Termin beregning

Frøken.S

Forelsket i forumet
September To Remember 2022
Heia :)
Når termin beregnes så er det 1.dag siste mens.
Men har det noe å si når man har eggløsning på termin? Eggløsning hos meg var ca 7dager før mens og mensen var angivelig festeblødning :)

Normalt er jo eggløsning 14 dag før mens?

Noen som vet?

Jeg har brukt babyverdens terminkalkulator. Der kan du taste inn enten siste mens eller dato for eggløsning som beregningsgrunnlag, samt justere for sykluslengde. Av erfaring pleier lege og jordmor å gå ut i fra siste mens og sykluslengde nå i starten uansett, selv om du vet eggløsning (bekreftet med temping eller triggersprøyte) :rolleyes: Så får du en foreløpig termin basert på det frem til den første ultralyden du tar. Da fastsetter de termin basert på lengde fra hode til rumpe på foster :)

Men dersom du har lengre sykluser enn standard 28-30 kan det jo være greit å gå ut i fra el-dato om du vet denne, da du sannsynligvis vil være litt kortere på vei :) For min del skiller det bare to dager mellom bekreftet el og siste mens, så det har ikke stor betydning.

Hver kalkulator/app har sin egen beregning virker det som, så skjønner at flere med meg kan bli litt frustrert. Så føder vel 5% på termindatoen visstnok :wacky:

Last edited:
Heia :)
Når termin beregnes så er det 1.dag siste mens.
Men har det noe å si når man har eggløsning på termin? Eggløsning hos meg var ca 7dager før mens og mensen var angivelig festeblødning :)

Normalt er jo eggløsning 14 dag før mens?

Noen som vet?
Heia:) Jeg vil tro at jordmor/lege uansett tar mensterminen når de regner ut. Så endres det nok til det "nøyaktige" når du skal på ordinær ul. De de har gjort hos meg hvertfall:)

Jeg har selv regnet utifra når eggløsning var, men vet at helsepersonell regner fra første dag av siste mens. Jeg pleier å plotte inn eggløsningsdatoen i appen Ovia pregnancy. Da kan jeg følge med hver uke og vite termindato.

Med førstemann ble det regnet en ny termindato utifra målene de gjorde på oul. Men han kom som bestilt på den datoen som stemte ift når eggløsning var faktisk :)

Legene og jordmor regner fra 1 dag i siste mens frem til oul for da får du som regel ny termin utifra mål osv.
Om du sjøl vett ka tid eggløsning va så regn utifra deg :)

Back
Topp