Temperamentsfull 1 åring...

Førtis78

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
Lille er nå 14 måneder og har i en periode nå vært sint til tider, gjerne når storesøster eller andre i familien går eller når han ikke får lov til ting osv. Løfter han da bort og finner på andre ting, noen ganger funker det, andre ganger ikke.
Han blir skikkelig sint og hyler og griner og viser skikkelig temperament.
Noen fler som har det sånn nå?

Vår yngste er straks 3 år og vært sint hele tiden. Gir seg ikke uansett hva vi gjør, ikke gjør. Håper det snur snart.

Lille er nå 14 måneder og har i en periode nå vært sint til tider, gjerne når storesøster eller andre i familien går eller når han ikke får lov til ting osv. Løfter han da bort og finner på andre ting, noen ganger funker det, andre ganger ikke.
Ja, veldig :hilarious: Det har vært temperament siden dag én egentlig men med litt ekstra ord, bevisstheten om at hun er et eget individ og mye ønsker så er det noe hakk mer nå ja. Hun er 1,5 år nå.

Sånn er det her også, ordentlig hyling, kanskje litt gråting og vrir seg alt hun kan. Men, det går heldigvis fort over, og enda så kan hun distraheres om nødvendig. Frøkna her er også 14 mnd.

Men hun har vist temperament hele veien, og vi kommer garantert til å få litt å jobbe med etterhvert. Tenker at det går seg til, og det blir lettere når språket kommer.

Ja, min var mye slik i den alderen. Mange egne ønsker/meninger, lite språk og ikke utviklet nok forståelse for sammenhenger eller at noen ting må skje før noe annet gøy skal skje. Så ikke rart de blir litt sinna :hilarious:

Ja, min var mye slik i den alderen. Mange egne ønsker/meninger, lite språk og ikke utviklet nok forståelse for sammenhenger eller at noen ting må skje før noe annet gøy skal skje. Så ikke rart de blir litt sinna :hilarious:
Jeg haar lagt merke til at du har så utrolig mye gode svar og responser innpå her! kort, men så utrolig riktig. Manglende mening, enorm mental utvikling, oppdagelse av bestemmelsesrett... Herlig alder! Tøff, vanskelig innimellom men akk så herlig <3

Måtte bare si det, du virker til å ha utrolig fin og god tilnærming til barneoppdragelse og utvikling.

En av våre gikk fra å være veldig rolig til å være veldig temperamentsfull rett etter hun fylte ett år. Åtte år senere er det fortsatt slik :rolleyes:

Jeg haar lagt merke til at du har så utrolig mye gode svar og responser innpå her! kort, men så utrolig riktig. Manglende mening, enorm mental utvikling, oppdagelse av bestemmelsesrett... Herlig alder! Tøff, vanskelig innimellom men akk så herlig <3

Måtte bare si det, du virker til å ha utrolig fin og god tilnærming til barneoppdragelse og utvikling.

Tusen takk, du, det var veldig hyggelig å høre :) ❤️❤️❤️❤️
Tiden fra 1 til 2 år er både herlig og krevende, ja! Det er liksom alt i hver sin ende av skal en flere ganger daglig. :hilarious:

Yes... Nr2 har vært slik siden hun var 2 uker gammel.. Er nå 2,5 år og ingen bedring i sikte.

Det er nok ganske vanlig, ikke alle får uttrykt seg skikkelig pga lite språk feks og dermed blir det mye frustrasjon

Å no så til de grader til temperament på frøkna på 1år og 4måneder her. Hun kaster og sparker bort ting i sinne, hyler og legger seg ned på magen mens hun slår i gulvet:bag::eek: alt fordi hun kanskje ikke fikk lov å Rive i stykker sidene i boken sin eller henge i gardinene:hilarious:

Å no så til de grader til temperament på frøkna på 1år og 4måneder her. Hun kaster og sparker bort ting i sinne, hyler og legger seg ned på magen mens hun slår i gulvet:bag::eek: alt fordi hun kanskje ikke fikk lov å Rive i stykker sidene i boken sin eller henge i gardinene:hilarious:
Om en legger på klyping, sparking og slåing så høres det akkurat ut som min på 16 mnd :P

Lillesøster på snart 16 mnd klyper, kaster ting når hun ikke får lov til ting og blir sinna og lei seg, bare fordi hun ikke får lov til å klatre på møbler, hoppe og stå i sofaen eller ta ut ting av skap og skuffer osv.

Det er nok veldig vanlig å uttrykke følelsene sine fysisk i deres alder - de så mye verbalt språk(Ikke alltid lett å tyde). Selvom frøkna her også lager lyder i forskjellig situasjoner, i tillegg til hun har flere ord for div. Ting. Men virker som hun vil forsterke det med å klype eller kaste ting.

Denne alderen kan være utrolig slitsom, men samtidig så herlig! Har ei på 5 år som også har vært viljesterk fra tidlig av. Mor ble svett innimellom skal sies.. :hilarious:

Ofte vil de så mye mer enn de får til og klarer kanskje ikke å gjøre seg ordentlig forstått i mangel på verbalt språk, og følelsene har de ikke kontroll over enda - trenger masse veiledning og bekreftelse på alle følelsene sine, da det kan føles kaotisk ❤️ Heldigvis er dette en sunn (og viktig) del av utviklingen til barna i møte med å bli selvstendig og finne sin plass. Jeg er meg og du er du. En enorm utvikling i en liten kropp. Følelsene er eksplosive og de uttrykker seg svært fysisk i denne alderen.
Barna er også ulike og noen har mer temperament enn andre igjen. Lett å bli frustrert på omgivelsene i rundt som «ikke forstår» :hilarious:

Har også ei på 16 mnd som kan bli utrolig sint. Man kan formelig se følelsene rase gjennom kroppen og så er det klyping, biting og kloring som gjelder. Og slå vekk alt som tilbys. Godt å lese at det er vanlig :)

Mitt barn på 1,5 år har også MYE temperament. Til tross for at språket nå begynner å bli bedre, så er det mye følelser :p «Jeg vil ha is, meg sint» :p

Synes du er streng altså!! :p :p

Back
Topp