teo-dur 200mg depo

~Caritatem~

Elsker forumet
MayDay2021
jenta mi på 5 bruker dette nå.. men fastlege reagerte veldig på at barnelege hadde skrevet den ut, og sa at de var tilbakeholden til voksne med å gi den, og da værtfall barn.. men ga ingen grunn..
så lurer på om den er farlig for jenta? den brukes i forbinnelse med astma
 
jenta mi på 5 bruker dette nå.. men fastlege reagerte veldig på at barnelege hadde skrevet den ut, og sa at de var tilbakeholden til voksne med å gi den, og da værtfall barn.. men ga ingen grunn..
så lurer på om den er farlig for jenta? den brukes i forbinnelse med astma

Hei:)

Det er alltid veldig vanskelig (for meg også) når pasienter får motstridende råd fra helsepersonell! Det er jo dessverre sånn at det ikke er noen eksakt fasit og at også i helsevesenet møter man ulike folk som har ulik oppfatning av for eksempel medisinbruk.

Men mitt råd er at du skal stole på barnelegen, som er spesialist på området.
Theo-Dur er en medisin som ikke er et typisk førstevalg ved behandling av astma. En av hovedårsakene til det er ikke at medisinen er farlig, men at den har et veldig "smalt terapeutisk vindu". Det betyr at den kan være vanskelig å dosere helt riktig, og at det er liten forskjell på en dose som ikke gir noen effekt, en dose som gir ønsket effekt og en dose som gir bivirkninger. (litt komplisert håper det var forklarende?). Et tips kan derfor være at du ser i pakningsvedlegget og husker på de vanligste bivirkningene, dersom du ser at jenta de plages eller har mange av de kan du kontakte barnelegen igjen og høre om dere skal justere noe på dosen eller vurdere en annen medisin. Noen typiske bivirkninger er skjelvinger, kvalme og oppkast.

Alle kildene jeg finner nevner teofyllin som behandlingsalternativ ved astma, dog ikke som førstevalg, men jeg synes ikke det gir grunn til bekymring at datteren din får det. Jeg regner med at barnelegen har lang erfaring med bruk av dette til barn og at han vet godt hvem som har behov for det og ikke.

Det at det ikke er den første medisinen man velger betyr ikke at det er farlig å bruke medisinen. Dessuten er jo datteren din så ung at hun godt kan vokse astmaen av seg eller bli bedre av astmaen. Det som kan være fint er å passe på at dere jevnling får en gjennomgang av medisinbruk av en spesialist (kanskje årlig eller halvårlig?), så man passer på at datteren din fungerer så optimalt som mulig og får så få astmaanfall som mulig og at medisinene hun får er optimale for hun.

Håper dette var til hjelp.
Hilsen Åse
 
Back
Topp