Temperatur på soverommet

Charon

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Så mye rart man lurer på altså.. :p
Men vi skal jo ha bebisen inne på soverommet vårt den første tiden, og vi pleier alltid ha vinduet åpent, sommer som vinter. Jeg får nesten litt klaus av å ha det lukket, føler det blir så dårlig luft og føler meg tung i hodet når jeg våkner. Men det blir kanskje litt for kaldt for en liten en? Har bare sommerbarn fra før, så det har liksom ikke vært noe tema før.
 
Så mye rart man lurer på altså.. :p
Men vi skal jo ha bebisen inne på soverommet vårt den første tiden, og vi pleier alltid ha vinduet åpent, sommer som vinter. Jeg får nesten litt klaus av å ha det lukket, føler det blir så dårlig luft og føler meg tung i hodet når jeg våkner. Men det blir kanskje litt for kaldt for en liten en? Har bare sommerbarn fra før, så det har liksom ikke vært noe tema før.

Lurer på det samme selv. Vil liksom ha frisk luft på soverommet.
En ting er å lufte på dagen og lukke det igjen når man skal sove, og ha soveromsdøra oppe slik at ikke det blir innestengt. Og lukke opp vinduet igjen når man står opp.
Hjelper litt ihvertfall
 
Lurer på det samme selv. Vil liksom ha frisk luft på soverommet.
En ting er å lufte på dagen og lukke det igjen når man skal sove, og ha soveromsdøra oppe slik at ikke det blir innestengt. Og lukke opp vinduet igjen når man står opp.
Hjelper litt ihvertfall
Ja, litt hjelper det, men synes det blir så raskt dårlig luft igjen. Er helt avhengig av kaldt og mørkt rom å sove på. Tenker at litt frisk luft kan jo ikke skade, men samtidig så er det kanskje noe med nyfødte og regulering av kroppstemperatur som ikke er helt utviklet enda..? Kan jo nesten ikke legge henne i en voksipose heller :hilarious:
 
Ja, litt hjelper det, men synes det blir så raskt dårlig luft igjen. Er helt avhengig av kaldt og mørkt rom å sove på. Tenker at litt frisk luft kan jo ikke skade, men samtidig så er det kanskje noe med nyfødte og regulering av kroppstemperatur som ikke er helt utviklet enda..? Kan jo nesten ikke legge henne i en voksipose heller :hilarious:

Hehe nei du sier no der [emoji848] Får håpe de andre damene har noen gode tips [emoji4]
 
I starten skal ham sove i mellom oss, da kan vi enkelt følge med på temperaturen hans og regulere ved behov. Til senere har vi plassert sengen hans et godt stykke unna vinduet, så jeg tror det skal gå bra.

Vi må ha vinduet oppe, ellers sover vi ikke godt noen av oss. Kun på de aller kaldeste dagene sover vi med vinduet lukket, men da har vi luftet før vi legger oss. Det er mye lettere å sovne i frisk ren luft enn tung innestengt luft.
 
Vi har åpne vinduer på naborommene, og så åpne dører inn dit. Da får vi frisk luft, men ikke direkte trekk :)
 
Leste et sted at 18 grader skal være fint for baby også, husker ikke hvor da....

Vi plasserer barnesenga lengst bort fra vinduet, og regner med å oppdage det om ho blir kald. Begynner å ikke sprenglufte døgnet rundt nå etterhvert som det blir kjøligere ute.
 
Sniker fra desember :) har ikke gjort dette før, men skal ha bedside og tenker å prøve meg på ullpysj, tynn ull-lue og muligens at han kan ligge på lammeskinn i bedsiden..[emoji848] og så har vi dyne vi kan regulere med.
 
Vi har vanligvis soveromsvinduene åpne hele døgnet, året rundt. Prøver å tilvenne meg å ha de lukket om natten nå. Innser at det kan bli litt i kaldeste laget for småen å sove med åpne vinduer gjennom natten. På dagtid skal hun ligge i vugge i stuen, så får heller lufte soverommet godt da.
 
Var en artikkel her på babyverden som omtalte det med soverom:
I sengen

Om natten er det viktig å unngå at barnet blir for varmt. Babyen skal ikke sove med lue. En nattpose som kles på barnet som en slags vest holder babyen varm fordi den ikke kan sparke den av seg. Anbefalt temperatur på soverommet er 17-19 grader.

Les mer: Barn og søvn


Det vu fikk beskjed om på føden var at man skulle unngå trekk; utover det, bruke sunn fornuft.

Her sover vi med vinduet lukket, men mest fordi jeg fryser lett (og som konsekvens blir løs i magen :/). Og når dynen skal av og på; man skal opp av seng for å amme, skifte bleie og det som er..
 
Leste et sted at 18 grader skal være fint for baby også, husker ikke hvor da....

Vi plasserer barnesenga lengst bort fra vinduet, og regner med å oppdage det om ho blir kald. Begynner å ikke sprenglufte døgnet rundt nå etterhvert som det blir kjøligere ute.
Står i infomateriellet fra LUB om trygt sovemiljø for baby, leste det nå nettopp ;)
 
Har ikke erfaring selv, men vet andre som har det ganske kaldt på soverommet og har på baby lue og votter. Blir vel å kle etter forholda akkurat som når baby skal sove ute i vogna.
 
Her er også soveromsvinduet åpent hele tiden, men jeg ligger lengst unna vinduet da. Tenker uansett at det er jo mange som legger barnet ute i vogn på dagtid, vinter som sommer og barn har bare godt av det. Det trigger immunforsvaret og lungene :) Men, så klart, alt med måte og riktig bekledning :)
 
Vi har vinduet åpent.
Har på pysj, sokker, teppe og dyne. Sover hun i sengen med meg har hun på pysj og dyne.
 
Sover med vinduet oppe. Baby har på ullbody og dundyne, aldri vært kald så langt.. Men vi bor på Østlandet, og her er det jo varmt enda :)
 
Sniker fra desember.

Vi kommer til å lukke vinduet. Vi pleier og slutte å ha det oppe rundt nå fordi det blir for kaldt uansett, men hvis ikke ville jeg uansett gjort det. Jeg synes det høres så kaldt ut for en liten en. Vi har ventilasjonsanlegg i hele leiligheten så luften er ikke noe problem, heldigvis. I verste fall kanskje vi lufter litt før vi legger oss.
 
Vi sover til vanlig med vinduet åpent, men gjør det ikke nå som babyen sover sammen med oss. Vi samsover og har senga rett ved siden av vinduet, så er redd det blir for kaldt til han.
Men vi lufter soverommet fra vi står opp til vi legger oss. Også sover vi med soveromsdøra åpen, for ellers føler jeg det blir sånn ekkel, tung luft på rommet.
 
Vi sover til vanlig med vinduet åpent, men gjør det ikke nå som babyen sover sammen med oss. Vi samsover og har senga rett ved siden av vinduet, så er redd det blir for kaldt til han.
Men vi lufter soverommet fra vi står opp til vi legger oss. Også sover vi med soveromsdøra åpen, for ellers føler jeg det blir sånn ekkel, tung luft på rommet.
Akkurat samme her:)
 
Back
Topp