Temperatur på soverommet..

Vic123

Flørter med forumet
Hei :-) Jeg tenkte bare jeg skulle spørre dere om sånn cirka hva slags temperatur det egentlig skal være på soverommet der baby sover ? Også lurer jeg også på om det er greit at vinduet står åpent på natten eller om det må være lukket da? Er ikke så lenge igjen til baby er her og det hadde vært kjekt å vite på forhånd :-)

Vi har det nok ganske varmt på soverommet, og vinduet igjen på natta! Ble sånn når vi fikk førstemann (lukket da vinduet grunnet trekk), og ble vant til det. Ligger sikkert på 21 grader eller noe, men faktisk aldri målt..
Hender vi må åpne vinduet i løpet av natta hvis lufta blir dårlig, men stort sett holder det å ha døra til soverommet åpen (og lufter hele dagen).

Så lenge babyen ikke sover i trekken fra vinduet, og er passelig varm kan man ha akkurat den temperaturen man vil. De sover jo i mye kaldere luft ute i vogna. ;)

Vi har alltid hatt 12-15 grader på soverommet, liker det kaldt og har vinduet åpent. Eldste sov på lammeskinn, ullpysjamas og dundyne. Når det var veldig kaldt hadde hun små votter også på seg. Hun kunne være kald på nesetippen men varm og god på kroppen. :)

Frisk soveluft er sunt. Kan forebygge krybbedød og styrke immunforsvaret. For oss som har et astmatisk barn er frisk, kjølig luft viktig for at hun ikke skal bli tett.

Klippet fra Landsfor. Uventet krybbedød. Man får brosjyren fra helsesøster også:

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod

Spedbarn regulerer kroppstemperaturen best når de ligger på ryggen. Et spedbarn kan bli overopphetet hvis temperaturen i rommet er høy eller barnet har på seg for mye klær eller sengetøy. Temperaturen i rommet der barnet sover må være behagelig, ca + 18 C. Kjenn på barnets mage. Hvis den er mer enn behagelig varm, har barnet det for varmt. Kle av barnet når det har feber og la det ha mindre sengetøy over seg. Barnet bør ikke utsettes for kald trekk. Utendørs vil barnet alltid trenge mer klær enn det voksne gjør, men unngå tepper foran barnevognsåpningen.

Om vinteren er innetemperaturen ofte høyere enn om sommeren. Kle av barnet varme uteklær og lue på oppvarmede steder. Les mer om overoppheting (under risikofaktorer under “Krybbedød”).

Back
Topp