tenke sjæl?

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Så akkurat på nyhetene på tv2, der de filmet en jente på veg gjennom slottsparken i natt (eller natt til lørdag).
Der dukket det opp vektere, brannmenn, natteravner, garden, og frivillige for å hjelpe jenta.

Kjempebra!

Men jenta klarte jo knapt nok å gå! Totalt dritings.

Voldtektsmenn er skadd i hodet- uansett etnisitet. Det er det ikke noe tvil om.
Men jeg synes faktisk det bør være mulig å begrense inntaket en smule, kanskje spesielt når det er en såkalt voldektsbølge? Det ropes at det bør gjøres noe med innvandreres holdninger til norske jenter, og det hyles at vaktholdet og politiet må skjerpes.

Men kan ikke vi skjerpe oss litt også..?
Jeg kjenner ikke så mange i utelivsbransjen i Oslo, men de jeg har snakket med har ikke sett noen endring i jenters oppførsel ute. Det drikkes like mye fortsatt.

Og det er ikke noe sammenheng mellom klær og overfallsvoldtekter. Kanskje fyren har blitt opphisset av å se på lettkledde damer, men det er ikke nødvendigvis de med miniskjørt og dyp utringning som blir overfalt. Det er den random jenta som valgte feil rute hjem som blir det.

Veldig enig! Som Fru Riskorn sa det forrige uke, vi låser jo bilen vår og huset vårt så hvorfor ikke ta litt ekstra forholdsregler selv også?

Ja, det ER lov å tenke selv.. Tror mange glemmer det, i sin streben på å få byen tilbake. Du HAR lov å tenke, selv om det er overfallsmannens feil!

Gå gjerne i miniskjørt og navledyp utringning, men ikke vær så drita at du ikke kan gjøre motstand! I hvert fall ikke nå!

Labambie skrev:
Veldig enig! Som Fru Riskorn sa det forrige uke, vi låser jo bilen vår og huset vårt så hvorfor ikke ta litt ekstra forholdsregler selv også?

Mhm.
Hjelper ikke å si at det er voldtektsmannen sin feil og ikke din hvis du blir voldtatt.
Skjer det så skjer det, og du er offeret uansett hvem som har "rett".
Det er det samme som å stupe uti veibanen fordi man har forkjørsrett. Blir du påkjørt så blir du påkjørt, blir ikke noe mindre skada om du hadde veitrafikkloven på din side.

Tøsa skrev:

Labambie skrev:

Mhm.
Hjelper ikke å si at det er voldtektsmannen sin feil og ikke din hvis du blir voldtatt.
Det er det samme som å stupe uti veibanen fordi man har forkjørsrett. Blir du påkjørt så blir du påkjørt, blir ikke noe mindre skada om du hadde veitrafikkloven på din side.

Likte denne! Er så enig!

Jeg lurer på hvor mye motstand en klinkende edru - anstendig kledd kvinne er i stand til å gjøre OM en overfallsvoldtektsmann har BESTEMT seg for å angripe henne?
(Med alle onde krefter og syke drifter og innfall som enn måtte ligge til grunn for det)

Tøsa skrev:

Labambie skrev:

Mhm.

Jeg har falt av, for jeg skjønner ikke lignelsen din. 

Fittifutta skrev:
Jeg lurer på hvor mye motstand en klinkende edru - anstendig kledd kvinne er i stand til å gjøre OM en overfallsvoldtektsmann har BESTEMT seg for å angripe henne?
(Med alle onde krefter og syke drifter og innfall som enn måtte ligge til grunn for det)

En klinkende edru, anstendig kledd kvinne er i stand til å velge en annen rute, eventuelt ta en taxi eller slå følge med noen andre. 

Jeg føler allerede tråden tar feil retning. Dette blir igjen et forsøk på å skyve litt av skylden over på offeret. I den tråden her om dagen skrev Betty Boop eller Poob(husker ikke) det på den beste måten. Etter en voldtekt finnes det ikke et komma etterfulgt av et "men". Det kommer et punktum. Hun ble voldtatt. 

~Damen~~ skrev:

Fittifutta skrev:

En klinkende edru, anstendig kledd kvinne er i stand til å velge en annen rute, eventuelt ta en taxi eller slå følge med noen andre. 

Jeg betviler at bekledningen og dens eventuelle anstendighet har noe å si for ruten kvinnen velger å følge hjem?

IsThaBeth skrev:
Jeg føler allerede tråden tar feil retning. Dette blir igjen et forsøk på å skyve litt av skylden over på offeret. I den tråden her om dagen skrev Betty Boop eller Poob(husker ikke) det på den beste måten. Etter en voldtekt finnes det ikke et komma etterfulgt av et "men". Det kommer et punktum. Hun ble voldtatt. 

SELVSAGT! Dèt er det jo ingen som betviler overhodet. Du kan ha brannvarslere i huset, allikevel kan huset ditt brenne ned. Allikevel så hadde du iallefall en brannvarsler, som en ekstra forholdsregel. 

IsThaBeth skrev:

Og det er helt sant, men jeg snakker ikke om de som har blitt voldtatt. Jeg snakker om de som ikke har blitt det enda, og som har en mulighet til å gjøre et par enkle grep for å gjøre sjansen litt mindre for at man skal bli det.

IsThaBeth skrev:

~Damen~~ skrev:

Fittifutta skrev:

Jeg betviler at bekledningen og dens eventuelle anstendighet har noe å si for ruten kvinnen velger å følge hjem?

Nei, men om man ikke er så utrolig full så tar man kanskje ikke så lett på å gå alene midt på natten. Det er utrolgi feil at man ikke skal kunne gjøre dette, men når man vet at det pågår en voldtektsbølge så må man passe på seg selv ekstra godt. Man går i flokk, eller man tar taxi/blir hentet. Med alkoholen forsvinner dømmekraften, og selv om det ikke er kvinnens feil at hun blir voldtatt så kan hun gjøre sitt beste for at det ikke skjer. For sker det så kan man aldri ta det vekk. Så man legger ikke skyld på kvinnen som blir voldtatt, man bare understreker at man selv skal gjøre sitt for å unngå at det skjer.

Labambie skrev:

IsThaBeth skrev:

SELVSAGT! Dèt er det jo ingen som betviler overhodet. Du kan ha brannvarslere i huset, allikevel kan huset ditt brenne ned. Allikevel så hadde du iallefall en brannvarsler, som en ekstra forholdsregel. 

"Akkja, jeg gjorde det jeg kunne.."

IsThaBeth skrev:

~Damen~~ skrev:

Fittifutta skrev:

Promillen, da frøken. Tåpelig av meg å tro noen skulle ta poenget mitt.

Men hvor mange blir vel ikke overfalt i det de setter nøkkelen i døra hjemme, på doen på utestedet?

Ja, man kan godt la være å drekke seg så bort at man ikke veit hvor man er. Men en mann som vil voldta gjør det uansett om jenta er full eller ikke. Jeg hadde ikke hatt sjans til å kjempe meg fri fra et sånt monster.
(Og jeg nekter å tro at alle jentene som har blitt voldtatt i det siste ikke har tatt forhåndsregler eller vært dritafulle)

Altså, gå kledd i hva du vil, vær så drita du bare vil...
Men ikke gå i mørke gater alene når du VET det er en voldtektsbølge....

Mine tiltak er akkurat de samme som før. -for min egen sikkerhets skyld.
Jeg vil heller ha tiltak for å øke MIN sikkerhet - enn å ha tiltak for å UNNGÅ å bli voldtatt.
Sikkerhetsfokus eller "unngå-å-bli-voldtatt"-fokus er for noen en og samme ting,- i mine øyne er det ene langt mer fryktbasert enn det andre.

Back
Topp