Temperatur under armen...

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Hvor unøyaktig er det? Natt til i dag målte jeg litt over 38.. Og det er vel 0,5-1 som skal legges til? Nå målte jeg 37,4... Så det er vel da også feber? Søøøren... Skulle gjøre klart til jul tirsdag og fredag mens ho var i barnehagen og nå blir det ingenting.. Det er ikke mulig :(. Og nå kjennes det ut som at jeg blir dårlig og. God jul liksom..

Mener det er 0,5 som skal legges til under armen.

det er 0.6 som skal legges til.

Det varierer fra temperaturmål til temperaturmål. Alt fra 0,4 til 1,0 grader skal legges til. Så det står i brukermanualen hvor mye du skal legge til for akkurat ditt temperaturmål. Om du ikke har et som er ubestemt da, for på ene jeg har står det at man skal legge til mellom 0,6 og 1,0 grader. 

Er nok greit å legge på 0,5 grad. Sånn gjennomsnittlig blir nok det greit. Men siden hun er såpass liten, og sikkert har litt "valpefett", så pleier tempen under armen og stemme noenlunde siden hud og slikt tetter godt rundt temperaturmålet. Dersom hun er tynn blir det mer unøyaktig, og da må man gjerne legg på litt mer.

Flangre skrev:
Er nok greit å legge på 0,5 grad. Sånn gjennomsnittlig blir nok det greit. Men siden hun er såpass liten, og sikkert har litt "valpefett", så pleier tempen under armen og stemme noenlunde siden hud og slikt tetter godt rundt temperaturmålet. Dersom hun er tynn blir det mer unøyaktig, og da må man gjerne legg på litt mer.

Du har nok ganske rett.... for jeg tempet under armen på natta og fikk 38, ett eller annet og hun ble bare varmere og varmere og jeg ga ho en paracet.. for ho var veldig urolig og fikk ikke sove. "av med dyne, på med dyne".. osv.

Men i natt fikk jeg 37,3 på tempen... og tenkte det var feber om jeg skulle plusse på en grad. Men på mårran i dag var det 36, ett eller annet og ca. samme i stumpen... så da fant jeg ut at jeg ikke skulle plusse på så mye allikevel... enten det eller så var tempsaken ødelagt. Så da er hun ihvertfall feberfri og har vært det halvannet døgn.

Hvorfor tar du tempen under armen? hvor gammel er hun? skal ikke ta tempen under armen på barn under 3 år har jeg lest. Man skal holde armen inntil kroppen i 5 min for så ta tempen og legge til 0,5.

filledokka skrev:
Hvorfor tar du tempen under armen? hvor gammel er hun? skal ikke ta tempen under armen på barn under 3 år har jeg lest. Man skal holde armen inntil kroppen i 5 min for så ta tempen og legge til 0,5.

Har du prøvd å stikke tempen i rumpa på ei jente på 2år som spreller og sparker som en idiot? .... og prøve å stikke i stumpen midt på nattan er og en utfordring med pysj og kun mobilen som lykt. 

Men uansett..... jeg fikk ca. samme temp under armen som i stumpen (fordi jeg dag nr to klarte å få det til med god porsjon flaks) ... så kan jeg ikke legge på en halv grad.... for da ville det blitt mye høyere temp under armen fremfor i stumpen og det blir jo feil. For rumpa er jo korrekt.

Men spiller ingen rolle nå.. for febern er vekk for lengst....

Back
Topp