Tenker dere noe på evt. svangerskapsdiabetes?

*Håpefull*

Glad i forumet
Jeg var på svangerskapskontroll for noen uker siden og spurte jordmor om dette med svangerskapsdiabetes og hvor vanlig det er å få det og om man kan kontrollere det noen lunde med et ikke altfor usunt kosthold.

Det hørtes ut som det var nokså vanlig å få SD og at selv om man passer litt på og ikke er altfor usunn så kan man likevel få det. Det høres så tilfeldig ut. Jeg har ikke spesielt lyst å få det (selvfølgelig) og passer enda mer på nå hva jeg spiser/drikker. Prøver å drikke mindre appelsinuice feks, noe jeg pleide å drikke mye av men som hun jordmoren min nevnte spesifikt er en sånn typisk ting mange "bommer" litt på, tenker er veldig sunt og drikker mer enn de burde og får i seg mye mye sukker.

Drikker 1-2 kopper kakao/te pr dag da vi har kaffemaskin på jobb og prøver å begrense meg til godteri og brus til helgene. Drikker en god del o-boy melk også :) Spiser en god del frukt (sukker i det og, men da får jeg hvertfall i meg en del vitaminer:joyful:) og middagene pleier å være variert og forholdsvis sunne.

I hvor stor grad tenker dere på dette og hvordan er kostholdet deres? Eller, rettere sagt: hvor mye usunt tilatter dere dere selv ila en uke?:happy: Mener ikke å høres panisk ut men det er litt fint å ha noen andre å konversere med i samme situasjon rundt dette syns jeg.
 
Jeg har i grunn spist det jeg vil, men får ofte dårlig samvittighet om jeg gafler i meg for mye dritt. Nå er mannen keen på litt sunnere livsstil så kanskje blir det lettere når vi er sammen om det. Ellers tenker jeg ikke mye på svangerskapsdiabetes i grunn... legen tok den blodprøven av meg selv om jeg ikke var i gruppen som skulle tas. Og langtidsblodsukker mitt var visst helt normalt. Jeg har derimot kjempelavt jernlager (serum ferritin på 13) og kom på NÅ at jeg kjøpte nifrex på fredag som jeg skal ta daglig :hilarious: jeg er SÅ glemsk når det kommer til tabletter... huff...
 
Tenkte vel mer på det i starten av svangerskapet, mens nå er jeg nok litt for flink til å unne meg noe godt litt oftere enn jeg burde :angelic: klarer fortsatt ikke smaken av kaffe, så blir fort en kopp kakao på jobb og sånt. Er vel kanskje mer mengden enn akkurat hva som har blitt et problem nå også. Kan kaste innpå 4 kiwi i slengen og sånt, og det pleier jeg jo vanligvis ikke å gjøre. Tror ikke jeg har evnen til å bli mett lenger o_O
 
Ja jeg tenker en del på det, spesielt siden jeg har en del ekstra kg. Men blir fulgt opp med sukkerbelastning og langtidsblodsukker osv. Alt er heldigvis fint. Spiser det jeg skal, litt kos av og til. Har ikke helt den store matlysten, men det går fint så lenge jeg får i meg det jeg skal i løpet av en dag :joyful:
Tenker ikke over å ikke drikke for mye av det eller det, blir helst bare å fokusere på at de og de tingene er bra for en på andre måter enn å kun fokusere på sukkeret. Fruktsukker er jo bedre enn rent sukker f.eks. så handler heller et par ekstra epler enn en sjokolade på butikken:joyful:
 
Jeg har i grunn spist det jeg vil, men får ofte dårlig samvittighet om jeg gafler i meg for mye dritt. Nå er mannen keen på litt sunnere livsstil så kanskje blir det lettere når vi er sammen om det. Ellers tenker jeg ikke mye på svangerskapsdiabetes i grunn... legen tok den blodprøven av meg selv om jeg ikke var i gruppen som skulle tas. Og langtidsblodsukker mitt var visst helt normalt. Jeg har derimot kjempelavt jernlager (serum ferritin på 13) og kom på NÅ at jeg kjøpte nifrex på fredag som jeg skal ta daglig :hilarious: jeg er SÅ glemsk når det kommer til tabletter... huff...

Ja, det beste er når alt er som det skal, men da har du en del mangel på jern ja, det var lave verdier:oops: Flott at du blir fulgt opp rundt det da ift. tabletter :D
Jeg prøver å begrense meg litt rundt sukker inntaket, men det går ei grense for ikke å bli helt panisk tenker jeg, haha:laughing002
 
Tenkte vel mer på det i starten av svangerskapet, mens nå er jeg nok litt for flink til å unne meg noe godt litt oftere enn jeg burde :angelic: klarer fortsatt ikke smaken av kaffe, så blir fort en kopp kakao på jobb og sånt. Er vel kanskje mer mengden enn akkurat hva som har blitt et problem nå også. Kan kaste innpå 4 kiwi i slengen og sånt, og det pleier jeg jo vanligvis ikke å gjøre. Tror ikke jeg har evnen til å bli mett lenger o_O

Huff, haha, ja, kjenner meg helt igjen i den. Hiver innpå med KIWI sjæl...og kjøper masse frukt ellers som jeg spiser, det døyver litt det godteribehovet men det er kanskje ikke helt bra med for store mengder der heller:smug: Tvinger meg til å drikke mer vann enn jeg har pleid å drikke....sier jeg mens jeg sitter og styrter julebrus:woot::eek: Kjøpte sekspakning med julebrus, drikker 1 om dagen, har lengtet lenge etter julebrus på flaske så jeg unner meg en om dagen til sekspakningen er drukket opp:D:laughing001
 
Ja jeg tenker en del på det, spesielt siden jeg har en del ekstra kg. Men blir fulgt opp med sukkerbelastning og langtidsblodsukker osv. Alt er heldigvis fint. Spiser det jeg skal, litt kos av og til. Har ikke helt den store matlysten, men det går fint så lenge jeg får i meg det jeg skal i løpet av en dag :joyful:
Tenker ikke over å ikke drikke for mye av det eller det, blir helst bare å fokusere på at de og de tingene er bra for en på andre måter enn å kun fokusere på sukkeret. Fruktsukker er jo bedre enn rent sukker f.eks. så handler heller et par ekstra epler enn en sjokolade på butikken:joyful:

Så lurt, bra med fokus på det som en faktisk kan spise/drikke..for det er det jo mye av det og:smug::):joyful: Det er veldig lov å unne seg noe godt innimellom, ellers blir det fryktelig lange 9-10 mnd:D
 
Så lurt, bra med fokus på det som en faktisk kan spise/drikke..for det er det jo mye av det og:smug::):joyful: Det er veldig lov å unne seg noe godt innimellom, ellers blir det fryktelig lange 9-10 mnd:D
Ja er nettopp det, og så er det så mye mat som både er sunt og bra for babyen og godt så da får en nyte det :joyful: Veldig enig i den at det blir lenge uten litt ekstra kos (selv om vanlig mat og kan være kos altså :joyful:) :joyful::joyful:
 
Ja er nettopp det, og så er det så mye mat som både er sunt og bra for babyen og godt så da får en nyte det :joyful: Veldig enig i den at det blir lenge uten litt ekstra kos (selv om vanlig mat og kan være kos altså :joyful:) :joyful::joyful:

Ja, det er mye godt man kan lage seg som er sunt og bra for mor og barn :D Prøver å lage middagene gode og varierte..Elsker middager så der er jo potensialet stort:):D 9-10 mnd er en stund ja, men heldigvis går det ganske fort, hvertfall syns jeg det har gjort det etter at man først er kommet i 2 trimester;)
 
Ja, det er mye godt man kan lage seg som er sunt og bra for mor og barn :D Prøver å lage middagene gode og varierte..Elsker middager så der er jo potensialet stort:):D 9-10 mnd er en stund ja, men heldigvis går det ganske fort, hvertfall syns jeg det har gjort det etter at man først er kommet i 2 trimester;)

Ja heldigvis mye godt å variere med til alle måltider ;)
Ja godt det begynner å gå fortere, blir fort utålmodig gitt :joyful: men må nok bare være tålmodig en stund til :joyful::joyful:
 
Jeg drikker mase ting med sukker i. Men det er fordi jeg har slitt så veldig med å få i meg nok væske. Så gynekologen sa spesifikt til meg at det er bedre at jeg drikker ring med sukker som juice, sjokolademelk og til og med brus. Enn at jeg skal gå rundt å være konstant dehydrert. Jeg sliter med lavt blodsukker i perioder(reaktivt hypoglykemi/motsatt av diabetes på en måte) men har faktisk ikke hatt noe problemer med det hittil i svangerskapet. Sist måling av blodsukkeret viste at det lå på 8, men det var ikke fastende. Dem tok det bare rutine messig, å jeg hadde nettopp drukket en god del solo. Så det var ikke akkurat et uventet funn. Men tenker litt på det med insulinresistens ja, fordi om jeg får det og jeg ikke kan drikke noe sukkerholdig, så kommer jeg til å slite med væske intaket igjen. Er så mange ting jeg kunne drikke før, som nå bare gjør med kvalm. Som vann, vann med smak, sukkerfri brus og generelt alt med søtnings stoffer.
 
Back
Topp