Teppe over vognåpningen

Kobberfruen

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Inspirert av tråden om mammapolitiet...
Jeg er en sånn som sier i fra når noen går med teppe foran åpningen. Har fått forskjellige reaksjoner på det. Sier veldig pent fra.
Bakgrunnen for å ikke ha så mye som et bittelite helseteppe foran åpningen en gang, er fordi at de søte små tåler dårlig at det blir varmt inni der, og mindre luftstrømning, og det skjer mye fortere enn vi tror. Har snakket med nok anestesileger som har vært med ambulansene ut for å prøve og redde disse barna, og det er rett og slett bare fælt.
Man kan kjøpe solskjerm for å montere mot sollyset.
Barna sover bedre om natta hvis de får ta luren på dagen i dagslys, ikke i mørket. For å danne melatonin, trenger man serotonin, og det får man av sol og dagslys.
Det finnes ikke et eneste trygt argument for å ha teppe foran en vognåpning, men fortsatt dør babyer i krybbedød på grunn av dette.

Er det ok å si fra om? På en hyggelig måte?
Jeg pleier bare å si at jeg er helsepersonell og forpliktet til å advare om hvor farlig det er med teppe foran vognåpningen.

Jeg syns det er innafor å si fra om slike ting, når det kan gå utover liv og helse. Godt jobbet! :Heartred
Selvfølgelig bør man gjøre det på en hyggelig måte da, som du sier :) folk hører nok mer etter på et godt tips enn kritikk, jeg selv får piggene ute når min søster kommenterer at minsten griser slik når han spiser og "hvordan holder du det ut?" (han nærmer seg 1,5). Dårlig eksempel da dette ikke er noe som er farlig, men tenker ifht reaksjon på dem som får kommentar/tips :p

Eg hang gulpeklut med klesklyper, men kun øverste del i vogna var dekket, slik at dei ikkje fikk sollys direkte i augene. Det kom godt med luft nedi. Eg tok det vekk så fort sola ikkje kom rett på babyen.

Jeg syns absolutt man skal si i fra. Men min erfaring er at de jeg sier i fra til allerede er klar over at det frarådes, men de tenker at barnet det gjelder får nok luft. Da syns jeg det blir vanskelig..

Ja, det er ok å si ifra om. Mer enn ok faktisk, det er kjempebra. I mitt hode er man ikke "mammapoliti" når man varsler om ting som i verste fall handler om liv og død.

Det vil alltid være noen som ikke synes det er ok men jeg synes det er fint du sier fra.
Jeg tok det opp med barnehage kengubarnet gikk i for de brukte teppe men de ble avslørt flere ganger etterpå likevel

Det vil alltid være noen som ikke synes det er ok men jeg synes det er fint du sier fra.
Jeg tok det opp med barnehage kengubarnet gikk i for de brukte teppe men de ble avslørt flere ganger etterpå likevel
Hjelpe meg, er det mulig? :eek:

Eg hang gulpeklut med klesklyper, men kun øverste del i vogna var dekket, slik at dei ikkje fikk sollys direkte i augene. Det kom godt med luft nedi. Eg tok det vekk så fort sola ikkje kom rett på babyen.
Måtte gjøre det samme på vogna til sønnen min,men var jo en god åpning som det luftet gjennom. Har sånn sett stusset veldig på en del av de regntrekkene som er til noen vogner,de er jammen veldig tette! Synes det er litt skummelt jeg.

Måtte gjøre det samme på vogna til sønnen min,men var jo en god åpning som det luftet gjennom. Har sånn sett stusset veldig på en del av de regntrekkene som er til noen vogner,de er jammen veldig tette! Synes det er litt skummelt jeg.

Ja dei er tette men uten da så vil det jo regna inn.

Blir skremt over at noen i barnehage kan gjøre noe sånt. Lurer på hva annet de kan finne på da:grumpy:

Helt enig. Jeg bruker ikke de i tykk plast. Det finnes regntrekk som er tynne og likevel vannavstøtende.

Jeg syns absolutt man skal si i fra. Men min erfaring er at de jeg sier i fra til allerede er klar over at det frarådes, men de tenker at barnet det gjelder får nok luft. Da syns jeg det blir vanskelig..
Jeg har fått den også, men da forteller jeg at jeg kjenner til barn som har dødd på grunn av dette, og at det ikke er verdt risikoen. Noe mer pleier jeg ikke å rekke å si, for da er som regel vedkommende forsynt eller har gått videre. Folk tåler dårlig å bli fortalt slikt.
Jeg vet også om barn som har dødd av å ligge i vogna på et rom inne i sommervarme.(25 grader).

Hjelpe meg, er det mulig? :eek:
Ja det er mulig.
Jeg gjorde også det i bhg jeg jobbet i før jeg fikk barn fordi det var sånn det var.

Jeg visste jo ikke bedre den gang.

Men det ble fort slutt på det etter at jeg fikk barn da ;)

Jeg bare tenker at det er mange der ute som ikke vet bedre, eller at det var sånn det var når de selv hadde barn.
Men jeg tror det er mye mindre nå, og at bhg ansatte også vet dette mer nå enn for 10-15 år siden.

Man må kunne si ifra om ting som går på liv og død. Jeg selv har bare sett sånn mens jeg kjører bil så får ikke sagt ifra. Og noen ganger får jeg sjokk over hva enkelte gjør. Helt greit å ikke følge anbefalinger ang bilstol men forventer at folk skal følge loven. Sett alt for mange babyer på fanget i bilen. Ikke sagt ifra Og politiet her er så trege at det ikke er noe vits desverre. Men var en mor som mistet førerkortet pga dårlig sikring i en kontroll ved skolen her, hu hadde noen prikker fra før av også.

Ja det er mulig.
Jeg gjorde også det i bhg jeg jobbet i før jeg fikk barn fordi det var sånn det var.

Jeg visste jo ikke bedre den gang.

Men det ble fort slutt på det etter at jeg fikk barn da ;)

Jeg bare tenker at det er mange der ute som ikke vet bedre, eller at det var sånn det var når de selv hadde barn.
Men jeg tror det er mye mindre nå, og at bhg ansatte også vet dette mer nå enn for 10-15 år siden.
Ting har på visse områder blitt mye bedre nå, ja :happy:
Så kan man heller si fra på en grei måte hvis man ser noe slikt, i tilfelle de ikke er klar over faren med det :)

Stor forskjell på å si fra om livsfarlig praksis og at en er uenig i oppdragelse. Jeg sier også fra om sånt (selv om jeg synes det er ubehagelig), men om et barn gnir is langs veggene på en kafé og foreldrene ikke sier fra gjør ikke jeg det heller :p

Ting har på visse områder blitt mye bedre nå, ja :happy:
Så kan man heller si fra på en grei måte hvis man ser noe slikt, i tilfelle de ikke er klar over faren med det :)
Jepp.

Jeg har sagt fra jeg, og den ene gangen ble mamman glad, for hun visste ikke om faren.
Andre gang var en annen mor i bhg, hun ble ikke like glad :p

Back
Topp