Tenker mye...

2 Stjerner

Betatt av forumet
på fødeplassen jeg er tildelt. Altså Ullevål. 
Jeg hører så mye rart om plassen og det er kanskje bare skrekkhistorier jeg har blitt fortalt?! Jeg må også si at jeg er skeptisk til at det er så stort der oppe og at man blir plassert på barselhotell etter fødsel. Personalet hører jeg er ofte stresset og nesten ikke smiler til deg når du er der, enkelte ganger er det ikke plass til deg så du blir flyttet på, og folk får ikke komme inn til føden før nesten ungen er mellom føttene på deg. Og må innrømme at det er ikke dette jeg vil på den store dagen og dagene etter :-P
Jeg visste jo lite når legen min spurte om hvor jeg ville søke fødeplass, for det har jeg ikke vært bort i før. Hun spurte meg, Ullevål? Og jeg tenkte jo som så at det var sikkert der jeg hørte til (med tanke på bydel og hvilken kant av byen man bor i)  
 Jeg vet jo ikke hvordan det er på hotellet der, men synes at det var godt og ha folk rundt meg etter sist fødsel. Da hadde jeg enerom lengre inn i føden der :-) Vi har jo ikke noe familie og slekt her i Oslo, så føler at man blir litt alene rundt denne graviditeten og fødselen fra før av. 

Huff, nei. Dette ble langt og kanskje litt uoversiktelig. Men håper noen sitter med litt erfaring fra plassen og at jeg også kan få høre litt fine historier derfra?! Hva skal jeg gjøre? Er det for sent og ev. søke på nye plasser tror dere?  
Hehe... Blir bare litt tankefull når jeg har tid til og sitte her for meg selv, som dere ser ;-)

Jeg skjønner godt at du sitter med slike tanker.
Hadde nok gjort det samme om det var meg som hadde fått dette fødestedet.
man skulle kunne føle seg trygg når man skal føde, så jeg hadde nok kanskje søkt om å få et annet fødested da.

Jeg har født på ullevål og er kjempefornøyd! Kjempekoselige folk, fikk fødestue med en gang (4cm åpning). Kjempefint på hotellet, supergod mat (buffet). Følte ikke noe på at jeg var på et stort sted. Var stille og rolig der, merket ikke noe stress, alle tok seg god tid til oss :) Hadde gjerne født der igjen om jeg kunne! Førstemann fødte jeg på rikshospitalet og der var jeg ikke fornøyd..

Jeg har ingen erfaring med skehusene dere nevner, men samme "diskusjonen" er det i mitt område - jeg hører positive og negative ting om hver av de tre sykehusene jeg kan velge. Tror det er veldig personavhengig dette også. Når vi nettopp av født er vi vel nokså hormonelle og fintfølelige...tror man skal gå inn i det med positivitet selv, så går det nok bra:)

Skal Ullevål være ille? Har aldri hørt disse skrekkhistoriene, jeg. Heldigvis.
Skal føde der selv, og gjorde det sist også. Og er veldig fornøyd med det.
Jeg synes de som jobbet der var kjempehyggelige, selvom jeg fødte midt i juli med ferie og lite personale, samt babyboom.
Det eneste jeg kan skjønne er at hotellet ikke passer alle, man blir litt overladt til seg selv og det var tøft. Du må bare være flink til å be om hjelp, det er folk som kan stille opp hele tiden så du er ikke så alene som det kan føles.
Jeg synes det er veldig betryggende å føde på det største sykehuset med mest ekspertise, om man skulle trenge det. Men om du synes det blir for stort, og ønsker noe mer "intimt" har jeg hørt veldig mye bra om Bærum sykehus. Du kan sikkert få byttet dit om du vil, da Ullevål er mye mer populært og Bærum har mindre pågang.

Siden vi skal ha baby på den travleste fødselstiden i året, så forventer jeg ingenting fra sykehuset egentlig. Jeg ser for meg at jeg ligger og føder på et kott eller noe ;p Ønskene mine kan jeg sikkert se langt etter pga plassmangel. Jeg har ikke søkt noe fødested enda, da, jeg gjør det vel kanskje på neste jordmortime? Vil føde på Storken i vann. Har hørt at det er noen som havner der ufrivillig fordi det ikke er plass på KK, så... Krysse fingre for dette her!

Edit: Man slipper visst å søke i Bergen om man skal på Føden eller Storken. Der var jo det problemet løst ganske så kjapt ;p

Jeg tenker at uansett hvor en skal føde så er det alltid noen med dårlige erfaringer.. Det er alltid folk som jobber der som ikke klarer å møte den fødende slik den fødende har behov for, også er det noen som er helt fantastiske.. Kommer an på kjemi osv.. 
Jeg fødte på drammen sist, hadde helt ok jordmødre (hadde 3 forskjellige)...på barsel møtte jeg mange forskjellige og der var det flere som var helt forferdelige, men så var det en jordmor som bare løftet meg opp og hjalp meg mye, hun glemmer jeg aldri :) 

Jeg fødte på Ullevål sist, i midten av juni, og var kjempefornøyd. Kom inn med 3 cm og fikk plass med en gang. Følte meg hele tiden trygg og godt ivaretatt. Litt rart å bli overlatt til seg selv to timer etter fødselen, men det var kun med en gang.  Når vi ringte etter personalet på pasienthotellet, kom de med en gang. Håper vi kan bli overført rett til hotellet denne gangen også.

Nå hører jeg egentlig til Bærum, men søkte meg til Ullevål og ble overlykkelig når jeg kom dit. Jeg synes det gir en veldig trygghet at det er et såpass stort sykehus og et kjempepluss at det er egen barneavdeling der. Da føler jeg meg trygg på at ekspertisen er rett i nærheten hvis det skulle skje noe.

Kjenner mange som har født på Ullevål og alle har vært fornøyde. Noe er det alltid å klage på, men det tror jeg det vil være overalt. 

Jeg skal selv føde på Ahus fordi det er mest praktisk for oss geografisk sett, men har bare hørt positive historier om Ullevål fra de rundt oss som har født der! Det blir litt hva man gjør det litt selv også, vær positiv og vær flink til å be om hjelp eller si i fra når du har behov for det så ordner det meste seg uansett:)

Jeg fødte storebror på Ullevål, og synes alt rundt fødselen var veldig greit! Skulle egentlig føde på ABC avdelingen der, men grunnet misfarget fostervann måtte jeg til føden. Synes alle vi møtte der var hyggelige og følte aldri at de hadde dårlig tid eller var stresset av andre grunner. Hadde en fin fødselsopplevelse. Rett etter fødsel ble vi overført tilbake til ABC hotellet, og det var kjempe flott! Eget rom der pappan også fikk ligge over. Var ikke noe problem at vi ikke fikk ta med familie opp på avdelingen, det var helt greit å møtes nede i cafeen.

Meeeen...........jeg skal ikke føde der igjen. Det er pga at vi ble sendt hjem med et dødssykt og blindt barn. Dette er noe jeg mener kanskje både jordmødrene ved ABC og iallefall legen som gjennomførte helsesjekken før hjemreise skulle ha oppdaget! Vi reiste hjem etter kun et døgn, pga besøk fra familie, og dro tilbake dagen etter for å ta føllingtest o.l.. Da oppdaget HELDIGVIS denne legen sønnens hjertefeil og vi ble akkurat i tide sendt til Riksen for operasjon. Det var mange tegn som burde blitt tatt mer på alvor av personalet der, som at han var blå/var ekstremt slapp og sov hele tiden/klarte ikke drikke noe særlig siden han var så sliten/han var kald o.l. Alt ble betegnet som normalt. Til og med det at det ene øyet hans var mye mindre enn det andre, og er synlig for hvem som helst overså den første legen. Enda samboern spurte flere ganger om det ble vi avfeid og fikk som svar at det hadde rød refleks og dermed var ok. Det var det altså ikke, han er blind på det øyet siden det er underutviklet og har ikke iris en gang! Noe som er veldig synlig. Sååååå pga av dette ønsker jeg ikke å føde der igjen, og har bedt om å få føde på Riksen. Vi hadde en veldig fin opplevelse når vi bodde der da sønnen vår ble hjerteoperert og vi følte oss veldig trygge.
Det er godt mulig dette hadde skjedd på hvilket som helst sykehus, og vi har i dag nesten all oppfølgning av sønnen vår på Ullevål og er kjempe fornøyd, men JEG klarer ikke helt å legge fra meg denne ene episoden, så da vil jeg føle meg tryggere på Riksen.

Det er godt å høre at det er flere av dere som har gode opplevelser derfra da ihvertfall :-) Jeg er en positiv person av meg og tror nok ikke (håper ikke) det blir noe problem. Jeg synes det er betryggende og vite at det er det sykehuset med mest ekspertise da :-)

Det er liksom historier som du idabh kom med her jeg hart hørt. Venninne av meg som måtte ta haste keisersnitt på sitt første barn og ble så dårlig sydd igjen at da hun skulle føde sin sønn nå ifjor sommer så var det på nære nippen at både hun og sønnen gikk bort pga. det var nesten sånn at livmoren revnet da hun pressa. Dette var noe de oppdagen på Riksen. da hun der også måtte ta haste keisersnitt og de brukte god tid på og rette opp feilen de hadde gjort på Ullevål :-/

Men jeg tror nok dette kommer til og gå bra da, og skal ikke ta eventuelle sorger på forskudd :-)

Back
Topp