Temperatur på soverom..

Vipsis

Gift med forumet
Er det ikke riktig at den ideelle soveromstemperatur er 16-20 grader?
På soverommet vårt ligger temperaturen stort sett på 17-18 grader, og det synes både jeg og mannen er helt supert. Men lille jenta vår på snart 3 mnd blir iiiiskald!! Hun sover i pysj på lammeskinn, har et lettstrikket ullpledd over seg og så dundyne. Det burde da vel være nok? Problemet er at hun alltid er iskald når hun våkner, selv om alt ligger påplass over henne. Nå er hun blitt superforkjøla, hoster, nyser og er potte tett stakkars.. Tør ikke la henne sove der inne lenger, og aner ikke hva jeg skal gjøre! :(

Hviken temperatur sover deres små i, og hva har de på/rundt seg?

Ca samme temperatur som deg, men det blir gjerne litt varmere nå på sommeren. Hun sover på lammeskin med ull body og ull strømpebukse (bomull nå som det er varmere) og en lett dyne over. Men hun er veldig varm av seg da.

Er hun kald på hendene eller kald over hele seg? Alle babyer/ småbarn blir kalde på hendene om natta har jeg inntrykk av. MIN unge hadde smelta av så mye klær, skinn, tepper og dyne. 
Temperaturen på de små kjennes jo best i nakken, hvis mulig. 

vi har faktisk hatt det kaldere på romet her, til tider minusgrader på vinteren
Det vi gjorde var at ungene hadde på seg en tynn lue siden det er der de mister varmen mest og hadde på votter

nå er min 3 år men svarer for det, han har kun på seg pysj og sommerdyne,sover med vinduet oppe og han har kanskje 15 grader der inne, men er like varm for det for på morran har han sparka av seg dyna og tatt av pysjen..Da både han og broren var babyer så sov de faktisk bedre når det var kjølig på rommet de blir forkjøla hvis det blir for varmt..

Labambie skrev:
Er hun kald på hendene eller kald over hele seg? Alle babyer/ småbarn blir kalde på hendene om natta har jeg inntrykk av. MIN unge hadde smelta av så mye klær, skinn, tepper og dyne. 
Temperaturen på de små kjennes jo best i nakken, hvis mulig. 

Hun er ISKALD på hender, type fysisk vondt mot kroppen min når jeg skal amme, kjølig på ørene, kinna og helt øverst på brystet, og litt overflatekjølig i huda i nakken.. Ellers er hun god og varm, men ikke kjempevarm.. Synes også hun har på seg fryktelig mye, men tør ikke fjerne noe så kald som hun blir.. Teppet ligger helt opp til haka, samme med dyna. Hadde det ikke vert for at hun må ha luft skulle jeg lagt den helt opp til panna! ;P
Men synes også det blir VEL drøyt å legge henne i lue, votter og høy hals nå midt i juni? Jeg sover helt fint i bare trusa halvveis oppå dyna i samme rom liksom.. 
Hadde det bare vert kalde hender hadde det vert en ting, men nå er hun jo blitt syk! DEN stygge hosten! :(

knotte81 skrev:
nå er min 3 år men svarer for det, han har kun på seg pysj og sommerdyne,sover med vinduet oppe og han har kanskje 15 grader der inne, men er like varm for det for på morran har han sparka av seg dyna og tatt av pysjen..Da både han og broren var babyer så sov de faktisk bedre når det var kjølig på rommet de blir forkjøla hvis det blir for varmt..

Samme som med eldstemann det, han er snart 2. Alltid god og varm, sover med åpent vindu og dyna på gulvet.. ;P Da han var baby hadde han ikke på seg like mye om natta på de kaldeste vinterdagene engang som lillesøster har nå.. men var heller aldri like kald!

Anbefalt temp er vel 18 grader, mtp krybbedød. Vi har i den grad vi klarer alltid 18 grader hos oss, og lillebror er litt kald på hendene sine. Men god og varm ellers. 
Han ligger på lammeskinn, har bomullspysj og ullsokker samt en dyne over seg.

Vi har det iskaldt på soverommet vårt om vinteren, og der vi bodde da vi fikk Sofie luktet det røyk på soverommet vårt på grunn av naboen (det kom gjennom gulvet), så vi luftet i ett. 
Vi spurte hver bidige jordmor og lege vi så etter fødselen om det var greit med kaldt soverom, hun kom jo i februar så det var skikkelig vinter. De sa alle som en at det var helt greit, så lenge hun ikke lå rett under vinduet, og vi passet på at hun var varm nok, og alternativt kunne vi ta på en liten lue og sånt. Vi hadde lammeskinn, pysj, og ekstra ullpledd i senga til henne, men som regel sov hun sammen med meg om natta uansett, så hun var god og varm til sommeren kom. 

Nå som hun har eget rom har hun ovn på sitt rom så det ikke skal bli alt for kaldt, men vi har det likevel MYE kaldere enn 18 grader, sikkert under 8 grader om vinteren. 

Deilig med kjølig soverom! <3

Jo kaldere, jo bedre sier jeg:)
Kan godt ha det ned mot 0 på vinterstid.. Har ALLTID vinduet åpent...

Men ja, er mellom 16 og 20 grader som er den anbefalte temp har jeg hørt... Og ikke i forhold til krybbedød som jeg så noen hadde skrevet her over, men i forhold til både det ene og det andre.. bla bakterier, midd, kroppen og pusten skal ha det best da.. og sikkert mye mer:)

Blir nok litt andre tider når vesla kommer til verden.. Må sikkert moderere meg litt med vinduet, særlig til vinteren igjen...:p Men likte det jeg leste her med at det ikke gjorde noe og ha det kaldt :D

Back
Topp