Terapi?

Nøtta

Elsker forumet
Har noen gått i terapi her?
til hvem og hvordan syntes dere det var?

skulle hatt ett alternativ med bare nei på[;)]

Er veldig fornøyd med å gå i trepi jeg. Er til smataler med sosionom ca en gang i mnd.

Har vært psykisk syk hele nesten hele livet, så jeg har gått mye i behandling og kunne ikke klart meg uten!!![:)]
Har vært hos både psykiater og psykolog, har hjulpet meg.....jeg er nå medisinfri etter mange år på sterke medisiner og har det kjempe fint....(fikk litt tilbakefall når jeg nå ble gravid, men det er vist vanlig!!!) [:)]

har gått til psykolog og har vært veldig fornøyd. måtte pga dødsfallene til pappa og mamma gikk veldig inn på meg og jeg fikk aldri reagert på "riktige" måte.

Gikk til "fødsels- og foreldre-psykolog" på helsestasjonen da jeg var gravid med JRjr..

Fikk god hjelp med sykehusskrekken min[:D]
Nesten så jeg gleder meg litt til neste fødsel for å bevise at jeg er tøffere enn sykehuset[8D][:D]

ja, har gått til psykolog, har dårlig erfaring fra det.. 4 samtaler å vips så var visst mine problemer over, virket det som...

ORIGINAL: m@rIt

jeg tror alle har godt av å prate med noen uavhengige, a la terapi. selv har jeg aldri gjort det systematisk: har hatt enkeltsamtaler med folk som kan minne om terapeuter, men aldri tERAPI altså behandling. men hadde nok trengt det innimellom oppigjennom [:D]

ok, da signerer jeg denne istedenfor å skrive akkurat det samme selv!!
har ikke noe problemer som jeg siter "sykelig" med, men tror gjerne jeg hadde hatt veeeldig godt av å hatt noen slike samtaler innimellom, om så bare for å klarne opp i hodet mitt litt... og få ut alt jeg tenker på [:)]

ORIGINAL: Rosapute

nei har ikke gått i noe terapi[:)]

ikke jeg heller!

ORIGINAL: ~*Tammis*~

hva er forskjellen på de du nevner?

ikke helt sikker, men en psykoterapeut/gestaltterapeut er pliktig til å ta minimum 25 timer egenterapi hvert studieår, mener det totalt er 4 års utdanning og det utgjør da 100 timer egenterapi. De går selv veien som en klient må gå når de kommer i terapi og da har de etter min mening mye bedre grunnlag til å sette seg inn i hva det vil si å gå i terapi. Og det er ikke bare "de beste" som blir terapeuter, det er temmelig hardt å komme inn på psykologstudie (ikke grunnfag men videre). Psykologer sitter på skolebenken i 6 år og første møte med terapi får de først når de begynner å jobbe. Det er iallefall det jeg har hørt er forskjellen. Mulig dette ikke stemmer helt 100 % men.... Ja så er det den teoretiske forankringen som skiller de fra hverandre, at de tar utgangspunkt i ulik teori og bygger terapien opp under det. Psykiatere har vel lov til å medisinere.

ORIGINAL: Rosapute

nei har ikke gått i noe terapi[:)]

får svare selv også da:
vært hos psykolog, men veldig dårlig erfaring. Besserwissere og dømmende.
har gått to år hos gestalterapeut, som jeg har veldig god erfaring med. Tar nå selv terapeututdanning og går som en del av studie hos en psykosynteseterapeut.

ORIGINAL: fruen21

Skulle egntlig gå fast annen hver uke hos psykolog pga en ulykke jeg har vært i,
men da jeg kom til han, spurte meg rett ut om ALT!!!! Har du blitt misbrukt? Når hadde du sex første gang? Hvordan var det ? Kjempe ubehagelig!!!!
Var jo første gang jeg møtte mannen!!!!
Jeg klarer hvertfall ikke å bare brette ut de innerste tankene til en villt fremmed... Og så tok han alt opp på tape så han kunne diskutere det med overlegen etterpå!
Dette var jo bare rutinespørsmål, men jeg følte meg sååå ubekvem!!!
I tillegg var han ikke fra Norge, så han snakket veldig dårlig norsk... Måtte hele tia spørr hva sa du, hææ, hva sa du?...
Det var den eneste gangen jeg gikk til han...

Men....

Nå går jeg 1-2 ganger i mnd til behandling hos ei dame for nakken og ryggen, og ho er heilt knall!!!!!
Kjempe lett å snakke med ho om alt!!
Er jo ingen psykolog, men føler nesten det er det jeg går til, siden vi snakker om alt mellom himmel og jord...
Kjempe deilig!!!!!!!

Så det er sikkert veldig bra for de fleste å gå til psykolog, hvis du havner hos den rette personen.....[:)]

Hva i all verden er det for slags praksis!!! Det er jo rett og slett frekt og fullstendig mangel på normal folkeskikk. Og ta opp på tape!!! Ja da tør man snakke fritt gitt.... Huff, hadde flippa helt ut om det hadde skjedd meg, skjønner utrolig godt at du mislikte det.

Har gått litt til psykolog, etter at jeg var utsatt for ran, syns ikke det virka så bra.....[&:] Min beste terapi var og være åpen om det og snakke mye....med venner og familie...

Back
Topp