Tenker du på hvor mye du bruker mobilen?

Preggers87

Elsker forumet
*MIA*
Julegavene 2019
Leste nettopp en artikkel om en dame som hadde født tvillinger. Og disse guttene var fire år. Hun tellte hvor mange ganger di kikket på henne over en viss tid. Hele 28 ganger. Tror det var i løpet av en times tid mens de lekte. Det fikk meg til å tenke på at jeg skal bli enda flinkere til å ikke være så avhengig av telefonen. Man trenger ikke dokumentere alt med bilder, og sende på snap. Mitt nyttårs forsett er å ikke bruke tid på telefon som ved f eks sosiale medier, aviser etc før etter minsten sover så lenge han er der jeg er. Samme gjelder vel også for partner og når man er med venner og familie. Hvor viktig er telefonen for deg og hvor mye tid bruker du på den i løpet av en Dag? Kan du bli bedre?
 
I dag glemte jeg den i sekken til ei venninne da vi gikk tur, så den ble med hjem til henne.

Og jeg har ikke giddet å dra for å hente den. Så tror nok ikke jeg er så avhengig, og kan ikke tenke meg at jeg er så ille :)

Men skriver under på viktigheten av å være tilstede med vår oppmerksomhet og alle sanser!
 
Jeg har perioder jeg sitter for mye :p

Men når Mie er våken er jeg veldig obs på at det ikke skal ta oppmerksomheten. Gir ho øyenkontakt hver gang ho ser på meg, spør/prater når ho smiler osv. Om jeg merker at jeg ikke klarer det så legger jeg fra meg telefonen, og merker jeg at samboeren min er helt inn i sin tlf (han klarer ikke multitasking) så legger jeg også fra meg tlf.

Gjør så godt jeg kan - er jeg veldig sliten så er tlf en måte jeg klarer å roe ned hodet på, så nå i det siste har det blitt mer enn ønskelig her.
 
Jeg kan alltids bli bedre, kan man ikke alltid det da?
Men jeg har blitt veldig bevisst på det! I stedet for å sende snap hele tiden kan jeg heller ta et bilde eller 3 og legge fra meg tlf. Senere når jeg er alene og har tid, da sender jeg til de jeg vil.
Sitter jeg sammen mannen/mini så legger jeg den vekk. Er vi og spiser er det ikke så nøye for meg om jeg får sms, jeg MÅ ikke lese den med en gang, det kan vente.
Mini må jeg ofte krangle med. Men det er flere grunner til at han har fått lov til å bruke tlf mer enn jeg er komfortabel med (mer enn å bare ringe/sende sms)
Mannen har jeg OFTE kranglet med pga dette. Han skvetter og sjekker sin tlf når min lager lyd. Han greier ikke å legge den fra seg. Ofte så får jeg kranglet meg til at han ikke skal bruke den så vi kan prate, men det går aldri mange minuttene før han må Google det vi snakker om eller vise meg et bilde. Jeg gidder ikke fortelle han ting lenger om han sitter og surfer samtidig, da får vi heller la vær å prate. Han har "svart feil" så mange ganger så jeg kan like gjerne prate med veggen.
Akkurat det der vil jeg ikke gi meg på, jeg VAR sykt avhengig en periode, men det er ikke så problematisk å venne seg av det heller. Misforstå meg rett, jeg får angst anfall om jeg glemmer tlf et sted og ikke har den, jeg MÅ ha den. Men jeg kan ha den i lomma i mange timer uten å sjekke hva som har skjedd på den..
 
Prøver og ikke bruke mobilen når jeg er med lillemor. Så til og fra bhg, når vi spiser og leker sammen er mest mulig mobilfri. Men om hun er veldig sliten en dag og faktisk gidder å sitte i ro å se på tv/serier på nettbrettet da bruker jeg gjerne tlf selv om hun er våken. Og om vi har familie besøk og hun leker med andre og ikke bryr seg om meg da kan jeg gjerne sjekke sms og kanskje bruke noen min på tlf. Men med en gang hun er i seng da bruker jeg mobilen ganske mye :p
 
Tenker mye på det, og vi er veldig avhengig begge to her. Prøver alltid å bli bedre. Tror også at det er viktig å ikke legge på seg unødvendig dårlig samvittighet:)
 
Vi har ingen barn enda så vi har ingen å ta hensyn til enn oss to. Men mitt nyttårsforsett er å ikke bruke mye tid på tlf nettopp fordi jeg vil ha mer tid med gubben når vi sitter sammen I sofaen, kjører bil og div. Nå har jeg ikke vært spesielt avhengig ift folk som ikke klarer livet uten, men jeg har brukt noen timer på tlf.
Jeg blir fornærma og irritert/forbanna når jeg sitter og prater med en venninne også midt I samtalen så er nesa gravd nedi mobilen, eller når en kunde kommer inn I butikken og tror at jeg skal hjelpe han/henne når de er I en tlf samtale.
Eller at gubben drar opp tlf midt under julemiddagen...Da har folk problemer.
Så her blir det mobilparkeringskurv på gangen når vi får besøk. Uavhengig om besøket blir fornærma, selvfølgelig greit at de har tlf tilgjengelig om de venter en viktig tlf eller melding, men da skjønner de poenget når de kommer.
Vi skal ta I bruk kameraet når mini kommer så får vi de bildene vi trenger med det, det blir nok noen med tlf også, men fokuset blir jo flytta når vi har det vi trenger med et kamera uten Internett.
 
Jeg bruker alt for mye tid foran mobilen ja! Er kun meg og samboer, men kjenner at vi begge må virkelig skjerpe oss! Er ofte vi sitter i sofaen og ser på hver vår mobil!:/
Ikke bra.. Skjerpings ;)
 
Føler jeg har en grei balanse. Er jeg sammen med barna, er de førsteprioritet. Kommer det en tlf eller sms kan jeg fint sjekke det, men surfer ikke. Har hele kveldene til det :p
 
Back
Topp