Tenner

Netta87

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
Lurer på hvordan det står til med tenner hos deres febbiser? :-)

Nå husker jeg ikke helt nøyaktig når Hannah sine kom, for det har jeg ikke skrivi ned (som den grusomme mammaen jeg er), men det går i hvertfall seint :-P
Hu fikk de to fortennene nede først, når hu var 9-10 måneder...
Fortennene oppe kom ca 4 måneder seinere...
Rett før sommeren, da var hu vel rundt 16 måneder, spratt sidefortennene oppe og 1-årsjekslene oppe og nede opp...
Og siden da har vi ikke sett antydning til noen flere tenner :-S
Har egentlig ikke tenkt noe særlig over det, men så fant jeg denna på nett:

Og da ser jeg at sidefortennene nede burde absolutt vært der :-P Hu er jo snart 21 måneder... 

Flere som er trege med tenner?

Selv mangler jeg en sidefortann, den kom bare aldri, og det ser jo smårart ut, selv etter 3,5 år med reggis + litt plastikk, så håper snuppa slipper det:-)

Han har 16 tenner, dvs. alle utenom 2. melkejeksel oppe og nede.

Forsinket frembrudd kan, som du sier, skyldes arv. Den siste tannen skal uansett være brutt frem når de er rundt 3 år.

Bare til å følge med på hvordan det utvikler seg, om de popper frem eller ei, men hvis du blir usikker, kan du alltid ta en telefon til din offentlige tannklinikk.

Her har han alle han "skal" ha nå. Mangler da bare de 2. melkejekslene mao.

Har alle foruten de 2. jekslene.

Og de poppet frem da han rundet 1 år. Fikk fremtennene da han va 6 mnd og resten kom frem til 1 årsalderen.
Alle kommenterer at han er tidlig med å få tenner så e aner ikke. Her følges ikke noe fasit på tennene, hehe

Her har ting gått fort. Han var 5,5 mndr da de første tennene poppet frem, og før sommeren fikk han 4 hjørnetenner og 4 jeksler samtidig.

Shjait... Sjekket nå, og nede til venstre har ene 2-års jekselen kommet helt gjennom :-S Daaamn, nå føler JEG meg som en dårlig mamma, som ikke har sjekket! Pusser jo tenna hans altså, men har bare ikke falt meg inn å sjekke :-S

Så da har han 17 tenner, jeg har bitemerker i fingeren, og de 3 andre 2-års jekslene er like nedi tannkjøttet.

CrazyBeautiful skrev:
Han har 16 tenner, dvs. alle utenom 2. melkejeksel oppe og nede.

Forsinket frembrudd kan, som du sier, skyldes arv. Den siste tannen skal uansett være brutt frem når de er rundt 3 år.

Bare til å følge med på hvordan det utvikler seg, om de popper frem eller ei, men hvis du blir usikker, kan du alltid ta en telefon til din offentlige tannklinikk.

Såpass ja, men da har a jo goood tid :-) Lenge til hu er 3 ;-D

Escuro skrev:

Her har ting gått fort. Han var 5,5 mndr da de første tennene poppet frem, og før sommeren fikk han 4 hjørnetenner og 4 jeksler samtidig.

Shjait... Sjekket nå, og nede til venstre har ene 2-års jekselen kommet helt gjennom :-S Daaamn, nå føler JEG meg som en dårlig mamma, som ikke har sjekket! Pusser jo tenna hans altså, men har bare ikke falt meg inn å sjekke :-S

Så da har han 17 tenner, jeg har bitemerker i fingeren, og de 3 andre 2-års jekslene er like nedi tannkjøttet.

2-årsjeksler alt ja, drøyer nok et års tid dem her tenker jeg :-P

Julie har 16 tenner .. men de har ikke kommet i den rekkefølgen som de skulle kanskje .. de to nede kom først , så kom side tenna oppe, så fortenna .. så kom jekslene (2 av de ) , så har resten poppa frem .. de siste som kom var sidetenna nede .. det er ikke noen oppskrift på når og hvem tenner som kommer .. noen får ikke tenner før de er 1,5 år

Nå husker jeg ikke helt nøyaktig når Hannah sine kom, for det har jeg ikke skrivi ned (som den grusomme mammaen jeg er), men det går i hvertfall seint :-P

Eh, det har heller ikke jeg gjort! Husker når hun fikk de to første, ellers så husker jeg ikke når hun fikk de andre : /

Men hun har 16 tenner :)

BelleH skrev:

Eh, det har heller ikke jeg gjort! Husker når hun fikk de to første, ellers så husker jeg ikke når hun fikk de andre : /

Men hun har 16 tenner :)

Har ikke skrivi opp no anna heller jeg, er ikke sånn jeg tenker på i hverdagen... Men er maange andre områder som er mye viktigere og følge opp, så vi får heller ta det igjen der ;-) 

Min har 8 oppe og 8 nede. Må være minst 6 mnd siden han fikk den siste tanna, så mangler bare de siste 4 jekslene.

lillemortil2snart skrev:
Malin fikk første tann når hun var 14 mnd. Nå har hun 8-9 tenner ca. Er ikkje stress enda vel?

Nei, tror ikke det:-P Syns bare det er litt spesielt at det ikke finnes antydning til sidefortennene som liksom skal være av de første som kommer (10-16 mnd) :-P

Men hu er jo veeeldig søt når hu gliser med de to små søte fortennene sine da:-D

Netta87 skrev:

lillemortil2snart skrev:
Malin fikk første tann når hun var 14 mnd. Nå har hun 8-9 tenner ca. Er ikkje stress enda vel?

Nei, tror ikke det:-P Syns bare det er litt spesielt at det ikke finnes antydning til sidefortennene som liksom skal være av de første som kommer (10-16 mnd) :-P

Men hu er jo veeeldig søt når hu gliser med de to små søte fortennene sine da:-D

Malin har fire tenner framme oppe, samt 2 jeksler på kvar side oppe. Og ganske likt nede. Så det er visst 12

Ja hun er nydelig med sine fine tenner

Maria har alle "ho skal ha" + 2 toårs-jeksler. Har vert tidlig ute med alle tennene egentlig..

CrazyBeautiful skrev:
søt liten snuppe. :D

Hihi, takk :-) Veldig fornøyd med rakkerjenta mi<3 Litt møkkete i fjeset, men det er hu stort sett støtt :-P Hehe...

othilie har alle utenom 2års jeksla :) hatt di en gooo stund :)

Back
Topp