Tenke hjørnet

twinanne

Forumet er livet
Jeg er egentlig ganske forvirret når det gjelder egguttak, det har vært dårlig med befruktede egg fortiden og da har det jo vært mange egg som har blitt tatt ut, men bare 2-3 befruktede av dem. SNODIGE GREIER, unge jenter også. For min del så var det 100%, men til gjengjeld så forsvant de fleste på vegen så jeg vil aldrig få svar på hvordan min egen befruktningsevne hadde vært, det skulle vært minst 6 av riktig størrelse. Det er en ganske lunefull metode dette her, man hvet aldrig hvordan det ender med assistert befruktning. Begynner nesten å tenke at det er best å bare få en 6-10 stk jeg, med riktig follikle størrelse. Men det er vel her man kan få litt svar på hvorfor det tar så lang tid å bli gravid, eggkvaliteten er en ting, men da blir iallefall de av bra kvalitet plukket ut. Andre problemer som jeg tenkt mye på de siste dagene er eventuelt feste muligheten, der ligger nok problemet for noen.

Det var bare mine tanker og grublerier rundt denne prosessen, er det noen andre som vil dele sine grublerier og tanker rundt IVF/ICSI/AIH/PERGO på denne tråden?

Jeg har også tenkt mye på dette,det er ikke lett, verken med festingen eller med eggene...jeg har tenkt at det er enten utviklingen på befruktningen som ikke er helt bra eller at det må være kromosomfeil...det er en lang prossess for oss jenter å bli gravid,når det ikke skjer på naturlig måte:(
har også hatt mange tanker rundt festingen...det er lixom så vanskelig å forstå dette...men alle passer vel ikke sammen...hmprf:(
hmmm...jah..det var mine tanker...hihi[:)]

Apple jeg er enig med deg der når det gjelder PCO/PCOS og de folliklene som ikke blir av riktig størrelse, men det er en liten hake for det var faktisk mange av riktig størrelse for de som har dette problemet her inne også, så jeg tror ikke det er 100% riktig, men det er nok noe i det at kroppen er på overarbeid, kan være en faktor som går ut over kvaliteten.

Men jeg hvet om ei som hadde 28 egg, 20 egg ble befrukta og hun ble gravid og det ble 18 egg på frys, snakk om super høne med PCO, denne understreker også en annen tanke jeg har om de med PCO/PCOS at det kan være lettere for de å bli gravid med IVF pga at da rekker eggene og bli modne og de får el.

Men man får jo et godt svar på noen av de som har mange egg til uttak og at det er mange som ikke blir befruktet, dersom vi ser bort fra mannligfaktor så kan det være en bekreftelse på hvorfor at man ikke blir så lett gravid, men til gjengjeld så slipper de å gå mange sykluser med dårlig kvalitet på egget som var til el, da blir det gjort unna et års med eggeproduksjon og det beste blir plukket ut, korte ned prøvetiden for da blir bare gullegget brukt.

Så var det oss med bra eggkvalitet da og hva er problemet da, da kommer vi et steg videre livmoren, hva skjer der inne stopper egget opp å dele seg eller er det miljøet i livmoren som er grunnen. Derfor kunne jeg ha tenkt meg en 5 dagers tilbakesetting eller et egg som blir prøvd ut for å se om det stopper opp på vegen, da kan man få et svar på dette. Men det er jo bare 2 dagers insetting her bortsett fra et par av fertilitetsklinikkene våre, hvem det er hvet jeg ikke. Men dersom det hviser seg å ikke være noe problem og egget er av superkvalitet, HVA ER DA PROBLEMET. Da ser jeg bort fra kromosomfeil, for det er ikke alltid grunnen. Jeg jobber med saken nå for å fprbedre livmoren min, kan være at den er helt perfekt men det skader ikke å prøve. Med alder så blir eggeskallet tykkere også, men da hadde jeg vel hørt det som at det var litt dårlig kvalitet på egget men de sa at eggene var av  bra kvalitet. Dette siste kan påvirke festeevnen at skallet ikke blir nedbrutt skikkelig før festing.

Vel det for holde for denne gang, kommer tilbake med mer senere, det er masse ting oppe i hodet mitt.

Back
Topp