Tenketanken

En tråd i 'Dagbøker' startet av FrøkenMG, 17 Jan 2019.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
Tags: Add Tags
  1. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Så er vi der. Eller, vi er på vei inn i det ukjente. Papirer skal fylles ut, blod skal tappes, sæd skal leveres.

Ikke før jeg satt på et sterilt venterom på Ullevål og ventet på at mannen skulle avlegge sædprøve slo det meg at det her kanskje er veien. Det føles som et nederlag samtidig som det gir håp. Motstridende følelser der, altså.

Men etter snart 8 år uten prevensjon er det kanskje på tide å se realitetene i hvitøyet. For å oppdage to streker på testen trenger at flere kommer inn for å dra lasset sammen med oss. jeg har aldri sett mer enn én strek. Jeg gidder nesten ikke ta tester fordi jeg vet hva resultatet vil bli. Er jeg sterk nok til å vite at det faktisk kan skje? Er jeg sterk nok til å få to streker, men så går det galt likevel? Er jeg sterk nok til å kunne håpe, men kanskje forgjeves? Er vi sterke nok sammen, uansett utfall?

Hva er galt med oss? Er det meg, er det han, er det begge?

Jeg misliker endring. Jeg misliker det ukjente. Jeg liker stabilitet, forutsigbarhet, vaner og rutiner. Men jeg vet at for å få det vi begge ønsker, et barn som er vårt, må jeg kaste meg uti det ukjente, sveve i fritt fall, og ikke Ane hvordan det ser ut på bunnen. Det kan gå veldig bra.

Sjefen min vet om planen vår allerede. Sjefen hans får vite der. En god, felles kollega vet. Så snart vi faktisk er i mølla får teamene vi jobber på vite det - omtrent 2/3 av arbeidsplassen. jeg vil heller at folk vet enn at jeg blir «hu som er borte - igjen!».

Jeg er ikke alltid så filosofisk som dette. Jeg trenger en plass for å grine ut og få ut alke tankene. Av erfaring vet jeg at de har en tendens til å hope seg opp og sette meg ut av spill. Så vekk med dem! Er de her trenger jeg ikke gå rundt og bære de med meg.

14.11.2019
    Mye skjer på et knapt år, på godt og vondt. Mye av det står i dagboka her. En av mine store endringer er å jobbe med vekten. Jeg har (hatt) en slankedagbok på forumet, den ligger her: https://forum.babyverden.no/threads/veien-mot-ivf.1963601/

For å gjøre ting ryddigere for meg selv limer jeg inn første innlegg her. Da kan jeg oppdatere denne dagboken med alt som skjer, i stedet for å ha litt her og litt der. Enklere for meg. :)

12.02: 101,4 kg - BMI 38,2
    28.02: 100,3 kg - BMI 37,8 (-1,1 kg)
    12.03: 99,8 kg - BMI 37,6 (-1,6 kg)
    19.03: 98,9 kg - BMI 37,2 (-2,5 kg)
    26.03: 98,5 kg - BMI 37,1 (-2,9 kg)
    02.04: 97,6 kg - BMI 36,7 (-3,8 kg)
    09.04: 98,0 kg - BMI 36,9 (-3,4 kg)
    24.05: 95,5 kg - BMI 35,9 (-5,9 kg)
    08.06: 94,9 kg - BMI 35,7 (-6,5 kg)
    10.11: 88,8 kg - BMI 33,4 (-12,6 kg)
    14.11: 88,6 kg - BMI 33,3 (-12,8kg)
    20.11: 88,2 kg - BMI 33,2 (-13,2 kg)

MÅL: 87,7 kg - BMI 33

29.11: 87,5 kg - BMI 32,9 (-13,9 kg)
    05.12: 86,9 kg - BMI 32,7 (-14,5 kg)
    12.12: 86,5 kg - BMI 32,6 (-14,9 kg)
    19.12: 85,7 kg - BMI 32,3 (-15,7 kg)

07.01.20: 85,7 kg - BMI 32,3 (-15,7 kg)
    22.01.20: 85,2 kg - BMI 32,1 (- 16,2 kg)

MÅL: 85,1 kg - BMI 32
    27.01.20: 84,3 kg - BMI 31,7 (- 17,1 kg)
    04.02.20: 84,6 kg - BMI 31,8 (- 16,8 kg)
    11.02.20: 84,3 kg - BMI 31,7 (- 17,1 kg)

MÅL: 82,4 kg - BMI 31

MÅL: 81,4 kg - BMI 30,6 (- 20 kg)

• Hjertelig Hjertelig x 7
    Last edited: 11 Feb 2020
  2. Laufey Gift med forumet Sensommerbarna 2019 Assistert-jentene Julibarna 2019

Velkommen til galskapen :D
    IVF er brutalt, overveldende, lærerikt, og forhåpentligvis resulterer det i en spire :)

Tror nok alle her inne kjenner seg igjen i det du skriver, det er både håp og nederlag, det er ukjent, det er skummelt, man vet ikke hva som skjer. Og kanskje det er like greit, på noen måter..

Uansett, de aller fleste lykkes til slutt, selv om veien kanskje er kronglete.
    Gleder meg til å følge dere på veien :)

:welcome

3. Veslejinta Forumet er livet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️ Assistert-jentene

Velkommen til oss :) Og masse, masse lykke til :)

Jeg er ekstremt glad for å ha kommet hit.
    Det er utrolig fint å ha ett felleskap, der folk skjønner oss :)

4. ♡ Daydream ♡ Forumet er livet Assistert-jentene

Velkommen er du!
    Her inne er vi alle like gale ;)

5. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Takk for velkomster!

Hællandåran, i dag er jeg TRØTT! Våknet i tretiden, lys våken. Vanligvis bryr jeg meg ikke om snorkingen til mannen, men i natt dreiv han åpenbart pukkverk på akkord. Prøvde å sove likevel, men måtte gi opp da katta satte i gang med å slå personlig rekord i trappeløp. :bored:

Etter to timer med lydbok fikk jeg ENDELIG sove, men merker i dag at det ikke har vært all verden med søvn. :sleep011

6. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

To dager på seminar gjør sitt for å sabotere den planlagte slankingen. Jaja. Maten var god, og jeg TROR jeg klarte å begrense meg.

På veien hjem snakket jeg og en god kollega om hele dette IVF-opplegget, og selv om tårene rant var det godt å kunne snakke med noen som ikke er mannen.

7. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Om 18 dager sender vi søknad om IVF. Siden vi fikk med skjemaene hjem fra gyn har jeg igrunn vært helt uinteressert i hele opplegget. Det er vel sikkert en slags beskyttelsesgreie. Like greit å fortrenge det, liksom.

Om 19 dager overtar vi nytt hus! Vi har vært flinke til å sysselsette oss selv, kan man si. Nå går det i pakking fram til gyn-time siste dag i februar, og etter det pakker vi ut. Det blir fint. Jeg gleder med!

I dag har jeg kjent litt ekstra på barnløsheten. Morsdag og farsdag har vært tunge dager i flere år. Håper vi har, eller i det minste venter på vårt eget barn ved neste mors- og farsdag. :Heartred

• Hjertelig Hjertelig x 4
  8. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Tror jeg må snikinnføre slanking i denne dagboken. Leste i natt at en eller annen var redd for at søknad om ivf skulle bli avslått pga vekt. Jeg MÅ ned 10 kg. Helst 15. Og helst i går. Om jeg står på får jeg til kanskje 2 kg til søknaden sendes. Det er visst 9 ukers ventetid på riksen, så da skal jeg i teorien klare de 10 kiloene før forsamtale. Hvis det så er enda ca 9 uker til start, blir det 20 kg til sammen.

Jeg er igang med maten. Fikk tips om Flexikost av en kollega. Det er veldig enkelt å forholde seg til, selv om mengdene noen ganger er litt rare. Hvem spiser 100 gram leverpostei til et måltid?! Veldig deilig å slippe å forholde meg til å regne ut mengder osv. Neste på lista er å komme mer i aktivitet. Nå er det skøytebane overalt her, så det får bli en annen gang....

9. ~Ønskebarn17&19 Forumet er livet Tilgangsansvarlig Desemberlykke2017 Julegavene 2019 Assistert-jentene

Følger deg gjerne på veien mot barnet :happy: det er en berg og dalbane men totalt verdt alt slitet når man er i mål.:angelic:

10. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Tallenes brutale tale: 101,4 kg. Jaaada. Skal ikke kjede meg i alle fall. :hilarious:

11. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Wohoo, vinterferie! :talk017

Denne uken skal jeg sove og gå tur og lese bok og drikke kaffe.

Eller pakke flyttelass, som det også kalles. :rolleyes:

12. ~Ønskebarn17&19 Forumet er livet Tilgangsansvarlig Desemberlykke2017 Julegavene 2019 Assistert-jentene

Kos deg☆

13. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Vinterferie dag 1: våknet med vondt i hodet, vondt i nakken, vondt i halsen og kvalm. Jeg antok at jrg kom til å bruke deler av ferien på å være syk, men ferieformen kom raskere enn antatt. Jeg ville unngå å ta smertestillende (bare Ibux som funker for meg), men til slutt måtte jeg gi etter. Etter en liten halvtime vare jeg på beina.

Senere på dagen slet jeg med ubehag og tyngdefølelse i underlivet. Kjentes ut som on livmor og eggstokker hang i knehøyde. Sånt gjør meg gretten og irritert, kanskje mest fordi jeg ikke kan forklare det for mannen. Om jeg sier «jeg har vondt i magen» foreslår han å ta en tur på do. Sannsynligvis ville ubehaget avtatt om jeg hadde klart å presse ut eggstokkene mine, men da ville jeg jo også vært en medisinsk sensasjon.

Irriterende mange elever på det lokale kjøpesenteret også, har ikke så lyst til å møte de når jeg føler meg blæh i joggebukse og sliten strikkejakke. Men det var vel ikke annet å forvente heller. En av ulempene ved å jobbe i lokalmiljøet.

Sofatjenesten fortsetter ut kvelden. Håper på å få gått en tur i morgen.

14. ~Ønskebarn17&19 Forumet er livet Tilgangsansvarlig Desemberlykke2017 Julegavene 2019 Assistert-jentene

Huff da, god bedring :angelic:

15. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Her svinger formen raskere enn man skulle tro! Fra å være sengeliggende på lørdag prøvde jeg meg på sesongens første joggetur i går. Bare veier gir meg inspirasjon til å komme meg ut. Uansett deilig med en halvtime på beina! Kondisen er ræva, men prøver meg på opplegget til appen Get Running.

Ferie er herlig, og jeg ligger fortsatt i senga. Har planer om å veie meg når jeg står opp. :nailbiting: Forhåpentligvis har jeg kvittet meg med noen gram!

16. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Hurra! Vekta viste 100,4 kg, det er 1 kg mindre enn forrige uke! :talk017

Målet om å ligge under 100 kg før besøk hos gyn neste uke er absolutt tilstede!

• Liker Liker x 2
  17. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Har hatt mye vondt i underlivet de siste dagene, og det er ikke menssmerter. Det tar så mye energi, og jeg blir engstelig for at alt ikke er som det skal. Ser fram til undersøkelse til uka. Deler av meg håper at gyn skal si at endocysten må opereres ut, andre ikke pga mulige komplikasjoner. Uansett skal det bli greit å få sendt henvisning til IVF.

18. ~Ønskebarn17&19 Forumet er livet Tilgangsansvarlig Desemberlykke2017 Julegavene 2019 Assistert-jentene

Så greit å få sjekket seg da. Endosmerter er noe dritt! Flink du er med joggingen! :)

19. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Ja, men hsr heldigvis ikke hatt VELDIG vondt de siste to årene. En stund så jeg bare stjerner av smerter. Nå er det bare såpass at det slitsomt. Rart hvor vant man blir til smerte etterhvert. :rolleyes:

20. FrøkenMG Elsker forumet Vi som prøver :) Assistert-jentene

Har benyttet ferien til å se noen dokumentarer. Nå ser jeg på What the health, og får nesten umiddelbart behov for å bli veganer. Er det sånn her i Norge også? :nailbiting:

Del denne siden