Teori: søvn avler søvn

Fruen<3

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Prøver å teste ut en teori her i gården: at søvn avler søvn. Det vil si at fram til 2-3 måneders alderen gir søvn på dagtid bedre søvn på natten.

Etter en lang dag i går, med mye søvn i bilsetet har vi hatt en perfekt natt. Vi prøver i dag på samme søvnmønster. Så i dag blir det trilleturer og litt ekstra hviler på dagtid.

Har dere sett noe mønster på dette?

Prøver å teste ut en teori her i gården: at søvn avler søvn. Det vil si at fram til 2-3 måneders alderen gir søvn på dagtid bedre søvn på natten.

Etter en lang dag i går, med mye søvn i bilsetet har vi hatt en perfekt natt. Vi prøver i dag på samme søvnmønster. Så i dag blir det trilleturer og litt ekstra hviler på dagtid.

Ikke vet jeg, men i går sov lille stort sett hele dagen, men våkna til kvelden og var våken til fire i natt... Sov til ca 8 og that's it så langt...

Hos oss virker det som det blir mye søvn på dagen hvis jeg er oppmerksom og får med meg når han vil sove første gangen på formiddagen. Bommer jeg og han blir overtrøtt, er vi ute og kjører hele dagen.. Det er vanskelig for ham å slappe av hvis det er mye støy, som besøk, avtaler osv, er ikke så vant til vogna enda heller. Har begynt å legge ham på eget rom på formiddagen. Før la jeg ham i stua mens vi dreiv på rundt, tenkte han skulle bli tolerant, men det funker bedre med eget rom.

Syns kveldene er roligere for ham, når vi har hatt en fin rolig dag med mye soving. Det er jo deilig da.

Nettene er ganske like. Våkner ca hver 2.-3. time.

På eldste har det alltid stemt iallfall. Hun har alltid sovet godt på natta om hun har sovet godt på dagen. Ble hun overtrøtt og utslitt ble nettene dårlige.

Lillebror ser også ut til å sove bedre utover ettermiddagen og kvelden om han har sovet godt på dagen. :)

Mine 2 eldste stemmer det godt at søvn avler søvn! Legger fremdeles 5åringen mellom 19 og 1930 og han sover i gode 12 timer - noen ganger opp til 14 timer!
Merker ikke dette på sistemann enda, men han er bare 3 uker sååå.. Men sover alltid når det blir mye støy og styr så ligner storesøsken så håper søvn vil avle søvn også på han:p :)

Vi ser absolutt et mønster på dette! Datteren vår sover utrolig godt om natten, når hun også har sovet godt på dagen. Er hun derimot mye våken på dagtid, kan vi nesten vite hvordan natta blir. Urolig og hun er overtrøtt og sover veldig lett.

Er helt enig i at søvn avler søvn. Lille her får en mye roligere kveld dersom hun får sove på ettermiddagen. Dessverre er ikke det alltid like enkelt å få til når storesøster kommer hjem fra bhgen :(

Storebror her og er sånn at han sover best om han ikke er utslitt og overtrøtt! Dvs er ham overtrøtt er han vanskeligere å legge, sover dårligere og våkner ofte tidlig!

Nå har jeg vært veldig obs på at han skal få sove mye på dag og ettermiddag de siste dagene, og jeg må si at søvn avler søvn i denne alderen.

Han sover bedre om nettene, han roer seg fortere og trenger ingen byssing for å sovne lengre.

Alt vi gjør er å gi han to kosekluter å holde rundt (og som holder smokken litt på plass når han nesten sovner) og en smokk i munnen, og så sovner han selv :-D

Vel, i går sov lillemor kjempe mye på dagtid, pappaen var alene med henne fra kl 19 til 01, det gikk som en drøm - sov mesteparten av kvelden, litt våken for bleieskift og kos pluss mat et par tre ganger, sov dessuten helt til 05.30 i natt! Sover mye i dag også, får se til natta igjen men, Så for vår del kan det se ut til at søvn avler søvn ☺

Søvn avler søvn her iallefall! Han sover som regel godt om natten uansett, men sover lengre før han vil ha mat hvis han har sovet mye på dagen, i tillegg så er det en mye mer fornøyd baby hvis han har sovet mye :) og han sovner enklere. De dagene han har sovet lite er det vanskelig for han å sovne, blir urolig og overtrøtt, sover lett og er generelt misfornøyd :p

Back
Topp