Tenner lr Ørebetennelse???

castora

Forelsket i forumet
Minsten her i hsuet har ikke vært seg selv i de sisste dagene.
Han suttrer en del på dagene, men ikke noe spesielt ille.
Han er ikke løs i magen og har ikke feber.
Jeg regner med alt er pga tennene.
Men om kveldene nå når jeg legger han våkner han opp til flere ganger gjennom kvelden/natta der han HYLER.
Suttrer ikke, men kriker ordentlig, han ahr vondt.
han spytter smokken ut og tar hånden i munnen.
MEN han har også verket av det ene øret de sisste to dagene og er rød der??

Noen som klarer å tenke?
Kan man ha ørebetennelse uten å ha feber?
 
ørebetennelse kan komme uten feber ja...
hmm... når jeg starte og lese innlegget ditt var det som og høre Kristian om dagen... men han sliter med tenner...
det kan veldig tyde på øreverka lillen din sliter med ja..[X(]
 
fant dette på lommelegen[:)] håper det kan hjelpe deg litt

Medisinsk betegnelse: Otitis media

Ørebetennelser er vanligst hos barn, og det er særlig vanlig hos barn under to år.
Sykdomstegn
Lett ørebetennelse fører til moderate smerter og dottfølelse i øret. Hørselen kan være litt nedsatt. Tilstanden går som regel over i løpet av få dager, men kan av og til være opptakten til mer alvorlig ørebetennelse.

Kraftig ørebetennelse kan gi kraftig øreverk. Temperaturen stiger til 38-39°C, og redusert allmenntilstand er vanlig. Små barn kan være irriterte, gråte, ta seg til øret eller dreie hodet fra side til side. Sterkt nedsatt hørsel er vanlig. Trommehinnen kan sprekke, da renner det gul væske og puss ut av øret. Sprekker trommehinnen, går smertene som regel tilbake.

Ørebetennelser blir vanligvis helt bra av seg selv. Etter kraftige eller gjentatte ørebetennelser kan det være fare for at hørselen skal bli nedsatt.

Behandling

Kontakt lege. Hun vil undersøke trommehinnen og vurdere hva slags behandling som er aktuell.

Smertelindring. For eksempel paracetamol (tabletter, smeltetabletter, stikkpiller eller mikstur). Det hjelper å ligge høyt med hodet.

Nesespray? Nesespray kan hjelpe på samtidig nesetetthet, men er ikke vist å påvirke forløpet av ørebetennelsen.

Antibiotikabehandling? Et lett tilfelle av ørebetennelse trenger ikke antibiotikabehandling. Ved manglende bedring (eller forverrelse) etter 1-3 døgn, kan antibiotika være aktuelt. Det finnes også spesielle fohold og tilstander som gjør at antibiotika bør tas.

Kontroll. Kontakt lege på nytt hvis behandlingen ikke har hjulpet i løpet av to døgn. Det er vanlig å anbefale kontroll hos lege 8 - 10 uker etter en ørebetennelse, uavhengig av om det ble gitt antibitika eller ikke. Hvis det er gått hull på trommehinnen, anbefales gjerne en kontroll hos lege 14 dager etter at den sprakk. Ved kontrollen undersøkes trommehinnen og hørselen.

Undersøkelse hos øre-nese-halslege? Allmennpraktiserende leger bruker ofte disse kriteriene for å avgjøre hvem som trenger videre undersøkelse hos øre-nese-halslege:
- Barn med høy feber og svært dårlig allmenntilstand.
- Barn med sterke smerter som ikke blir bedre selv om de får antibiotika.
- Manglende bedring, selv etter bytte av antibiotikum.
- Barn som har hatt akutt ørebetennelse 3 eller flere ganger i løpet av 6 måneder.
- Ørebetennelse i et øre med normal hørsel når hørselen på motsatt side er varig nedsatt.
- Rennende øre i over en uke.
- Pasienter som tidligere har fått alvorlige komlikasjoner på grunn av ørebetennelse.
- Alvorlige komplikasjoner (for eksempel infeksjon i knoken bak øret, svært sjeldent).
 
Ja jeg søkte opp å fant det samme selv på lommelegen,
men han værker sånn smått men uten feber.
Men han skriker i smærte rett og slett på kveldene/natta.
 
ORIGINAL: castora

Ja jeg søkte opp å fant det samme selv på lommelegen,
men han værker sånn smått men uten feber.
Men han skriker i smærte rett og slett på kveldene/natta.


Det samme gjorde gutten min da to av tennene kom. Hadde to skrikedager der han våknet x antall ganger og bare skreik, måtte stå der og kose med ham for at han skulle sovne igjen, noe som ikke er likt min gutt. Men morningen etter dag 2 var det kommet ut en liten tann, eller egentlig ganske stor siden det var en fortann oppe[;)] her viste han ingen tegn til smerte om dagen, alt kom om kvelden/ natten.

Har du prøvd å trykke ham på siden av øret for å teste om han har vondt i det? at ikke det bare er tenner og han gnir det i forbindelse med det og at det da blir rødt?

Men visst du tror det er øreverk ville jeg kanskje vurdert å gi ham en paracet og gått til legen med ham i morgen[:)]
 
Ja skal se hvordan det er i morgen.
Han har sovet i 40 min nå :)
Har kommet oppe n tann, så kom det en i forrigårs som bare så vitt ses ennda.
Ser ikke tegn til flere så langt, men er nok vondt forde.
Håper det er tenner å ikke ørebetennelse.
Han fikk en smertestillende i ste.
Han sovner nemmlig ikke uten at han får litt varm melk å sovne til når han har vondt..
 
du må i hvertfall ha masse god bedring til gutten din uansett[:)]
 
Hm...høres litt likt ut som her egentlig... Martine har vært skikkelig forkjøla og hatt feber hele helga, og da vært veldig grinete... inatt våkna hun heeele tiden (sover vanligvis rundt..).. og idag har hun vært mye grinete på dagen, selv om feberen var gått ned.. og når vi la henne ikveld var feberen helt borte. men hun våkner fortsatt hele tiden, og HYLGRINER...og vil ikke legge seg..

så jeg ringte legevakten for å høre hva de sa.. for jeg tenkte hvis det var øret, om de ville se på det gjerne.. så sa de:

det er veldig vanlig ved en forkjølelse på små barn at det kommer væske i mellomøret, som fører til trykk i øret som gir smerter.. (de trenger ikke ha feber for å ha dette).
så fikk vi beskjed om å gi henne paracet. og ha hode-enden på senga hevet (det hjelper hvis de har trykk i ørene).. og hvis det ikke ga seg innen 3 kvarter skulle vi ta kontakt igjen..
etter å ha gitt paracet sovna hun med engang vi la henne (la henne ca kvarter etter hun fikk paraceten), og sov en time..da var det grining på ny... og jeg kunne jo ikke gi paracet igjen allerede.. så jeg satt med henne litt i fanget... så la jeg henne i senga...begynte hylgrine igjen... smurte dentinox i munnen (helt uten grunn egentlig..ville bare se om det kunne være tenner..), og da sovna hun med engang etterpå..

så...her vet vi ikke om det er ørene eller tenner egentlig..siden hun har vært syk hele helga... men hørtes veldig likt ut som hos deg iallefall..

håper det gir seg fort på de begge to!
 
Uff, god bedring til Martirne :)
Ja er sånn det er her også.
Han sovner ikke i det heletatt når jeg legger han om han først har våknet til, hyler bare. Men om han våkner til skal ejg bygge opp puta litt å se om det kan hjelpe på. Er nå etter paracetn han sovnet.
Han har bare skreket til to tre gang nå på en og halv time uten at han har begynt å skikkelig skrike. Sover ennda.

God bedring til dere også :)
 
ORIGINAL: castora

Uff, god bedring til Martirne :)
Ja er sånn det er her også.
Han sovner ikke i det heletatt når jeg legger han om han først har våknet til, hyler bare. Men om han våkner til skal ejg bygge opp puta litt å se om det kan hjelpe på. Er nå etter paracetn han sovnet.
Han har bare skreket til to tre gang nå på en og halv time uten at han har begynt å skikkelig skrike. Sover ennda.

God bedring til dere også :)



Tror ikke du bør bygge opp selve puta... du bør heller sette noen klosser, bøker eller lignende under bena på senga i den enden han ligger med hodet.. håper det kan hjelpe! [:)]

God bedring
 
Back
Topp