Tenkte dere over deres økonomiske situasjon før dere ble gravide ?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Tenkte dere over deres økonomiske situasjon før dere ble gravide, og planla dere graviditeten med tanke på jobb,hus/hjem o.l ?

Eller "tar dere det som det kommer" ?

<p>Vi hadde begge fast jobb, eide bolig, planlagt bryllup (giftet oss når jeg var 4mnd på vei med første) og vi var klar for foreldrerollen. det er det beste som har hendt oss <3

Første gang tenkte vi ikke over det, da det ikke akkurat var helt planlagt. Men veldig velkommen og ønsket allikevel=)Denne gangen er babyen veldig planlagt, og den økonomiske situasjonen kunne ikke vert bedre planlagt. Jobber til vanlig 80% som barne og ungdomsarbeider, men går for tiden i et vikariat 100% som pedagogisk leder. Vikariatet går ut omtent 2 uker før permisjonsstart, så det kunne ikke klaffet bedre=)

Vi har tenkt nøye igjennom det selvom jeg er student.. Begynte å prøve før jeg ble student, men her tok det tid.. Nå får jeg fullført dette året, og skal ha permisjon fra juni av.. Men vi har veldig god økonomi selvom, og har en del oppspart, eier hus og skal gifte oss, så vi klarer oss helt fint!

med førstemann så hadde vi kanskje ikke tenkt så langt :P da var jeg lærling.. og vi leide leilighet.. men så kjøpte vi leilighet når jeg var ferdig med læretiden.. nå idag eier vi stor enebolig og har en god samla inntekt i mnd:)

Hei, hos oss er det omvendt hehe, m første hadde vi planlagt, grei økonomi, men leide, nå eier vi leilighet og jeg går på skole og jobber deltid, men hvis j er heldig og er frisk og kan jobbe opptil 26 uker så har man vel klart å få gjennom grei svskapspenger, mann min derimot har gode jobb, men må betale for hus og bil, men d skal gå fint føler jeg :)

gubben gikk pers.konkurs for litt over 1 år siden men jobber 100 vikariat som lastebilkjører (distrubusjon).. vi betaler kun strøm her vi bor, har pusset opp igjen et gammelt hus hans far eier som det ikke er gjeld på..har igjen litt oppussing utvendig til sommern ..tok alt innvenndig i sommer som var jeg malte alt fra tak til gulv i hele 2 etg+ badet på få uker ved siden av jobb og pakking/flytting.. nå er jeg bare tilkallingsvikar, men har regnet på at jeg skal ligge på ca 15 000 utbetalt ca i mnd på sykmelding og foreldrepenger..så skal nok klare det.. selv om jeg skulle gjerne hatt fast stilling.. da jeg ble gravid i fjor hadde jeg over 20 0000 i mnd og 100% vikariat, men gikk galt da.. og det er håpløst å få jobb i denne lille bygda selv med fagbrev i snart 3 år.

Da jeg fikk første for 4 år siden var jeg lærling i Barnehage og gubben drev i anlegg, men markedet hans falt etter hu meldte sin ankomst.. så totalt sett skal vi greie det like bra nå

Var 19 da jeg fikk førstemann. Ikke veldig planlagt.leide leilighet billig så klarte oss selv om jeg gikk på skole. Med andre hadde vi bygget leil og begge opparbeidet oss perm penger, så klarte oss ok da også. Denne, nr 3 var ikke planlagt, men veldig velkommen for det. Mannen har fått ny jobb og tjener bedre. Jeg jobber mer og eldstemann slutter i bhg og begynner på skole, så sparer litt der også:p Eier hus og bil og har det helt ok økonomisk. Det går så fint.

Vi har tenkt på det ja. Men det har mest vært med tanke på huset, at vi skulle bli mest mulig ferdig før knøttet kommer. Vi pusser opp, og det er ikke til å stikke under en stol at det koster penger, gitt...

Ikke i det hele tatt. Ingen av gangene. Har ikke aktivt prøvd å bli gravid men har heller ikke brukt prev hver gang for vi ville jo ha :)

Vi planla en god del. Jeg har gått mye i prosjektstillinger tidligere og ville ha fast jobb før barn. Ville også gifte oss først og jeg ville bli ferdig med undervisningsdelen av masteren min (som var ferdig desember 2011). Så vi giftet oss i september 2012 og begynte å prøve litt etter det. Vi har god inntekt, "eier" leilighet med god verdi (banken eier dog mest ;)), bil og alt det der så vi burde klare oss veldig bra.

Vi tenkte over det, og så ignorerte vi det siden vi er så gamle. Skal man vente til alt ligger til rette blir det sikkert for sent. Ordner seg nok.

Akkurat som "bollemagen" tenkte vi mye på det i begynnelsen. Men så tok det jo fire år før spiren satte seg, og i løpet av fire år skjer det ganske mye. I løpet av de fire årene har økonomien vært opp og ned, men nå passer det helt perfekt egentlig. I dag fikk vi lånebevis, så nå skal vi ut på leilighetsjakt (dvs vi har funnet en, og håper den blir vår). Fordi vi har vært prøvere i noen år har vi levd livet til det fulle, vært på reiser, spist god mat ute, festet med venner, og bodd sentralt i Oslo. Vi ønsket ikke flytte til en større leilighet før vi måtte (for alt vi visste kunne det hende at vi måtte adoptere, og det kunne jo tatt noen år til).

Back
Topp