Tengel??

ricke

Elsker forumet
Har lekt litt med navnet Tengel, etter at sambo foreslo det. Har lest litt om navnet, og mange forbinder navnet fra sagaen fra Isfolket "Tengel den onde, og en Tengel den gode". Har ikke selv lest serien, men synes navnet klinger så bra.... 30 stk som heter Tengel i norge i følge statistisk sentralbyrå. Er vist også et norrønt navn.

Hvilke tanker gjør dere om navnet?
Er i utgangspunktet ikke intr i at det må være sjeldent. Men lurer litt hvilke assosiasjoner det gir utad. Gutten som bærer navnet må jo leve med det så.

Mest sannsynlig så kommer et passende navn når babyen åpenbarer seg. Er lettere og se- føle va som passer. Så maaaange fine navn egentlig, og ehh.. mindre fine [;)]

Hmm var ikke ille navn det.. var faktisk fint:)

Lever selv med et norønt navn:P og det har ikek gjort meg så mye

Falt ikke helt i smak hos meg..
Men det som er viktig er jo at dere liker det[;)][:)]

Vi velger å kalle opp etter farmor(min) eller morfar(hans). Jeg syns det er litt viktig å kalle opp. Men nå er både jeg og han kalt opp da... Jeg er glad i norrøne navn, syns det er mange flotte der. Sambo heter Sigurd, det syns jeg er flott[:D]

Det var veldig uvant, men ganske kult [:)]

Eg tenker kun på sagaen om Isfolket når eg høyrer namnet, og syns ikkje noko om det. Hadde eg valt norrøne namn, ville eg heller satsa på Brage, Trym, Birk, Ask, Tarjei, Jardar, Imre eller Jone. [:)]

Men eg ville ikkje brydd meg så mykje om kva andre meiner, dersom dokke fell for eit namn. Eg har eit namn eg ønsker for sonen vår, og verken mamma, svigermor, pappa eller dei fleste på jobb syns noko om det. Men dei får no heller bli vant til det, berre eg får overtalt mannen først. [:D]

Første tanken min går nok til isfolket når jeg hører det navnet[:)] Men det er fordi jeg ikke har noe anna å forbinde det med. Selv om noen (de som har lest isfolket) nok vil gjøre det samme første gangen de hører det, så tror jeg det blir fort glemt. Etter å ha hørt navnet på sønnen deres noen ganger, så er det ham de forbinder navnet med. Og de fleste av klassekameratene hans har vel neppe lest isfolket når de blir kjent med ham..[;)] Og skulle de gjøre det senere, så blir det neppe noe problem. Mange andre navn også i den serien som andre heter, uten at man av den grunn tenker på serien.

Jeg liker navnet mye bedre enn mange av de 10 på topp navna som er nå[:)] Liker dere navnet ville jeg brukt det. Andre venner seg til det etterhvert om de ikke liker det[;)] Vi har også valgt et navn som mange ikke liker (selv om de ikke tør å si det..[:)]) Men navnet skjemmer ingen blir det sagt[;)][:D]

Har en tremening som jeg pleide å være barnevakt for når jeg var yngre som heter det faktisk. Men han er den eneste jeg har hørt om som heter det. Spesielt men fint [:)]

ORIGINAL: Alexanders`mamma

Falt ikke helt i smak hos meg..
Men det som er viktig er jo at dere liker det[;)][:)]

Var nok litt for uvant for meg, ja!!!

Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke liker navnet noe særlig...men det er fordi jeg tenker på Brødrene Løvehjerte og har litt triste ass. til den boka...

Jeg tenker og¨så på Brødrene Løvehjerte og forbinder derfor navnet med noe ondt og negativt.
Ville aldri kalt min unge for det.

Tengel hadde et stort hjerte og beskyttet alle han elsket... jeg likte han såå godt i Sagaen om Isfolket...

Så jeg liker navnet [:D]

Ikke min smak. Høres ut som et redskap....... men jeg har aldri lest eller hørt om det før så jeg må nok si det flere ganger og vende meg til det. Tar du vekk T så får du værtfall Engel;) ( dårlig humor)

Back
Topp