Terasse og varanda....????????

BaileysTøsa

Forumet er livet
Hva er forskjellen? Jeg er sikkert veldig teit, men jeg spør meg selv om jeg har varanda eller terasse[8|]

Vi har stor platting men ikke noe gjerde eller liknenede rundt, og jeg kaller varanda der som søstra mi bor, hu bor i blokk lelighet.... Jeg sier hjemme at 'jeg går ut på terassen'.........

Noen som vet? Andre som lurer eller er det bare meg som er såååå dum[8|][X(][&:].........[:D]

Vet ikke.. Men jeg sier terrassen til den store nede og balkong til den lille oppe [8|]

kalle alt for veranda i da...[:D] bruke aldri ordet terasse..[:D]

Egentlig er det vel slik av veranda er på baksiden av huset, mens terasse er på fremsiden. Iallfall er det slik med de engelske ordene. Men jeg kaller det for veranda når det kun er en liten plass du kan gå ut på, mens terasse er større...

hm..ble forvirret selv her når jeg skrev[:D][8D]

ORIGINAL: Selina

Egentlig er det vel slik av veranda er på baksiden av huset, mens terasse er på fremsiden. Iallfall er det slik med de engelske ordene. Men jeg kaller det for veranda når det kun er en liten plass du kan gå ut på, mens terasse er større...

hm..ble forvirret selv her når jeg skrev[:D][8D]

Hihi, ja sånn har jeg også sett det egentlig, men vi har på baksida har vi ca en 25kvm stor terasse/ varanda[:D]
men jeg blir ikke enig om det er det ene eller det andre[8|][&:]

Vet ikke om det er riktig, men jeg har hørt at de som henger er balkong og de som står nede på noe, bakken eller påler eller sånn, er terasse[:)]

Å veranda, er vel det som er ved inngangspartiet på et hus[:)]

terrasse er noe som er på bakken, kommer av ordet "terra" som betyr jord. veranda er noe som er f.eks i andre etasje

Søk på wikipedia,på altan,terasse.balkong og veranda..
leste iallfall at slottsbalkongen ikke er noe balkong..på nevnte wikipedia

ORIGINAL: Curl

her er definisjonene[:D]

klippet fra wikipedia:

altan, også kalt "takterrasse", ikke overbygd oppholdsplass på tak over bygning eller tilbygg. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper. [...]

balkong, oppholdsplass på husfasade konstruert som et framspring med golv som fortsettelse av golvet i rommet innnefor. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller [...]

terrasse, i forbindelse med bygninger en planert avsats foran fasade. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. [...]
Takterrasse er oppholdsrom på flatt tak [...]

"veranda", åpen eller overbygd oppholdsplass som tilbygg til hus. Tak kan være understøttet av stolper, eller verandaen kan være lukket med store vinduer i veggfeltene, glassveranda. Fra verandaen fører som regel dør ned til stue og åpning eller dør og trapp ned til hage.

Da ble jeg kloker, tror jeg[&:][:D]
Da har vi terrasse da[:)]

Jeg kaller det som er over bakken for veranda og det som er helt nede på bakken for terasse.

nå har jeg lest ordene terrasse og veranda så mange ganger at ordene har liksom ingen mening lenger..[&:]
opplevd det?

ORIGINAL: nobody

kalle alt for veranda i da...[:D] bruke aldri ordet terasse..[:D]

Hehe.. jeg og.

Back
Topp