Temping

Førstespire98

Forelsket i forumet
Julibarna2024☀️
Hei! Help a girl out! Jeg har aldri tempet og kan ikke noe om det:hilarious:Men ser mange gjør det og er nysgjerrig. Skal aktivt inn for å prøve etter sommer og ønsker forberede meg. Er temping noe som dere anbefaler? Får dere da kontroll på eggløsning osv? Hvilken tempmåler anbefaler dere?
Takk for alle inspill :Heartred

Jeg ga opp. Det ble altfor mye stress og mas å huske, samt å få gjort det tidlig nok, samme tidspunkt i tillegg til en aktiv 2,5 åring som ofte ligger i senga vår.

Jeg tenker vi kjører «gamlemåten» og legger inn aksjer så ofte som mulig rundt eggløsning og koser oss ellers :hug013 :Heartred

Jeg gjorde det en periode, husker ikke om det var med nr 4 eller hva det var, men for min del var det artig å ha noe å holde på med underveis :shy: Fant alltid ut når eggløsning var, men 2-3 dager etter temp-stigning. Så om man skal bruke det for å finne ut av når det lønner seg å ha sex, så er el-tester bedre, da de er mer i forkant av selve eggløsningen :) Fint med temping for å f.eks. se når man har eggløsning i forhold til positiv eggløsningstest :biggrin

Jeg likte best å måle vaginalt. Oralt ble for upålitelig. Rektalt synes jeg ikke noe om, jeg liker ikke romper og rompehull :smiley-ashamed008

Jeg har temperaturmåler fra babyplan. Jeg var fornøyd med den, men sikkert greit å ha ett med lys om man førstes skal kjøpe et. Jeg brukte tlf å lyse med for å sjekke resultatet :pompus:

Du kan lese om temping her:

Anbefaler å bruke app for å skrive opp målingene. F.eks. fertility friend :)

Fant et bilde av tempinga mi. Må bare vise frem min fine chart :hilarious: Ser det var i desember 2022, så tempingen var under prøvingen med nr 5 :shy: Positiv el-test på syklusdag 15 og eggløsning på syklusdag 17.

21e5e2cd-f018-41ed-9d11-9e9c9498a216-png.396190

Temping er genialt. Letteste måten er å bruke en bærbar måler som Apple Watch. Så synker du den med fertility friends.

Ulempen er jo at du ikke ser eggløsning før etter den har skjedd, men det er også derfor temping ofte blir brukt av katolske kvinner. Da vet man at man er i en sikker periode om man ikke ønsker å bli gravid.

Selv bruker jeg temping for å vite når jeg får mensen ettersom jeg ammer og ikke har en stabil syklus.

Back
Topp