Termin i august!

Bergtussa

Forelsket i forumet
Hei alle sammen

Dette er min første gang inne på et slikt forum, så dette er vel å beregne som en liten test.[:)] Jeg har fått termin den 13 august noe jeg gleder meg masse til. Jeg har fra før av en sønn på 4 år. Han er jo verdens nydeligste[:D]  Er det noen som vet litt om søsken sjalusi og hvordan man best forhindrer dette...? Prøver å snakke endel om babyen til han allerede nå for å forberede ham litt på det som kommer.. Han er veldig ivrig i å se hvor stor babyen er og hva hun/han gjør inni magen til mamma, så jeg viser han bilder som viser han størrelsen og forklarer så godt som mulig om hva som skjer der inne i magen...han følger veldig innteresert med.. Og det virker foreløpig som at han gleder seg til å bli STOREBROR...[:D] Men jeg tar gjerne imot tips hvis dere har noen ...

Hei og velkommen til oss...
Jeg skal ha mitt første barn i august så jeg vet ikke så mye om søskensjalusi, men det kan nok være ganske heftig!!! Det er jo ikke slik at alle blir sjalu, kanskje aller helst de som har hatt sine foreldre alene i lang til eller de som er vant med mange voksene rundt seg? Kjæresten min har en søster som bare er 13 mnd eldre. Og hun var ekstremt sjalu...! Men det er nok mye med det at de voksene må sette grenser for hva som er rett og galt tror jeg!! Det går nok bra, bare den som er eldst får like mye oppmerksomhet og kjærlighet som den lille. Lykke til.

Min eldste var 6 år da lillesøster kom og tok over jobben som daglig leder. (Forøvrig en jobb hun besto med glans[:)])
Vi løste på den måten at mamma overlot lillesøster til pappa så fort pupp og kos var ferdig, da fikk jeg alenetid med storebror. Pappas oppmerksomhet var også veldig fokusert på storebror. Litt slitsomt, men absolutt verdt det. Og sist men ikke minst, alle besøkende, familie og venner var veldig nøye med å hilse og prate med storebror FØR de gikk bort til daglig leder.
Lurt er det å ha en bitteliten overraskelse til storesøsken når beibisen får gaver i fleng.

Tusen takk for fine tilbakemeldinger...veldig koselig og nyttig...
Har alltid selv vært bevist på å kjøpe en morsom leke til storebror/søster og heller klær til den nyfødte når venner eller bekjente av meg har fått nummer to. Det funker bra og vie endel oppmerksomhet til den største i steden for den minste heile tia.. Da føler jo den største at den er like viktig og at den er elsket fremdeles [:)] Godt tips det der...
Veldig viktig å ikke "glemme" størstemann..Tror det er det som skaper sjalusi, og da er det viktig at øvrige familiemeddlemmer får beskjed om at de må gjøre det samme for det er ikke alle som tenker på at det nå er "to" barn. Fokuset har lett for å falle på det nye familiemeddlemmet...
Takker, takker

Back
Topp