstøtte fra 1-2 år da, og den er vel nå på 6000 kr i mnd.

Tenker ikke noe over det. Han første er født i september og andremann i mars..

Vi fikk nr 1 på våren, noe jeg tenker var perfekt. Og etterhvert har jeg vært glad for at han har bursdag tidlig på året i forhold til alder når han skal på skolen. Så jeg har også mange ganger sagt, jeg er glad han ikke er født i desember. Men som flere av dere sier, nå er jeg bare utrolig glad over å endelig være gravid etter å ha mistet 4 ganger og prøvd i 2 år. Ang. barnehage kommer det vel an på kommunen man bor i hvor mange opptak de har i året, i vår kommune har de flere opptak pr år, og januar er en av mnd de har opptak, så sånn sett er det jo perfekt med desemberbaby:-) Og så er det jo verdens beste julegave❤ Så får h*n heller være bare 5 år når h*n begynner på skolen. Selv om jeg synes det er litt i yngste laget:-)

For meg har det ingenting å si, deilig å kan være lengre hjemme:)

Min forrige er også desemberbarn, født på julaften:) denne kommer nok litt før da. Det jeg gjorde sist var å søke plass fra høsten, betale fra august og barnet begynte i november 10,5 måned gammel. Må jeg være hjemme er det greit også, dette er sistemann så da må vi bare nyte

Back
Topp