Termin fram og tilbake :(

Snodig

Betatt av forumet
Jeg har vært til endel tidlige UL hittil, og har hele veien fått satt terminen basert på crl, og terminen har stemt ganske bra, ble faktisk blitt satt fram 3 dager for nesten en uke siden.

I dag var jeg til ny veldig kjapp UL, og da målte legen hodet, og fant da ut at terminen ble satt tilbake 4 dager, 15 uker istedet for 15+4 som jeg er idag.

Er det normalt at det varierer så mye fra den ene uken til den andre, en hel uke forskjell, eller kanskje vi får en lang baby med litt mindre hode??

Noen som har erfaring med dette i tidligere svangerskap? Uff, nå kjenner jeg at jeg er litt bekymret igjen, ord. UL er først om 3 uker...

jeg ville ikke bekymret meg når det ikke er snakk om større forskjell enn 4 dager.. det kan rett og slett skyldes en liten målefeil fra legens side. Det er millimeter som avgjør de dagene. Vent til ordinær ul, og forhold deg til den terminen du får der. Vet det er lett å bekymre seg over sånne ting! 

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver.

Menstermin (og også første ultermin) min er 30. juni. Ul nr 2 ga meg termin 08. august...

Så er veldig spent på ordinær ul den 16.

jeg ville ikke tenkt på hva de ulike ul-ene sier før den ordinære.
Det er en grunn til at terminen fastsettes på ordinær ul, fordi da vokser barna i samme tempo og de kan sette en dato ut fra målene.. I tiden før dette vokser barna litt i rykk og napp og det vil være store variasjoner - som du jo beskriver..
Forøvrig er ikke 4 dager spesielt mye.

Min termin er 4 august, noe som stemte med crl-mål i uke 7+4, men som jordmor sa - vi må forholde oss til legens termin som er 31 juli.. Han regner jo ut fra siste mens, og så får vi se hva ul sier til mandag.. Jeg vet når jeg hadde el - det er derfor jeg kan si 4 august.

Med T var jeg på ny ul i uke 30, og han beregnet da termindato til 22 august - altså 5 dager tidligere enn det som ble satt på ord.ul. Men som han sa - han hadde ingen myndighet til å endre på dette fordi det er ordinær ul man skal følge. T kom 24, så han var fin og ferdig når han skulle :)

Dollface skrev:
Det er en grunn til at terminen fastsettes på ordinær ul, fordi da vokser barna i samme tempo og de kan sette en dato ut fra målene.. I tiden før dette vokser barna litt i rykk og napp og det vil være store variasjoner - som du jo beskriver..

Tja, i noen tilfeller, som mitt, vil jeg nok si at man bør tenke over det når avviket er stort (i mitt tilfelle 5 uker og 4 dager), da er det ikke snakk om noen få ørsmå millimeter. Men jeg tenker som så at hvis man blir usikker så ta det opp med vedkommende som utfører ultralyden, be om en forklaring osv.

Bodilmor skrev:

Dollface skrev:

Tja, i noen tilfeller, som mitt, vil jeg nok si at man bør tenke over det når avviket er stort (i mitt tilfelle 5 uker og 4 dager), da er det ikke snakk om noen få ørsmå millimeter. Men jeg tenker som så at hvis man blir usikker så ta det opp med vedkommende som utfører ultralyden, be om en forklaring osv.

nå tenkte jeg ikke generelt, jeg tenkte på hennes tilfelle - 4 dager ;)

Både med storebror og den lille i magen fikk vi forskjellig termin de første gangene. Med mini i magen på UL med 2 ukers mellomrom varierte terminen 3 dager, helt normalt og jeg forholder meg kun til terminen som blir satt under ord. UL, hvis ikke man får en såpass variabel termin som Bodilmor, da må man få oppfølging!

Back
Topp