Teppe eller dyne på natt til baby?

millemarie

Forelsket i forumet
Babyer skal jo unngå overoppheting. Bruker dere dyne eller pledd til de på natta? Leser USA fraråder dyne til babyer.

Ofte når jeg legger meg om natta er det riktig romtemp (ca 17 grader) men blir jo varmere utover natta. Har jeg vinduet åpent blir det fort kjempe kaldt. (Bor på fjellet).

Babyer skal jo unngå overoppheting. Bruker dere dyne eller pledd til de på natta? Leser USA fraråder dyne til babyer.

Ofte når jeg legger meg om natta er det riktig romtemp (ca 17 grader) men blir jo varmere utover natta. Har jeg vinduet åpent blir det fort kjempe kaldt. (Bor på fjellet).

De har andre typer dyner som jeg har forstått, sånne tjukke tunge som minner mer om en tungt tepp, sikkert litt avhengig av hvor i USA en bor

Les på lub.no om trygt sovemiljø så finner du råd som er tilpasset norske forhold :)
En lett dyne tilpasset babyens størrelse er vel cluet, men les der så føler du deg tryggere.
Vi ha rbrukt dundyne eøelr fiberdyne tilpasset alder. Eller sovepose i perioder hvor dyna bare ble sparket av.

Vi har også brukt soveposer til de har vært over 1 år så de holder varmen, dyner/tepper sparkes av. Etter det dyne.

Ble litt bekymra nå. Bytta ut dyna med pledd. Håper ikke det blir for kaldt men. Soveposer..? Det må jeg Google. :)

Nja. Grunnen til at babyer ikke skal ha dyne (dyne/pledd går for det samme) det er fordi de kan dra det over hodet og ikke få puste ordentlig. Ikke fordi det er en dyne eller pledd. Brukte sovepose når han var liten

Ble litt bekymra nå. Bytta ut dyna med pledd. Håper ikke det blir for kaldt men. Soveposer..? Det må jeg Google. :)

soveposer eller nattposer finnes i ulike merker. Vi har bare brukt Ikea sine, de er bra og billige, men finnes feks fra easygrow og hm

https://www.ikea.com/no/no/p/roedhake-nattpose-beige-kaninmonster-20440159/

https://www.easygrow.no/no/33-nattpose

https://www2.hm.com/no_no/productpa...MIxM6n66Ky6wIVg9CyCh0RRQx9EAQYASABEgL2DPD_BwE

legger ved en test også

https://www.babytesterne.no/nattpose-til-baby-hvilken-er-best/

Da har jeg kjøpt nattpose. Men da ligger de altså kun i denne uten dyne eller pledd da selvfølgelig..? Om vinter når det er kaldt også? Ds tar dere evnt pysj under bare?

Skal denne regulere temp uavhengig av hvilken temp som er på soverom eller hvordan fungerte denne jevne temp greia i nattposen? :)

Vi bruker nattpose. Har brukt både de i fleece fra ikea, men liker best de tynne fra hm.

Vi har jo omtrent samme temperaturen på soverommet hele året, unntatt om sommeren når det er varmt og vi ikke får tempen ned.

Om vinteren sover han som regel i ullpysj og ullsokker oppi posen. Så går vi over til bomullspysj når det blir varmere, dropper sokkene, og om det er skikkelig varmt sover han kanskje bare i t-skjorte oppi der, eller ligger i bare pysj uten posen.

Posen er jo ikke noe mer magisk enn et teppe eller dyne, annet enn at han ikke klarer sparke den av, og ikke får den over hodet. Vi har aldri brukt teppe/dyne i tillegg, men regulerer altså med påkledning avhengig av om det er unormalt kaldt/varmt.

Soveposer

Vi bruker nattpose. Har brukt både de i fleece fra ikea, men liker best de tynne fra hm.

Vi har jo omtrent samme temperaturen på soverommet hele året, unntatt om sommeren når det er varmt og vi ikke får tempen ned.

Om vinteren sover han som regel i ullpysj og ullsokker oppi posen. Så går vi over til bomullspysj når det blir varmere, dropper sokkene, og om det er skikkelig varmt sover han kanskje bare i t-skjorte oppi der, eller ligger i bare pysj uten posen.

Posen er jo ikke noe mer magisk enn et teppe eller dyne, annet enn at han ikke klarer sparke den av, og ikke får den over hodet. Vi har aldri brukt teppe/dyne i tillegg, men regulerer altså med påkledning avhengig av om det er unormalt kaldt/varmt.
I produktinfo stod det at nattposen skulle holde en jevn temperatur. Vet ikke helt hva de mente m det :)

Da har jeg kjøpt nattpose. Men da ligger de altså kun i denne uten dyne eller pledd da selvfølgelig..? Om vinter når det er kaldt også? Ds tar dere evnt pysj under bare?

Skal denne regulere temp uavhengig av hvilken temp som er på soverom eller hvordan fungerte denne jevne temp greia i nattposen? :)

Jeg har pysj eller body på også posen over. Akkurat som jeg hadde gjort med dyne/teppe. Nå vet jeg ikke hvilken pose du har kjøpt, men den vi har fra Ikea regulerer ikke temperatur, men den holder en jevn temperatur inni posen. På varme sommernetter har jeg brukt å åpne posen litt nederst for å slippe inn litt luft der.

Jeg har pysj eller body på også posen over. Akkurat som jeg hadde gjort med dyne/teppe. Nå vet jeg ikke hvilken pose du har kjøpt, men den vi har fra Ikea regulerer ikke temperatur, men den holder en jevn temperatur inni posen. På varme sommernetter har jeg brukt å åpne posen litt nederst for å slippe inn litt luft der.
Hva betyr egentlig at den holder jevn temperatur? Om den er femten grader når den tas på så er den det hele natta eller hva menes egentlig..? :)
Jeg kjøpte den som var kåret best i test 2018.

Vi brukte sovepose til godt over fylte 1 år, fordi hun ikke klarte å holde dynen over seg hele natten. Nå bruker vi dyne, og det fungerer veldig bra. Vi har hele tiden brukt sparkedress i både pose og dyne, med unntak av veldig varme dager.

Min er varm og har aldri brukt dyne mer enn veldig kort tid på starten av natten. Brer over ett teppe på henne. På sykehuset allerede (da lenge før termin) sparket hun bare av seg dynen og ble illsint om de pakket den rundt henne.

at temperaturen inni posen er den samme hele natten
Ja skjønner det. Men det jeg ikke helt forstår er at rommet sin temp endrer seg jo i løpet av natta. Her legger vi oss Til ca 17 grader, iløpet av natta kan det bli 23 grader, så ca 20 igjen på morgenen. Så hvilken temp vil ha denne nattposen ha?

sorry om jeg har litt vondt for det nå :wacky: :)

Ja skjønner det. Men det jeg ikke helt forstår er at rommet sin temp endrer seg jo i løpet av natta. Her legger vi oss Til ca 17 grader, iløpet av natta kan det bli 23 grader, så ca 20 igjen på morgenen. Så hvilken temp vil ha denne nattposen ha?

Det at det er jevn Temp er fordi ungen ikke sparker av seg en dyne eller teppe og blir kald ;)
Blir det varmere på rommet, blir det varmere i posen :)

Som veivalsa skriver blir det varmere i posen når det blir varmere i rommet (derfor åpner jeg posen litt nederst på varme dager), men når det blir kjøligere holder posen på varmen. Det er det samme med vognpose og sovepose for oss voksne

Back
Topp