Telttur med barn

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg så at det var en tråd tidligere om dette, men lurer på det praktiske rundt det :p
Tenkte i første omgang å ha med eldste på 3år, bare meg og henne (har sjeldent ordentlig alenetid med henne).

Så snakket jeg med svigerinne og de hadde vært på tur da eldste deres var 1år. De hadde slitt veldig med at han ikke ville sove pga det var så lyst.

Så da lurer jeg på, har dere hatt problemer med ting og tang? Hva er de største utfordringene med å telte med barn? :)

Har vært på en håndfull teltturer med guttungen siden før han bikket året, han er nå 3. Er egentlig kun sist han ikke fikk sove før seint og våknet grytidlig, alle andre gangene har han sovet veldig godt, så det kan godt være tilfeldig.

Ellers har vi jo ikke noe store forventninger til «leggetid» på telttur, sovner når han er trøtt og virker klar, og så står vi opp på morgenen en gang :) En kort natt om det blir det er null stress, ihvertfall for min, er jo så mye spennende å gjøre :)

Ellers tror jeg det er lett å gå for langt, det er neesten så det holder å slå opp teltet vedsiden av bilen. Vi kjører komfortcamping når vi telter med barn, og har med oppblåsbare liggeunderlag som kan gjøres om til stoler, og hengekøye om vi er i skogen :) Veldig kjekt å kunne sitte behagelig! Og da blir det mindre fristende å gå langt :p

Tenk over mygg etc, ha gjerne med myggnetting, og vær veldig nøye med myggnetting på teltet. Ha myggspray på klær etc for å unngå å ha rett på huden til de minste (det er gift, tross alt).

Gjør det enkelt med mat. Og husk bålforbud når det er gjeldende (var veldig aktuelt i fjor sommer ihvertfall), ingen dør av polarbrød og tubeost et døgn :)

Kan være greit å øve på å tisse/bæsje i naturen og, det må vi huske på til neste telttur :p Til bleiebarn er hundeposer praktisk til å samle bleier og søppel i, billigere og litt mer solide enn sånne vanlige bleieposer, greit å huske på når man skal bære med seg bæsjebleiene i sekken :p

Vi har alltid fokusert på å sovne hjemme uten rullegardin og diverse,nettopp fordi de skal være vant til å sove når det er lyst :p

Utenom er det lurt å lære seg å gå på do ute som nevnt over her.

En annen ting siden du er alene på tur (Det var jeg og i starten) er å øve på å slå opp alt utstyret mens ungen er rundt deg. Altså sjekke at du har kontroll på alt, vet hvordan du gjør det og ca hvor lang tid det tar. Veldig greit å øve hjemme i hagen f eks, mens du vet at ungen er trygg. For min del så sprang kidden min avgårde og falt i ei elv mens jeg slo opp teltet :hilarious: så da begynte jeg å involvere han i alt som måtte gjøres uansett for langt det var over hans evne, for å sysselsette han. Han var bare syv år når han klarte å sette opp telt på egen hånd pga dette da :D

Så må du huske å alltid ha med førstehjelpsutstyr uansett hvor kort du går :)

Vi har alltid fokusert på å sovne hjemme uten rullegardin og diverse,nettopp fordi de skal være vant til å sove når det er lyst :p

Utenom er det lurt å lære seg å gå på do ute som nevnt over her.

En annen ting siden du er alene på tur (Det var jeg og i starten) er å øve på å slå opp alt utstyret mens ungen er rundt deg. Altså sjekke at du har kontroll på alt, vet hvordan du gjør det og ca hvor lang tid det tar. Veldig greit å øve hjemme i hagen f eks, mens du vet at ungen er trygg. For min del så sprang kidden min avgårde og falt i ei elv mens jeg slo opp teltet :hilarious: så da begynte jeg å involvere han i alt som måtte gjøres uansett for langt det var over hans evne, for å sysselsette han. Han var bare syv år når han klarte å sette opp telt på egen hånd pga dette da :D

Så må du huske å alltid ha med førstehjelpsutstyr uansett hvor kort du går :)
Hahaha :hilarious:
Vi har allerede øvd litt på å sette opp telt i hagen, stor stas å være med :p
Hvor gammel var din da h*n falt i vannet? :nailbiting:

Hahaha :hilarious:
Vi har allerede øvd litt på å sette opp telt i hagen, stor stas å være med :p
Hvor gammel var din da h*n falt i vannet? :nailbiting:
3 år :rolleyes:
Men han er bare en sånn gutt som faller i elva, han gjør det fortsatt på nesten hver telttur :hilarious: det gikk jo bra da heldigvis, siden jeg fikk det med meg og det var en liten elv. Hadde den vært stri og farlig hadde jeg ikke styrt med teltet rett i nærheten

3 år :rolleyes:
Men han er bare en sånn gutt som faller i elva, han gjør det fortsatt på nesten hver telttur :hilarious: det gikk jo bra da heldigvis, siden jeg fikk det med meg og det var en liten elv. Hadde den vært stri og farlig hadde jeg ikke styrt med teltet rett i nærheten
Samme alder som mi frøken da :hilarious:
Tenker vi tar noen skogsturer (dagstur) og øver på å gå på do, før vi beveger oss på overnatting :p men kan være jeg og hun kan sove i telt i hagen i første omgang :p

Back
Topp