Tenker bare så mye... (litt lang)

baby_i_magen

Glad i forumet
Hei!
Må innrømme at jeg er litt bekymret. Har ikke fast jobb, men har nå jobbet i et vikariat (100%) fra januar frem til november-desember. Vet at jeg har krav på permisjonspenger når jeg har jobbet de 6 av 10 siste mnd før fødselen, men tenker så mye på det likevel. Vi har akkurat kjøpt oss leilighet, venter på at forkjøpsretten skal gå ut nå da, så får vi svar på om den blir vår. Så tenker derfor mye på om jeg får nok penger til å betale ned på lånet og leve et normalt liv. Huff, blir så mye å tenke og bekymre seg over når man er gravid. Er også redd for at jeg ikke er gravid, for magen vokser så SAKTE!! Vet det er normalt, men tankene dukker jo opp sammen med hormontrollet, hehe. Takk for at dere gidder å lese om mine bekymringer! Hvis flere er i liknende situasjon, så må dere gjerne skrive ned deres tanker og si fra hvis dere vet hvordan trygdeetaten løser slike ting. Er så spent!! Klem!!!

eg reker frå den eine etaten og instansen og skulen eg for å finne ut kva som skjer vist det skjer og kva eg har krav på osv... trur eg har planlagt for alle mulige senario omrent i eit par år fram i tid... føler eg er litt for bekymra da, for det er jo egentli ikkje noko eg kan gjere noko med alikavel, babyen kjem når den kjem den, uansett økonomiske situasjon... lyke til[:)]

Jeg kjenner meg igjen når det gjelder tankene rundt magen, men jeg har begynt å føle meg litt mer gravid den siste uka da magen har blitt litt hardere (ikke bare myk og fleskete liksom). Magen er fremdeles liten, men den kommer når den kommer. Skal se at din vokser sakte med sikkert, den også!

Når det gjelder hvilke trygdeytelser som kan hjelpe deg, så nevner du jo selv at du har tjent opp rett til fødselspenger. De vil jo være basert på lønnen du har hatt i vikariatet ditt. Dersom du vet at økonomien blir stram neste år, bør du kanskje vurdere å velge 10 mnd permisjon med 100 % lønn, i stedet for 12 mnd med 80 %.  Ellers er det bare barnetrygden på 970 kr i måneden som utbetales i tillegg. Trygdekontoret har ingen hjelp til uforutsette høye låneutgifter og sånne ting dessverre. Dersom dere får tilslag på leiligheten kan du kanskje få hjelp av en rådgiver i banken til å planlegge nedbetaling av lån. Lykke til ihvertfall! Det ordner seg alltids, vet du [;)].

ORIGINAL: Camilla_21

Hei!
Må innrømme at jeg er litt bekymret. Har ikke fast jobb, men har nå jobbet i et vikariat (100%) fra januar frem til november-desember. Vet at jeg har krav på permisjonspenger når jeg har jobbet de 6 av 10 siste mnd før fødselen, men tenker så mye på det likevel. Vi har akkurat kjøpt oss leilighet, venter på at forkjøpsretten skal gå ut nå da, så får vi svar på om den blir vår. Så tenker derfor mye på om jeg får nok penger til å betale ned på lånet og leve et normalt liv. Huff, blir så mye å tenke og bekymre seg over når man er gravid. Er også redd for at jeg ikke er gravid, for magen vokser så SAKTE!! Vet det er normalt, men tankene dukker jo opp sammen med hormontrollet, hehe. Takk for at dere gidder å lese om mine bekymringer! Hvis flere er i liknende situasjon, så må dere gjerne skrive ned deres tanker og si fra hvis dere vet hvordan trygdeetaten løser slike ting. Er så spent!! Klem!!!

skjønner jo godt at du er bekymret, men finn fram penn og papir og begynn å regn ut konkret hvor mye dere kommer til å må betale på lån hver måned, hvor mye du får i fødselspenger og hvor mye han samboeren din tjener i måneden....når dere finner utgifter vs inntekter blir det enklere å se hva dere kommer til å må forholde dere til neste år[:D] kanskje dere må vente litt med å ta opp lån, eller kanskje det går greit, eller dere har andre utgifter dere kan kutte ned på eller kutte helt ut....

men pust ut vennen, dette kommer til å ordne seg uansett[:D][:D]

og om ikke lenge kommer du til å kjenne babyen og se at magen begynner å forandre seg....jeg sitter og tenker motsatt angående magen her.......jeg kunne gjerne tenkt meg at den dryger med å komme,for kommer den mye nå, tenk hvor ballong jeg kanskje ser ut om 5 måneder da[&:][&:][:D] jeg vil gjerne ha en petit mage jeg(med forbehold om at ungen vokser som den skal på innsiden da[;)]) drømmer vel bare om at jeg har skjulte ekstraplasser i magen[:D][:D]

lykke til videre da, og håper bekymringene avtar masse[:)]

Forstår godt åssan du har det, er forferdelig å måtte gå og bekymre seg for sånt mens man er gravid! Jeg blir liksom 10 ganger mer bekymra enn vanlig... Har hatt samme bekymringnene rundt penger som du har, hadde ikke jobb jeg heller, men nå har jeg heldigvis fått konTRAKT FREM TIL DESEMBER! (ups lillemann "hjalp" meg vist litt... [:D]). Men når kontrakten din går ut har du vel rett på arbeidsledighetstrygd? Og så lenge du har vært i jobb 6 av de 10 siste mnd tror jeg arbeidsledighetstrygden teller med i fødselspenge-grunnlaget ditt! [:)] (Ikke helt sikker der, skal sjekke!) [;)]

Huff, vil bare gi deg en trøsteklem jeg! Vet alt om graviditet og bekymringer..Synes jeg har vært konstant bekymret jeg, si den jeg ble gravid..Om det er liv, om jeg virkelig er gravid osv..Slitsomt! Håper det blir bedre etter hvert, og at vi bare kan kose oss og glede oss over graviditeten[;)] Magen min vokser også super sakte synes jeg..
Håper du har en mann/samb. som kan ta seg av det meste økonomiske, så du silpper den belastningen nå i denne tiden. Masse lykke til![:)]

Tusen takk for svar alle sammen! Dette skal gå bra, men bekymringene kommer smygende uansett! Så godt å prate med dere som er kvinner, og kanskje i litt samme båt som meg. Så skal dere få høre videre hvordan det går, skal dra på trygdeetaten for å få råd ang. økonomien, også er ultralyden om 10 dager! Tusen takk for at dere bryr dere!!! Klemmer!!!!

Back
Topp