Temping som prevensjon ?

*Huldra*

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Noen her som gjør det/har gjort det?? Gode/negative erfaringer?

Jeg har nå for ente gang prøvd nok et mislykket prevensjonsmiddel, har fått alvorlige bivirkninger av flere forskjellige typer p-piller(bl.a astma), blødde meg halvt ihjel på minipillen, fikk ikke til nuva-ringen, og nå sitter jeg med en knukket p-stav i armen som skal ut i nærmeste fremtid. Er så møkklei!

Vil ikke ha noe hormoner i meg så tar gladelig imot evt andre forslag?

Jeg brukte pearly i 9 år. Ble ikke gravid og raskt gravid de gangene vi planla det.

Temping høres jo litt styr ut bare vent kjære skal sjekke tempen først:/ kondomer er uaktuelt?

Jeg steriliserte meg. Om ikke jeg hadde gjort det i forbindelse med KS på sistemann, ville mannen ha gjort det.
Gynekologer sier man kan bli gravid gjennom hele måneden, men at det selvsagt er desidert størst sjanse om man gjør det rundt eggløsning. Temping forteller deg når el har vært, så hva sjer om der har sex rett i forkant av el? Da vet du det ikke før etterpå? Da kan det være for sent... Så finnes det kondom da, men det er jo bare slitsomt.... Spørsmålet er jo: er dere enig om hva dere gjør om du blir gravid? Ønsker dere flere barn? Man må jo ikke glemme at angrepiller og abort ikke er en prevensjonsmetode.

Last edited:
Temping høres jo litt styr ut bare vent kjære skal sjekke tempen først:/ kondomer er uaktuelt?
Det er ikke slik det fungerer.
Man tar temperaturen hver dag med en gang man våkner før man beveger seg. Da vil man få likt utgangspunkt hver dag - for temperaturen varierer jo ila døgnet ut i fra aktivitet osv. Så vil temperaturen stige etter el. Enten må man føre skjema å finne el dag slik eller så bruker man pfc som gjør det for deg. Den holder styr på din temperaturforandring og sykluslengde, registrerte el osv.

Det går an å dobbeltsjekke med eltester i begynnelsen.

Ville vel ikke stolt på temping som prevensjon egentlig. Eller styrt sexlivet med det. Temperaturen stiger jo etter eggløsning, så da må du jo vente til noen dager etter dette før dere kan ha sex da. Syns det høres veldig slitsomt ut.
Og det er vel fortsatt ingen garanti for at du ikke blir gravid tenker jeg.

Om dere ikke ønsker flere barn
ville jeg nok heller gått for sterilisering hos en av dere.

Ville vel ikke stolt på temping som prevensjon egentlig. Eller styrt sexlivet med det. Temperaturen stiger jo etter eggløsning, så da må du jo vente til noen dager etter dette før dere kan ha sex da. Syns det høres veldig slitsomt ut.
Og det er vel fortsatt ingen garanti for at du ikke blir gravid tenker jeg.

Om dere ikke ønsker flere barn
ville jeg nok heller gått for sterilisering hos en av dere.
Man må ha stabil syklus da! Ellers funker det ikke nei.
Men jeg ble overrasket over min pearly. Den lyste plutselig rødt en dag tidligere enn normalt og jaggu stemte det så jeg i ettertid.

Den er 99,3% sikker ved riktig bruk.

Man må ha stabil syklus da! Ellers funker det ikke nei.
Men jeg ble overrasket over min pearly. Den lyste plutselig rødt en dag tidligere enn normalt og jaggu stemte det så jeg i ettertid.

Den er 99,3% sikker ved riktig bruk.

Her har jeg alltid hatt en stabil syklus før den plutselig forandret seg og ble en uke kortere, så det er jo ingen garanti det heller.

Aldri hørt om pearly. Hva er det? :)
Nå har vel ikke jeg tenkt å gjøre noe for å unngå barn på et par år, men kan jo være greit å vite hva som finnes:)

Vet det er kommet noe nytt sånn temping på markedet,så hun bloggeren casakaos skrev om det for en stund siden! Hørtes genialt ut!

Jeg brukte delvis temping som prevensjon i periodene før jeg skulle bli gravid. Ville ikke ha i meg hormoner minst siste halvårene før svangerskapene. Jeg synes det fungerte helt supert, men vi kombinerte med kondom i de usikre periodene da, ellers ville det blitt litt kjedelig tror jeg. Jeg har jevn tempkurve som er lett å tyde, så når tempen har steget føler jeg meg helt sikker på å ikke bli gravid den syklusen. Det virket fint for meg. Jeg ble aldri gravid når jeg ikke ville, og ble gravid på første forsøk hver gang vi bestemte oss for svangerskap. :)

Har du forresten prøvd kobber-spiral dersom du ikke vil ha hormoner?

Jeg steriliserte meg. Om ikke jeg hadde gjort det i forbindelse med KS på sistemann, ville mannen ha gjort det.
Gynekologer sier man kan bli gravid gjennom hele måneden, men at det selvsagt er desidert størst sjanse om man gjør det rundt eggløsning. Temping forteller deg når el har vært, så hva sjer om der har sex rett i forkant av el? Da vet du det ikke før etterpå? Da kan det være for sent... Så finnes det kondom da, men det er jo bare slitsomt.... Spørsmålet er jo: er dere enig om hva dere gjør om du blir gravid? Ønsker dere flere barn? Man må jo ikke glemme at angrepiller og abort ikke er en prevensjonsmetode.
Nei vi tenkte bruke kondom i usikre perioder. Abort er uaktuelt her i huset, fra begge hold, så om uhellet er ute så er det bare slik det blir.. har tre slike fra før av ser du :p

Jeg vil ikke sterilisere meg fordi det er så voldsomt med operasjon og greier. Mannen er med på tanken og vil gjøre det, men han er ikke helt klar for det enda. Minstemann er bare 5 måneder og vi snakka før om at vi ville ha 4, så derfor vil han liksom ikke ta det skrittet (bokstavelig talt) før han er helt sikker :)

Jeg brukte delvis temping som prevensjon i periodene før jeg skulle bli gravid. Ville ikke ha i meg hormoner minst siste halvårene før svangerskapene. Jeg synes det fungerte helt supert, men vi kombinerte med kondom i de usikre periodene da, ellers ville det blitt litt kjedelig tror jeg. Jeg har jevn tempkurve som er lett å tyde, så når tempen har steget føler jeg meg helt sikker på å ikke bli gravid den syklusen. Det virket fint for meg. Jeg ble aldri gravid når jeg ikke ville, og ble gravid på første forsøk hver gang vi bestemte oss for svangerskap. :)

Har du forresten prøvd kobber-spiral dersom du ikke vil ha hormoner?
Så bra at det funket for deg :) nei har ikke prøvd det.. Jeg liker ikke helt tanken på å ha noe oppi der som jeg ikke har kontroll over, derfor jeg valgte p-stav nå, for den ser og kjenner man jo. Samtidig leste jeg at man kan få litt mer merkante blødninger av den, jeg har hatt p-staven i 4 måneder nå, og blødd totalt i ca 3 måneder. Er mye derfor også at jeg bare vil at ting skal få være i fred og bare la det være naturlig :p

Det er ikke slik det fungerer.
Man tar temperaturen hver dag med en gang man våkner før man beveger seg. Da vil man få likt utgangspunkt hver dag - for temperaturen varierer jo ila døgnet ut i fra aktivitet osv. Så vil temperaturen stige etter el. Enten må man føre skjema å finne el dag slik eller så bruker man pfc som gjør det for deg. Den holder styr på din temperaturforandring og sykluslengde, registrerte el osv.

Det går an å dobbeltsjekke med eltester i begynnelsen.

Tenker fortsatt det høres styrete ut og du må jo hele tiden huske om du har sikker periode... Men er det ikke krise om det blir baby funke det jo på et vis;)

Tenker fortsatt det høres styrete ut og du må jo hele tiden huske om du har sikker periode... Men er det ikke krise om det blir baby funke det jo på et vis;)
Ja nei det går fint. Bruker den som vekkerklokke. Tar den fra nartbordet og putter den i munnen i 30 sekunder mens jeg ligger å våkner litt til. Den lyser en farge og vet da om jeg er trygg de neste 24 timene. Når den er rød vet jeg at de neste 5 dagene er røde også.

Hehe, temping er jo en del av "fertility awarness" metodene. Hvis "awarness"-biten høres styrete ut, så er det bare å glemme det. Det er bare for de som synes det er positivt å være bevisst på hvor i syklusen kroppen er, og som gidder sette seg skikkelig inn i hvordan ting fungerer. :) Mange andre synes jo det er slit bare å huske å ta p-piller, og da finnes det heldigvis prevensjonsmidler som spiral og p-stav, som gjør at man bare kan glemme alt om det. :)

Hehe, temping er jo en del av "fertility awarness" metodene. Hvis "awarness"-biten høres styrete ut, så er det bare å glemme det. Det er bare for de som synes det er positivt å være bevisst på hvor i syklusen kroppen er, og som gidder sette seg skikkelig inn i hvordan ting fungerer. :) Mange andre synes jo det er slit bare å huske å ta p-piller, og da finnes det heldigvis prevensjonsmidler som spiral og p-stav, som gjør at man bare kan glemme alt om det. :)

Hehe jeg er nok i den kategorien som syntes p - piller var greit nok men trenger ikke å studere meg selv så mye... Men forstår noen kan ha glede av det:)

Jeg har brukt babycomp før, det er vel omtrent det samme :P

Funket veldig fint, men jeg har cyster som gjør at jeg kan ha litt problemer med å bli gravid :) Tok oss 6 mnd, og da fulgte jeg nøye med på el.

Back
Topp